Taal kan heel interessant zijn!

Hier kan je over dingen praten die niets met de Sims te maken hebben.
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

Hallo alle taalgekken!

Ik studeer taalwetenschap (er zijn vijf Nederlandse universiteiten die dat aanbieden. Ieder met zijn eigen specialiteit(en)). Taalwetenschappers vinden alle taal trouwens goed, want wij beschrijven alleen maar wat iedereen zegt. (spelling intereseert ons niks). Vraag gerust meer als je nu nieuwsgierig bent geworden!

Ik ben dus gek van taal en zal hier een paar interessante talen neerzetten:

Sloveens:
Verschil in geslacht is heel belangrijk. Aan een jongen moet ik "Kako si spa?l" vragen, maar een meisje "Kako si spalA?". Kako si spal(a)? = Hoe heb je geslapen.

Verschil tussen levende en dode objecten. Vidim lepEGA psa (ik zie een mooie hond), maat vidim lep_ stol (ik zie een mooie stoel).

Tweevoud! Wij zeggen 1 biertje, 2 biertjeS en ook 3 biertjeS! Slovenrn zeggen 1 pivo, 2 pivI, maar 3 pivA.

Nederlands:
Wij moeten zeggen hoe iets zich op een bepaalde plek bevindt: het schilderij hangt aan de muur, het boek ligt/staat op tafel, de pen zit in m'n tas. In het Engels moet je juist in alle gevallen 'is' gebruiken: a painting hangs on the wall, the book is on the table the pen is in my bag.

Pools:
Deze taal heeft een verschil tussen 'ts' op hetzefde moment en een s na een t. Dat is écht moeilijk te horen...

Regionaal Nederlands:
Veel Nederlanders denken dat ze 'normaal praten' ook als ze uit de Randstad komen. Toch doen ze soms gekke dingen, die taal zo leuk maken!

Deze zin is daar een geweldig voorbeeld van:
Al loop je naar binnen, zie je de bloemen.
Dit zijn de mogelijkheden:
1. Dit is toch geen 'goed' Nederlands?
2. Ook al loop je naar binnen, zie je de bloemen.
3. Als je naar binnen loopt, zie je de bloemen.
4. Zowel 2. als 3. zijn mogelijk.