Taal kan heel interessant zijn!

Hier kan je over dingen praten die niets met de Sims te maken hebben.
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Skai »

tiktokchick schreef:@Thomasdef03
Je zit nu een beetje te veel naar het westen te kijken. Ik kom namelijk niet uit Zuid-Holland, hoewel m'n moeder daar wel vandaan komt.
Ik kom eigenlijk uit Gelderland. Om precies te zijn de Veluwe.

Soms wordt er trouwens ook Ajuus gebruikt. De ij wordt ook wel eens vervangen door de ie. (kieken)
Herkenbaar! Lijkt wel een beetje op het Achterhoeks.

Wel grappig, ik werk sinds een paar weken op een boerderij. Die mensen praten zoooo ongelooflijk plat, ik kan ze bijna niet verstaan. Maar wel leuk, zo leer je nog 'ns wat!

Een andere die ik altijd wel leuk vind: hoe noem je (in jullie dialect dan) aardappels?
Een vriendin zegt altijd piepers, wat ik vreselijk lelijk vind..
Achterhoeks is het soort èè(r)-pels of jappels / jeppels. Meestal zeg ik gewoon aardappels, anders jappels.
Zijn er ook nog mensen die aardappelen zeggen? :grijns:

De verschillen tussen groeten vind ik ook altijd leuk. Dus houdoe, ajuus, etc. Weet niet of het direct Achterhoeks is, maar hier zegt iedereen altijd 'kallem an, hè!'
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Sven »

Skai schreef:
tiktokchick schreef:@Thomasdef03
Je zit nu een beetje te veel naar het westen te kijken. Ik kom namelijk niet uit Zuid-Holland, hoewel m'n moeder daar wel vandaan komt.
Ik kom eigenlijk uit Gelderland. Om precies te zijn de Veluwe.

Soms wordt er trouwens ook Ajuus gebruikt. De ij wordt ook wel eens vervangen door de ie. (kieken)
Herkenbaar! Lijkt wel een beetje op het Achterhoeks.

Wel grappig, ik werk sinds een paar weken op een boerderij. Die mensen praten zoooo ongelooflijk plat, ik kan ze bijna niet verstaan. Maar wel leuk, zo leer je nog 'ns wat!

Een andere die ik altijd wel leuk vind: hoe noem je (in jullie dialect dan) aardappels?
Een vriendin zegt altijd piepers, wat ik vreselijk lelijk vind..
Achterhoeks is het soort èè(r)-pels of jappels / jeppels. Meestal zeg ik gewoon aardappels, anders jappels.
Zijn er ook nog mensen die aardappelen zeggen? :grijns:

De verschillen tussen groeten vind ik ook altijd leuk. Dus houdoe, ajuus, etc. Weet niet of het direct Achterhoeks is, maar hier zegt iedereen altijd 'kallem an, hè!'
Piepers? Dat is heel erg hahaha.
Ik zeg altijd aardappels, en soms aardappelen. Maar piepers ga ik dus mooi niet zeggen haha.

Hier zeggen we, als we afscheid nemen, vaak gewoon "doei", "hoi" (jazeker), of wij puberkinderen zeggen "later".
De meeste familie van me zegt vaak "hohooi", met zo'n h er tussen.
Ik ben een Zuid-Hollander overigens.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

Sven schreef:
Skai schreef:
tiktokchick schreef:@Thomasdef03
Je zit nu een beetje te veel naar het westen te kijken. Ik kom namelijk niet uit Zuid-Holland, hoewel m'n moeder daar wel vandaan komt.
Ik kom eigenlijk uit Gelderland. Om precies te zijn de Veluwe.

Soms wordt er trouwens ook Ajuus gebruikt. De ij wordt ook wel eens vervangen door de ie. (kieken)
Herkenbaar! Lijkt wel een beetje op het Achterhoeks.

Wel grappig, ik werk sinds een paar weken op een boerderij. Die mensen praten zoooo ongelooflijk plat, ik kan ze bijna niet verstaan. Maar wel leuk, zo leer je nog 'ns wat!

Een andere die ik altijd wel leuk vind: hoe noem je (in jullie dialect dan) aardappels?
Een vriendin zegt altijd piepers, wat ik vreselijk lelijk vind..
Achterhoeks is het soort èè(r)-pels of jappels / jeppels. Meestal zeg ik gewoon aardappels, anders jappels.
Zijn er ook nog mensen die aardappelen zeggen? :grijns:

De verschillen tussen groeten vind ik ook altijd leuk. Dus houdoe, ajuus, etc. Weet niet of het direct Achterhoeks is, maar hier zegt iedereen altijd 'kallem an, hè!'
Piepers? Dat is heel erg hahaha.
Ik zeg altijd aardappels, en soms aardappelen. Maar piepers ga ik dus mooi niet zeggen haha.

