Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Hier kan je technische vragen stellen.
Plaats reactie
GiannoezNL
Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:04
Contacteer:

Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door GiannoezNL »

Hallo, ik heb sinds een tijdje een MSI Geforce GTX 970 met 4GB.
Gisteren heb ik de Sims 3 + alle uitbreidingen en accessoire pakketten geïnstalleerd. Ik ging er vanuit dat mijn pc het spel makkelijk moet aankunnen op hoogste settings.
Echter merkte ik dat bij het verplaatsen van het beeld met de muis dat dat het spel traag loopt.. Ook als ik niks doe, en mijn Sims gewoon lopen, lopen die soms een paar seconden vast. Het enige wat ik dan kan is de cursor bewegen, nergens op klikken ofzo.
Dit is erg frustrerend, want zo kan ik het spel niet goed spelen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit oplos?
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door Bee »

Daar kunnen vele vele oorzaken voor zijn ...
Lees vooral eens dit topic: http://simsforum.tarac.nl/viewtopic.php?f=16&t=67

En bezoek de helpsite van het forum, bv hier: http://simsvastlopen.weebly.com/index.html

Wat ik pas geleden heb ontdekt is dat de map 'Featured Items' iedere keer weer volloopt met thumbnails van de Store. Als je die map dan leegmaakt (gewoon de items in de map selecteren en verwijderen, zelfs wanneer je spel draait) kun je soms je spel redden! Ik had net een mooi huisje gebouwd toen mijn spel vastliep en ik nog niet had opgeslagen ... map Featured Items (pad C:/Documenten/Electronic Arts/De Sims 3/Featured Items) leeggegooid, ik was zo verdrietig dat het me op dat moment niet kon schelen als ik mijn spel zou verzieken ... Maar ik kon daarna met 'Escape' terug naar de 'leven' functie en opslaan!
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Lurania
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 nov 2014, 18:43
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door Lurania »

Ah, MSI! Heb je een desktop of een laptop? Ik heb dit stukje gepost in een ander topic, maar misschien heb jij er ook wel iets aan:

Wat belangrijk is om te weten.. ikzelf héb een game-laptop die alles ruimschoots zou moeten trekken, maar deze loopt alsnog om de zoveel tijd vast.. het loopt een héél stuk soepeler dan op mijn vorige laptop, dat zeker, maar het is niet dat ik achterover kan leunen en kan genieten van hoe geweldig snel alles gaat of zoiets.
Dat heeft er ook mee te maken dat het niet alleen het spel + uitbreidingen is.. als je dingen erin download (mods, kleding, haren, huizen, etc..) is dat allemaal óók belasting! Als je daarnaast ook nog werelden installeert, kom je erachter dat er werelden zijn die meer vragen dan andere werelden.. combineer je dat bijvoorbeeld met Seizoenen (en dus het weer), merk je dat dat óók invloed heeft. Een regenvolle dag vraagt meer van je computer dan een zonnige dag, bijvoorbeeld.

Enkele dingen die je in je achterhoofd kunt houden:
- De volle maan vraagt meer dan de andere nachten, gezien er dan zombies komen
- Sommige werelden (Isla Paradiso bijvoorbeeld) vragen meer rekenkracht van je computer dan andere werelden (bijvoorbeeld Twinbrook)
- Als het weer veranderd, vraagt dat ook rekenkracht waardoor je computer minder soepel kunt gaan lopen
- Grotere gezinnen/families vragen meer van je spel dan kleine gezinnen
- Grote kavels (ook lege!) vragen meer dan kleine kavels. Als je op deze grote kavel ook nog een villa bouwt.. dat is niet handig
- Er zijn Mods (zoals bijvoorbeeld van nRaas) die ervoor kunnen zorgen dat je spel wat soepeler gaat lopen, doordat ze bijvoorbeeld fouten oplossen en rommel opruimen.
- Veel Mods en Downloads zorgen ervoor dat je spel langzaam wordt.
- Spellen met drie of meer generaties zorgen voor langzamere spellen
- Grote werelden zorgen ervoor dat er langere laadtijden zijn (Union Cove is de ergste die ik tot nu toe ontdekt heb..)

Er is dan ook niet te zeggen dat een bepaalde specificatie “goed” verloopt, want zelfs mét specificaties die het prima zouden moeten doen, is de vraag of hij het ook goed doet. Dit is namelijk afhankelijk van veel meer factoren dan alleen ‘de specificaties’!

Ik heb zelf 11GB aan mods en 8GB aan downloads en dat maakt het dus veel trager!


Heb je dan ook veel downloads? In welk jaargetijde gebeurt het? Heb je een grote familie gemaakt? Hoe groot is de kavel? Hoe groot is de wereld? :)
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door tiktokchick »

Nog even een tip:
De sims 3 is een echte RAM vreter. Zelfs al is je videokaart de nieuwste van de nieuwste, als je niet genoeg RAM hebt dan blijft je spel sloom.
Kan je een Dxdiag plaatsen zodat we kunnen zien of het aan je RAM, of aan iets anders ligt?
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door BanaanZombie »

Een goede grafische kaart zegt niet alles idd! Idd als je ram niet genoeg is of processorsnelheid os te traag heb je echt niks aan zo'n goede grafische kaart

En dxdiag is dus inderdaad handig!
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
GiannoezNL
Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:04
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door GiannoezNL »

Ik weet dat het niet alleen aan mijn videokaart ligt. Maar met mijn vorige videokaart (met overigens de rest van de PC hetzelfde als nu) had ik dit probleem niet. Ik heb 8GB ram, maar ik zal even een DxDiag plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door BanaanZombie »

