Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Hier kan je over dingen praten die niets met de Sims te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Bee »

ElvisFannetjeh schreef:Ik wil dat zeker nog doen, als het maar heel duidelijk is dat ik ook niemand op de vingers wil tikken als die een dt fout ofzo maakt.
Ik heb het gewoon altijd erg jammer gevonden dat ik in het middelbaar niet zo'n duidelijke uitleg kreeg over de Nederlandse taal en steeds zoveel fouten maakte.
Nu ik zelf leerkracht ben (ook al oefen ik het beroep niet uit), wil ik echt zoveel mogelijk jongeren helpen om zelf geen fouten te maken.
Hier kan dat misschien geen kwaad en op school verlies je alleen maar punten, maar ik heb nog op een personeelsdienst gewerkt: Men begint een sollicitatiebrief te lezen tot aan de eerste schrijffout. Dan wordt de brief verticaal geklasseerd (vuilbak).
Iemand die nu maar 14 is ofzo, zal daar misschien nog niet aan denken, maar het is nu de moment om de taal te leren die je later perfect moet kunnen in je professioneel leven.
Nogmaals op dit forum is dat niet nodig en niet de bedoeling dat je perfect Nederlands gaat leren. En het topic dat ik ga schrijven zal niet alleen/nauwelijks over taal gaan, maar wat je hier opsteekt, kan je alleen maar helpen later.
Ik begrijp het en herken ook dat probleem. Mensen hebben gewoon een duidelijke uitleg nodig over die uitgangen d en t. Het is ook niet echt moeilijk, als je het eenmaal door hebt. Als dat ook op ons forum te vinden is, kan dat alleen maar positief zijn voor mensen die het even na willen kijken. En het is zeker zo dat mensen erop afgerekend worden, fouten maken in een sollicitatiebrief is echt not-done.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Femke »

Oké, first of all, ik heb geen een bericht hier gelezen haha. Maar kom op, niet iedereen praat even goed nederlands. En ik heb zelf ook veel moeite met dat hele ''d'' ''t'' gebeuren. Altijd gehad, en zal ook altijd zo blijven. Maar om daar op een forum moeilijk over te gaan doen? Je gaat toch geen regels opstellen qua taal? Ik word op school al bestraft voor mijn slechte spelling, daar heb ik dan hier echt geen zin in. Berichten als ''help het doet het niet!!!'' ''help ik krijg een foutmelding opeens hangt alles vast???'' dat snap ik wel, dat is gewoon heel irritant maar als iemand ''ik wordt'' typt ja om me daar nou de hele tijd aan te lopen ergeren. :')

Verder niet aanvallend bedoeld deze reactie!
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door ElvisFannetjeh »

Femke schreef:Oké, first of all, ik heb geen een bericht hier gelezen haha. Maar kom op, niet iedereen praat even goed nederlands. En ik heb zelf ook veel moeite met dat hele ''d'' ''t'' gebeuren. Altijd gehad, en zal ook altijd zo blijven. Maar om daar op een forum moeilijk over te gaan doen? Je gaat toch geen regels opstellen qua taal? Ik word op school al bestraft voor mijn slechte spelling, daar heb ik dan hier echt geen zin in. Berichten als ''help het doet het niet!!!'' ''help ik krijg een foutmelding opeens hangt alles vast???'' dat snap ik wel, dat is gewoon heel irritant maar als iemand ''ik wordt'' typt ja om me daar nou de hele tijd aan te lopen ergeren. :')

Verder niet aanvallend bedoeld deze reactie!
Dat is ondertussen ieders mening hier. Maar daarover gaat het dan ook niet...
Lees mijn quote hieronder en je bent helemaal mee met wat hier bedoeld wordt.
ElvisFannetjeh schreef:Ik wil dat zeker nog doen, als het maar heel duidelijk is dat ik ook niemand op de vingers wil tikken als die een dt fout ofzo maakt.
Ik heb het gewoon altijd erg jammer gevonden dat ik in het middelbaar niet zo'n duidelijke uitleg kreeg over de Nederlandse taal en steeds zoveel fouten maakte.
Nu ik zelf leerkracht ben (ook al oefen ik het beroep niet uit), wil ik echt zoveel mogelijk jongeren helpen om zelf geen fouten te maken.
Hier kan dat misschien geen kwaad en op school verlies je alleen maar punten, maar ik heb nog op een personeelsdienst gewerkt: Men begint een sollicitatiebrief te lezen tot aan de eerste schrijffout. Dan wordt de brief verticaal geklasseerd (vuilbak).
Iemand die nu maar 14 is ofzo, zal daar misschien nog niet aan denken, maar het is nu de moment om de taal te leren die je later perfect moet kunnen in je professioneel leven.
Nogmaals op dit forum is dat niet nodig en niet de bedoeling dat je perfect Nederlands gaat leren. En het topic dat ik ga schrijven zal niet alleen/nauwelijks over taal gaan, maar wat je hier opsteekt, kan je alleen maar helpen later.
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Femke »