Hier zeggen we, als we afscheid nemen, vaak gewoon "doei", "hoi" (jazeker), of wij puberkinderen zeggen "later".
De meeste familie van me zegt vaak "hohooi", met zo'n h er tussen.
Ik ben een Zuid-Hollander overigens.
Whahaha, ik heb nog nooit van 'jappels' gehoord. Hier kan denk ik niemand meer echt dialect spreken. Ik moet eens kijken of ik een oudje kan vinden dat hiervandaan komt en 'slecht' Nederlands spreekt.
Piepers zeg ik af en toe wel eens, maar dan is dan vaak een manier van de nadruk leggen. Zelf spreek ik aardappels als 'aardappOls' uit, maar dat doen denk ik wel erg veel Nederlanders. Aardappelen (dan wel een soort e-tjes/u-tjes) gebruik ik eigenlijk nooit. Ik hoor het alleen op tv en sommige ouderen zeggen het wel eens. Wat ik dyslecten hier wel eens zie schrijven is: aardepols. Ze hebben een reden om het zo te schrijven. Verder heb ik in een dialectwoordenboekje gelezen dat 'arepels' (die eerste 'e' zal zoals die in 'de' en de tweede 'e' zoals die in 'zaagsel' geweest zijn) voor de omgeving van Delft opgeeft.

"Kallem an' heb ik nog nooit als groet gehoord. Wel als een gewone uitroep.

Groeten kunnen zeker interessant zeker. Ik zeg bij het groeten eigenlijk altijd 'hoi', soms 'hallo' en tegen mensen die ik niet ken 'goedemorgen, goedemiddag of goedenavond'. Anderen hoor ik weer vaak "dag" bij het begroeten zeggen.

Bij het weggaan zeg ik meestal 'tot ziens', soms 'later', heel soms 'doei', en héél soms 'hoi'. Daarnaast hoor ik veel mensen, vooral vrouwen (en ook wel meisjes) 'doeg' zeggen.

Ook heel leuk is het woord 'kieren' als werkwoord. Dat woord wordt voornamelijk in Noord- en Zuid-Holland gebruikt, maar heeft een stuk of vijf verschillende betekenissen.
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Margot »

Skai schreef: Niets tegen Belgen, maar er zijn drie woorden waar ik me echt aan erger:
-zetel (ik denk dan echt aan een troon)
-kleedje (ik stel me dan echt een lomp tafelkleed voor ipv een leuk jurkje :p)
-plastiek (maar dat valt voor mij in de categorie 'ouderwetse spelling', net als kado, buro, etc.)
Dit vind ik grappig haha! Ik ben dus Belgisch en ik erger me aan:
-Het woord bank in plaats van zetel, want voor mij klinkt bank als een bankje dat je in een park ziet staan of zo.
-Jurk vind ik echt super oubollig klinken, terwijl ik kleedje veel 'schattiger' vind klinken.
-Wanneer iemand 'plastic' zegt ipv plastiek, dan denk ik altijd aan mensen die random Engelse woorden in hun zinnen gooien.
-Het woord 'mentor' dat doet mij altijd denken aan een begeleider in bijvoorbeeld een instelling, want wij gebruiken het woord klastitularis.
-Patat ipv frietjes, daar kan ik echt niet tegen :grijns:

Maar natuurlijk niets tegen Nederlanders, ik vind het juist fascinerend dat we zo 'dicht' bij elkaar wonen en zo een verschillende woorden gebruiken!

Oh en tegen aardappels zeg ik zo goed als altijd 'patatten'
Afbeelding
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Skai »

Margot schreef: Dit vind ik grappig haha! Ik ben dus Belgisch en ik erger me aan:
-Het woord bank in plaats van zetel, want voor mij klinkt bank als een bankje dat je in een park ziet staan of zo.
-Jurk vind ik echt super oubollig klinken, terwijl ik kleedje veel 'schattiger' vind klinken.
-Wanneer iemand 'plastic' zegt ipv plastiek, dan denk ik altijd aan mensen die random Engelse woorden in hun zinnen gooien.
-Het woord 'mentor' dat doet mij altijd denken aan een begeleider in bijvoorbeeld een instelling, want wij gebruiken het woord klastitularis.
-Patat ipv frietjes, daar kan ik echt niet tegen :grijns:

Maar natuurlijk niets tegen Nederlanders, ik vind het juist fascinerend dat we zo 'dicht' bij elkaar wonen en zo een verschillende woorden gebruiken!

