Maak je sims 3 soepeler met dit handige tooltje!

Hier kan je technische vragen stellen.
Plaats reactie
maramsp
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 dec 2014, 23:16
Contacteer:

Maak je sims 3 soepeler met dit handige tooltje!

Bericht door maramsp »

Dag mensen,

Zoals velen van jullie (gezien een ander topic hier) had ik ook last van dat mijn sims 3 soms vastliep, en vervolgens soms seconden, of zelfs minuten later weer verder ging, of dat ik de muis een tijdje niet kon gebruiken om mijn camera te draaien en dat soort dingen.

Nu ben ik dus daarna online gaan zoeken waar dat probleem aan ligt, en kwam uit op het volgende:

http://www.moreawesomethanyou.com/smf/i ... 585.0.html

Kortgezegd schijnt het dus als volgt te zijn:

Je hebt een game computer met een behoorlijke videokaart, en processor, en flink wat geheugen.
De sims 3 is eigenlijk al wat verouderd, dus wat gebeurt er 9 van de 10 keer met oudere programma's en spellen die je wilt draaien op nieuwere pc's: Je FPS gaat omhoog.
Maar omdat Sims 3 teveel inlaad, kan je videokaart en je processor het niet meer bijhouden, en daardoor onstaat er dus die lag waar ik het in het begin over had.
Vervolgens zegt men dat je v-sync moet forceren via je nvidia configuratie scherm, of nvidia inspector (geen idee hoe dit heet voor amd/intel kaarten, maar dat doet eigenlijk ook niet terzake voor nu) om er vervolgens voor te zorgen dat je fps dus constant blijven omdat je er in je nvidia configuratiescherm er voor gezorgd hebt dat je refresh rate (60hz in mijn geval) ook constant moet blijven.

Lang verhaal kort gemaakt, dit werkte voor mij maar half.

Ik heb namelijk mijn pc toentertijd gebouwd om the witcher 3 maximaal te kunnen draaien, en dit is dus nu mijn systeem:

Amd FX8350 4.0ghz x 8
Geforce gtx 970 Superclocked acx 2.0 edition (4gb (3.5 eigenlijk) kaart)
20gb ram

De rest doet er voor nu niet toe, maar deze 3 is dus gezien de aanbevolen systeemeisen voor de sims 3 veels te hoog.

Gevolg hiervan is, is dat zelfs als je v-sync hebt geforceerd, de sims dus nog steeds veels te veel fps genereert, waardoor je apparatuur het dus alsnog niet kan bijhouden, waardoor je dus lag krijgt.

Ik dus verder zoeken, en kwam uit dat je je FPS dus hardnekkig moet verlagen tot 30fps. En dat hier meerdere manieren voor zijn.

Aangezien ik een volledige bundel van sims 3 heb gedownload genaamd sims 3 ultimate collection, en deze dus op een andere manier geinstalleerd staat als dat je spel origineel zou kopen werkt de officiele FPS limiter die bij moreawesomethenyou kan vinden niet, en moest ik op zoek naar een andere.

Deze heb ik hier gevonden:

http://steamcommunity.com/app/47890/dis ... 6/?l=dutch

In dat topic wordt gelinkt naar de skyrim nexus, en het programmatje is als eerst bedoelt voor Skyrim, maar het werkt blijkbaar ook voor andere programma's waaronder de sims 3.

En ik moet zeggen, nog af en toe hapert ie eventjes, maar het is stukken minder als voorheen, dus ergens doet dit programmatje zijn werk wel degelijk goed.

Het is te vinden als bijlage van dit bericht.

Kopieer de inhoud van het rar bestandje naar waar je TS3w.exe is (normaal gesproken program files(x86)\electronic arts\de sims 3\game\bin) en start daarna de sims 3 op via die exe of via de launcher (via launcher trouwens af te raden om andere redenen, maar te lang om nu uit te leggen)

En nu zou je sims dus soepelere moeten draaien.