Dat is ondertussen ieders mening hier. Maar daarover gaat het dan ook niet...
Lees mijn quote hieronder en je bent helemaal mee met wat hier bedoeld wordt.
ElvisFannetjeh schreef:Ik wil dat zeker nog doen, als het maar heel duidelijk is dat ik ook niemand op de vingers wil tikken als die een dt fout ofzo maakt.
Ik heb het gewoon altijd erg jammer gevonden dat ik in het middelbaar niet zo'n duidelijke uitleg kreeg over de Nederlandse taal en steeds zoveel fouten maakte.
Nu ik zelf leerkracht ben (ook al oefen ik het beroep niet uit), wil ik echt zoveel mogelijk jongeren helpen om zelf geen fouten te maken.
Hier kan dat misschien geen kwaad en op school verlies je alleen maar punten, maar ik heb nog op een personeelsdienst gewerkt: Men begint een sollicitatiebrief te lezen tot aan de eerste schrijffout. Dan wordt de brief verticaal geklasseerd (vuilbak).
Iemand die nu maar 14 is ofzo, zal daar misschien nog niet aan denken, maar het is nu de moment om de taal te leren die je later perfect moet kunnen in je professioneel leven.
Nogmaals op dit forum is dat niet nodig en niet de bedoeling dat je perfect Nederlands gaat leren. En het topic dat ik ga schrijven zal niet alleen/nauwelijks over taal gaan, maar wat je hier opsteekt, kan je alleen maar helpen later.
[/quote]

Deze reactie had ik moeten lezen haha. Hier heb je namelijk zeker gelijk in!
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Margot »

ElvisFannetjeh schreef:
- Bij ik moet je niet kijken naar de uitgang van de infinitief, maar naar de stam van het werkwoord. De stam is de infinitief zonder "en".
Dus bijvoorbeeld: infinitief "vinden", dan is de stam "vind", dus "ik vind" zonder extra t.
---- Kort gezegd: ik + "stam"
- Bij je: je/jij + "stam+t"
---- Bij inversie: "stam" + je/jij
- Je uitleg is goed, maar als iemand nu "Vind je broer" schrijft, gaat die wel zeggen dat het correct is volgens je uitleg, want het werkwoord staat voor de "je". (Mijn leerlingen maakten daar veel fouten tegen.)
- Als het onderwerp "u" is, worden ook nog veel fouten gemaakt. "u" valt onder de regel van derde persoon.

En het allerbelangrijkste bijna vergeten: Deze regels gelden alleen als het gaat over de tegenwoordige tijd. "Ik vondt" kom ik soms ook nog tegen.

Ik ga er ook de uitleg van voltooid deelwoord bijschrijven in dat apart topic dat ik ga schrijven.

Voor de uitleg die jij gaf, heb ik nog een heel simpel trucje: vervang het werkwoord in de zin door het werkwoord "smurfen".
Dat kan nl. alles betekenen.

Maar nu genoeg grammatica. Ik leg het in een apart topic nog wel eens beter uit. Beter terug on topic gaan.
Die van "je broer" was ik vergeten. :lol:
Dat trucje van smurfen ken ik ook :)

Ik kan er ook niet tegen als ik continu gewezen word op mijn schrijffouten. Dat vind ik echt heel irritant...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sims3-er
Gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 nov 2014, 16:01
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Sims3-er »

Ik ben ook niet heel erg goed in taal, dus snap het best als er eens een d/t fout voorbij komt. Dat terwijl ik nu onderhand ook dat soort dingen moet gaan kunnen omdat ik in 5vwo zit (volgend jaar eindexamen). Maar ik ben een bèta meisje, dus dan vinden leraren het vaak niet erg.
WHO'S AFRAID OF RED YELLOW AND BLUE?! :knipoog:
Danjel
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:12
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Danjel »

Sims3-er schreef:Ik ben ook niet heel erg goed in taal, dus snap het best als er eens een d/t fout voorbij komt. Dat terwijl ik nu onderhand ook dat soort dingen moet gaan kunnen omdat ik in 5vwo zit (volgend jaar eindexamen). Maar ik ben een bèta meisje, dus dan vinden leraren het vaak niet erg.
Haha hier kan ik me compleet in vinden! Ookal beheers ik de taal redelijk, d/t fouten blijf ik maken :tong:
:normalelach:
Gebruikersavatar
Katy Perry
Gebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 nov 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Katy Perry »

Ik vind het een beetje onzin dit. Dit forum is niet bedoeld om goed Nederlands te spreken, maar om andere mensen te helpen.
Katy Perry, Melanie Martinez, Space, Disney, Cartoons and Anime are my shit
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Bee »

Katy Perry schreef:Ik vind het een beetje onzin dit. Dit forum is niet bedoeld om goed Nederlands te spreken, maar om andere mensen te helpen.
Als je dit topic even doorleest kom je erachter dat iedereen het met je eens is.

- Topic gesloten -
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gesloten

Terug naar “Praten”