Oh en tegen aardappels zeg ik zo goed als altijd 'patatten'
Wie gooit er hier nou willekeurig Engelse woorden in z'n zinnen :lol:

Mentor vind ik juist wel hip klinken, een klastitularis vind ik echt zo'n woord voor een kostschool ;)

En patatten - dat woord zocht ik nog voor het rijtje aardappelnamen :) maar patatten vind ik weer een beetje lomp, omdat het me doet denken aan hele dikke grote frietjes (patat :tong:). Het klinkt gewoon vet (en misschien een beetje lekkerder dan het is haha.

Thomasdef: ik ken het woord kieren helemaal niet. Ja, in de vorm van 'de deur staat op een kier', maar dat is dan weer geen werkwoord. Nu ben ik wel benieuwd wat het wél betekent.
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door tarac »

Omgeving Rotterdam:
Worteltjes heten peentjes
Helling = Hol
Overall = Ketelpak
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

Skai schreef:
Margot schreef: Dit vind ik grappig haha! Ik ben dus Belgisch en ik erger me aan:
-Het woord bank in plaats van zetel, want voor mij klinkt bank als een bankje dat je in een park ziet staan of zo.
-Jurk vind ik echt super oubollig klinken, terwijl ik kleedje veel 'schattiger' vind klinken.
-Wanneer iemand 'plastic' zegt ipv plastiek, dan denk ik altijd aan mensen die random Engelse woorden in hun zinnen gooien.
-Het woord 'mentor' dat doet mij altijd denken aan een begeleider in bijvoorbeeld een instelling, want wij gebruiken het woord klastitularis.
-Patat ipv frietjes, daar kan ik echt niet tegen :grijns:

Maar natuurlijk niets tegen Nederlanders, ik vind het juist fascinerend dat we zo 'dicht' bij elkaar wonen en zo een verschillende woorden gebruiken!

Oh en tegen aardappels zeg ik zo goed als altijd 'patatten'
Wie gooit er hier nou willekeurig Engelse woorden in z'n zinnen :lol:

Mentor vind ik juist wel hip klinken, een klastitularis vind ik echt zo'n woord voor een kostschool ;)

En patatten - dat woord zocht ik nog voor het rijtje aardappelnamen :) maar patatten vind ik weer een beetje lomp, omdat het me doet denken aan hele dikke grote frietjes (patat :tong:). Het klinkt gewoon vet (en misschien een beetje lekkerder dan het is haha.

Thomasdef: ik ken het woord kieren helemaal niet. Ja, in de vorm van 'de deur staat op een kier', maar dat is dan weer geen werkwoord. Nu ben ik wel benieuwd wat het wél betekent.
Ik denk ongeveer het tegenovergestelde als de Belg. Ik vind het vooral vreemd dat Belgen "op kot gaan" (=op kamers gaan) zeggen. Dan moet ik aan een krot of schuur denken. Is wel lekker goedkoop voor die studenten
Ook vind ik het erg gevaarlijk dat Belgen op de bus en trein ziitten in plaats van erin.
Erg vervelend is het dat de Belgische Turken van de woorden "heet, pittig en pikant" alleen het laatste begrijpen. Dan krijg je soms een te hete Turkse pizza.

@Skai
Het werkwoord 'kieren' kan voor zover ik weet het volgende betekenen:
1. De deur staat op een kier (voornamelijk delen van Noord- en Zuid-Holland.)
2. Met geknepen ogen kijkrn (Noordwijk en Katwijk, beide bij Leiden)
3.Stelen (Rotterdam en omstreken)
4.Seks hebben (Den Haag, vermoedelijk ook in Amsterdam en zeer vermoedelijk ook in mn eigen woonplaats, bij Delft)
5.Er zullen ongetwijfeld nog meer betekenissen zijn...
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Sven »

Grappig, mijn ouders zijn Noordwijks en ze kenden inderdaad de betekenis van het woord, had zelf echt geen idee hahaha. Kon alleen maar op de deur komen.
Leuk, heb je nog meer woorden?
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Skai »

Thomasdef03 schreef: Ik denk ongeveer het tegenovergestelde als de Belg. Ik vind het vooral vreemd dat Belgen "op kot gaan" (=op kamers gaan) zeggen. Dan moet ik aan een krot of schuur denken. Is wel lekker goedkoop voor die studenten
Ook vind ik het erg gevaarlijk dat Belgen op de bus en trein ziitten in plaats van erin.
Erg vervelend is het dat de Belgische Turken van de woorden "heet, pittig en pikant" alleen het laatste begrijpen. Dan krijg je soms een te hete Turkse pizza.