Wat me gelijk opvalt ia dat je heel erg veel virtueel geheugen verbruikt! Kijk bij de link die bee gaf en dan opstart programma's uitschakelen
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
GiannoezNL
Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:04
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door GiannoezNL »

BanaanZombie schreef:Wat me gelijk opvalt ia dat je heel erg veel virtueel geheugen verbruikt! Kijk bij de link die bee gaf en dan opstart programma's uitschakelen
Opstart programma's stonden allemaal al uitgeschakeld, bij services heb ik ook wat dingen uitgezet.
Nu ziet het er zo uit:
Opstartprogramma's:
Afbeelding

Services:
Afbeelding

Ik heb overigens geen downloads oid. Gewoon een clean install van de Sims 3, met alle uitbreidingen zonder downloads.
Ik heb 2 savegames, die bestaan beide uit 2 gezinsleden.
De ene heb ik een klein kant en klaar huisje.
Het andere gezin heb ik geen huis, maar wel een groot kavel waar ik een (groot) huis op aan het bouwen ben.
Ik heb bij beide gezinnen het probleem dat alles sloom is en soms vastloopt.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door tarac »

Je grafische kaart wordt 2x gevonden in de dxdiag
Het lijkt nu net of er 2 grafische kaarten op je computer aanwezig zijn, hetgeen uiteraard niet het geval is.
Kijk eens bij apparaatbeheer ->Beeldschermadapters of het daar ook 2x vermeld staat.
Zo ja, klik met rechts op 1 van de 2 en kies Uitschakelen.
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door Sven »

tarac schreef:Je grafische kaart wordt 2x gevonden in de dxdiag
Het lijkt nu net of er 2 grafische kaarten op je computer aanwezig zijn, hetgeen uiteraard niet het geval is.
Kijk eens bij apparaatbeheer ->Beeldschermadapters of het daar ook 2x vermeld staat.
Zo ja, klik met rechts op 1 van de 2 en kies Uitschakelen.
Dat heb ik ook, en ik denk dat dat komt doordat ik twee beeldschermen heb.
Let maar op de resolutie die telkens vermeld staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
GiannoezNL
Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:04
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door GiannoezNL »

Sven schreef:
tarac schreef:Je grafische kaart wordt 2x gevonden in de dxdiag
Het lijkt nu net of er 2 grafische kaarten op je computer aanwezig zijn, hetgeen uiteraard niet het geval is.
Kijk eens bij apparaatbeheer ->Beeldschermadapters of het daar ook 2x vermeld staat.
Zo ja, klik met rechts op 1 van de 2 en kies Uitschakelen.
Dat heb ik ook, en ik denk dat dat komt doordat ik twee beeldschermen heb.
Let maar op de resolutie die telkens vermeld staat.
Ik heb inderdaad 2 schermen. Beide van 1920x1080.
GiannoezNL
Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:04
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door GiannoezNL »

Ik heb de Sims 3 verwijderd met Revo, en opnieuw geinstalleerd (dit keer op mijn SSD).
Het spel laad lekker snel, en in 1 van de 2 gezinnen is het vastlopen verdwenen. Soms hapert ie nog wel een beetje (weet niet of dat zo hoort?)
Het gezin in Isla Paradiso blijft soms vasthangen, je zou denken dat het aan de wereld ligt. Dat vind ik vreemd, want met mijn vorige videokaart had ik dit probleem niet met dezelfde wereld, en tevens ook dezelfde pc. Toch raar dat met een nieuwere videokaart één wereld sloom is, terwijl dat eerst bij geen een wereld was..!?
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door Bee »

Isla Paradiso is ook een hele 'zware' wereld om te laden.
Voor de grap zou ik ook eens een nieuw spel proberen in die wereld en kijken of het dan beter gaat.
Als je toch de oude savegame wilt blijven gebruiken, verwijder dan eens de vijf bestandjes uit
C:/Documenten/Electronic Arts/ De Sims3
Deze vijf bestanden:

CASPartCache.package
compositorCache.package
DeviceConfig
scriptCache.package
simCompositorCache.package

Start je spel weer op en ze worden opnieuw aangemaakt.

Of sla het huisje en de sims eens op in je bibliotheek (in 'Stad Bewerken') en plaats ze opnieuw in een nieuw spel.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
GiannoezNL
Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:04
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door GiannoezNL »

Bee schreef:Isla Paradiso is ook een hele 'zware' wereld om te laden.
Voor de grap zou ik ook eens een nieuw spel proberen in die wereld en kijken of het dan beter gaat.
Als je toch de oude savegame wilt blijven gebruiken, verwijder dan eens de vijf bestandjes uit
C:/Documenten/Electronic Arts/ De Sims3
Deze vijf bestanden:

CASPartCache.package
compositorCache.package
DeviceConfig
scriptCache.package
simCompositorCache.package

Start je spel weer op en ze worden opnieuw aangemaakt.

Of sla het huisje en de sims eens op in je bibliotheek (in 'Stad Bewerken') en plaats ze opnieuw in een nieuw spel.
Toevallig had ik die bestanden al verwijderd voordat ik het spel opnieuw installeerde. Helaas weinig resultaat.
Ik heb de oude Isla Paradiso wereld verwijdert, en een nieuwe gestart met dezelfde familie.
Tot nu toe nog geen problemen gehad met dat ie een paar seconde bleef hangen. Hij loopt wel iets trager dan andere werelden..
Lurania
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 nov 2014, 18:43
Contacteer:

Re: Geforce GTX 970 en Sims 3 tóch traag

Bericht door Lurania »

En de punten die ik aandroeg? :P
Plaats reactie

Terug naar “Sims 3 - Technisch”