Ik wil er overigens wel even bij zeggen dat dit geen tovertruc is om de sims te draaien als je geen goede hardware hebt.

In het topic waar mensen reageren die lag hebben in de sims, en die een dxdiag hebben toegevoegd daar, kom ik vaker dan gehoopt tot de conclusie dat die mensen danwel een intel video kaart hebben, danwel gewoon een slecht systeem hebben.

En dan kan je alsnog dit programmatje installeren, maar dat zal dan dus NIET werken! Je computer is met een intel kaart, of slechte hardware gewoon niet goed genoeg voor de sims 3.

Hier kun je vinden of je met jou videokaart alle uitbreidingen kan draaien:

http://modthesims.info/wiki.php?title=G ... quirements

Mijn gtx 970 staat er niet bij, maar ik weet dat deze qua prestaties 13 procent beter is als een gtx titan (onderste uit de lijst met nvidia)

Mocht jou kaart er ook niet bij staan, ga dan naar deze site voor desktop:

http://www.game-debate.com/hardware/ind ... gfxDesktop

Of deze site voor laptop kaarten:

http://www.game-debate.com/hardware/ind ... =gfxLaptop

En zoek je eigen grafische kaart daar op.

Vervolgens op die site kun je als je naar beneden scrollt je kaart vergelijken met anderen.

Vergelijk hem vervolgens met een geforce GTX 650 TI desktop (staat in de dropdown menu) en kijk hoeveel procent slechter of beter jou kaart is.

Een 650 TI zou volgens de bovenstaande lijst genoeg moeten zijn voor alle uitbreidingen, dus als jou kaart slechter is volgens game-debate, kan je het vergeten, dan werkt mijn programmatje dus niet voor jou.

Is jouw kaart echter beter dan die 650, of gelijkwaardig aan (-5%/+5% is gelijkwaardig) dan zou dit programmatje je moeten helpen.

Hou ook in je achterhoofd dat wanneer je veel mods hebt, je spel wellicht trager gaat lopen, en het dus handiger is om je package bestanden samen te voegen.

Maar dat is weer voor een ander topic. Deze is nu lang genoeg, en ik hoop dat met dit programmatje, veel mensen van hun propblemen af zijn.

Nogmaals, programmatje is te vinden in de bijlage.

Succes, en happy simming.

Groetjes van Martijn
FPS Limiter-34-V1-01.rar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Maak je sims 3 soepeler met dit handige tooltje!

Bericht door tarac »

Ik begrijp de doelstelling niet helemaal:

Forward rendering staat op 0, dus onbeperkt, dus geen wijziging.
FPS wordt dan wel beperkt tot 25 dus dat kan oververhitting en lag tegengaan.

Waarom de forward rendering niet op 2 stellen ? Of krijg je dan weer het fenomeen "Buffering" zoals je soms met TV uitzendingen of video's hebt ?

Overigens lijkt mij dat deze toepassing alléén effectief is bij videokaarten met weinig eigen geheugen en veel gedeeld geheugen. (De GPU krijgt met deze toepassing iets minder te verwerken waardoor er ook minder doorgeschoven wordt naar de CPU)
maramsp
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 dec 2014, 23:16
Contacteer:

Re: Maak je sims 3 soepeler met dit handige tooltje!

Bericht door maramsp »

Hmm je hebt hier wel een punt Tarac :)

Echter die lag bij mij is waar het me om ging, en die is met dit programmaatje redelijk verdwenen.

En ik denk inderdaad ook met forward rendering op 2 dat je dan dat buffering weer gaat krijgen. Wil het wellicht wel een keer testen, maar vooralsnog werkt dit tooltje voor mij zeer goed.

Toch moet ik ook zeggen dat een willekeurige fps limieter zijn werk ook wel doet.

En dat het alleen echt zou werken bij videokaarten met weinig geheugen.. Ik weet niet hoe goed het bij mij werkt, maar hieruit maak ik op dat het dus beter zou werken (voor the sims 3) als ik 1 van mijn oude videokaarten in plaats van mijn gtx970 (4gb ram, eigenlijk 3.5, maar goed) weer inbouw?
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Maak je sims 3 soepeler met dit handige tooltje!

Bericht door tarac »

maramsp schreef: En dat het alleen echt zou werken bij videokaarten met weinig geheugen.. Ik weet niet hoe goed het bij mij werkt, maar hieruit maak ik op dat het dus beter zou werken (voor the sims 3) als ik 1 van mijn oude videokaarten in plaats van mijn gtx970 (4gb ram, eigenlijk 3.5, maar goed) weer inbouw?
Een systeem is net zo sterk als de zwakste schakel.
Een videokaart (=GPU) met 4GB eigen geheugen kan natuurlijk "met 2 vingers in de neus" een zeer hoge fps aan en verwerkt alle grafische zaken tot "hapklare brokken" voor de processor (=CPU)
Die processor krijgt dan op (te) hoge snelheid alles aangeleverd maar moet ook tegelijkertijd nog andere essentiële taken uitvoeren.
de GPU staat dan als het ware te mopperen tegen de CPU dat die een beetje moet opschieten terwijl die al op het maximum van zijn vermogen aan het werk is. Cache maximaal gevuld met opdrachten van de GPU en blijft b.v. de muis dus even hangen.

Dit is ook een duidelijk probleem bij "eigen bouw" computers waar vaak geen rekening gehouden wordt met de verschillende "bus-snelheden"
Een 650 Mhz processor gekoppeld aan een 1400 Mhz grafische eenheid kan toch echt NOOIT meer dan 650 Mhz verwerken. (in dat geval extreem uiteraard, maar overdrijven maakt de zaak duidelijk).
In dergelijke gevallen zou een fps limiter goed kunnen werken.

Summiere uitleg voor niet-techneuten:
Het moderne HDMI computerbeeld bestaat uit een aantal pixels b.v. 1920x1080 (breedte x hoogte) = iets meer dan 2 miljoen pixels.
Of dat nog niet genoeg is bestaat elke pixel uit 32 verschillende componenten, kleur, helderheid, contrast e.d.
Dus op 1 beeldscherm meer dan 64 miljoen mogelijkheden die dan ook nog eens 60x per seconde moet worden aangepast.
Hoe minder eigen (dedicated) geheugen je grafische kaart heeft hoe meer deze taken moeten worden uitgevoerd door je processor.
Bij meer eigen geheugen worden deze taken overgenomen door de grafische kaart zelf en wordt het geheel verwerkte beeld in 1 hapklare brok aan de processor doorgegeven. Ook wordt door veel moderne grafische kaarten tevens de geluidsvoorziening afgehandeld.
Het zal dus duidelijk zijn dat b.v. een Intel grafische kaart met slechts 32Mb eigen geheugen lang niet alles kan behappen en veel van de taken doorschuift naar de processor die dan noodgedwongen het gedeelde (shared) geheugen moet aanspreken wat dan op zijn beurt weer wordt "geleend" van het totale RAM geheugen van je computer.

Voorbeeld van een Intel HD Graphics met 32 Mb eigen geheugen en 2 Gb gedeeld geheugen in een PC met 4GB Ram geheugen.
Eerste beeldopbouw kan binnen de 32 Mb eigen geheugen maar is niet toereikend om een totaalbeeld te produceren (pixel shading, vertex shading e.d.) dus nu wordt even 2 GB geheugen geleend van die 4 GB Ram.
De processor kan dus ineens niet meer over de volle capaciteit RAM beschikken en raakt in de problemen met als gevolg dat je spel vertraagt of zelfs helemaal vastloopt.
Disclaimer:
Ik weet dat bovenstaande niet volledig is en dat er nog veel meer processen bij betrokken zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Sims 3 - Technisch”