@Skai
Het werkwoord 'kieren' kan voor zover ik weet het volgende betekenen:
1. De deur staat op een kier (voornamelijk delen van Noord- en Zuid-Holland.)
2. Met geknepen ogen kijkrn (Noordwijk en Katwijk, beide bij Leiden)
3.Stelen (Rotterdam en omstreken)
4.Seks hebben (Den Haag, vermoedelijk ook in Amsterdam en zeer vermoedelijk ook in mn eigen woonplaats, bij Delft)
5.Er zullen ongetwijfeld nog meer betekenissen zijn...
Maar we zeggen wél weer: ik sta OP de bus te wachten (ik tenminste haha)
Van dat kieren kende ik inderdaad alleen de eerste optie. Gek zeg, dat er nog zo veel verschillen zitten tussen provincies, of zelfs steden. Maar wel leuk :)

Qua Nederlandse dialecten erger ik me vooral aan het Twents, maar dat hoor ik ook het meeste. Bijvoorbeeld: mag het raam los ipv open, of: ik heb een paraplu bij ipv bij me.
En de aa wordt vaak uitgesproken als een à, dus lineal ipv lineaal, etc. Een klasgenoot moest ooit een presentatie houden bij techniek. Ik heb me heel lang afgevraagd waarom hij het nou over een stal had - bleek het staal te zijn :tong: En ik me maar verbazen, want wat hebben stallen nou met techniek te maken? :grijns:
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

@skai
Dat is grappig, veel Brabanders en volgens mij ook Zeeuwen zeggen ook "Ik heb het bij"

@sven Ik heb nog meer voorbeelden. :D
Kapoentje=lieveheersbeestje (Westlands)
Affietsen=samen fietsen (naar huis?) (Zuid-) Limburgs

Hierop kun je het antwoord zelf wel bedenken als je een beetje nadenkt:
Hoe noem ik (omgeving Delft) de handeling die,je aan 't begin van een kaartspel uitvoert?
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Skai »

Ik zou zeggen dat je de kaarten schudt, maar ik heb geen flauw idee of dat ook Delfts zou zijn (als je überhaupt die handeling bedoelt ;))

Van die andere woorden die jij zegt, ken ik er geen.

Hier zeggen ze trouwens ook best vaak opbeuren in plaats van optillen. Ik dacht altijd dat dat gewoon ouderwets was, maar het blijkt dialect te zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het gebruik van kon ipv kende (dus de verleden tijd van kennen). Ik dacht eerst dat het spelling fouten waren, maar ik ben er achter gekomen dat best veel mensen dit zeggen/typen. Vraag me af waar dat vandaan komt..
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

Skai schreef:Ik zou zeggen dat je de kaarten schudt, maar ik heb geen flauw idee of dat ook Delfts zou zijn (als je überhaupt die handeling bedoelt ;))

Van die andere woorden die jij zegt, ken ik er geen.

Hier zeggen ze trouwens ook best vaak opbeuren in plaats van optillen. Ik dacht altijd dat dat gewoon ouderwets was, maar het blijkt dialect te zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het gebruik van kon ipv kende (dus de verleden tijd van kennen). Ik dacht eerst dat het spelling fouten waren, maar ik ben er achter gekomen dat best veel mensen dit zeggen/typen. Vraag me af waar dat vandaan komt..
Ik bedoel die handeling inderdaad, maar ik zou schuffelen zeggen. (Ik heb het volgens mij al eerder in dit topic gezegd). Je kan beter Delflands zeggen, want het komt in de hele omgeving in en niet alleen in de stad (misschien zelfs helemaal niet in de stad)

Ik heb dat opbeuren niet in de in de betekenis van optillen gehoord. Wel in de betekenis van: iemand opvrolijken, iets mooi(er) maken

Kon in plaats van kende is denk een foute verbetering. Veel mensen zeggen kennen in plaats van kunnen. Als ze horen dat kennen niet 'goed' is, gaan ze vaak altijd kunnen zeggen. Verleden tijd van kunnen is kon, dus dan wordt kende ook kon.


@tarac ik heb wel eens van een ketelpak gehoord ja, maar ik geloof niet hier. Peentjes in plaats van worteltjes hoor je hier ook soms.

Ken je het woord 'groos' toevallig? Dat komt ook uit de omgeving van Delft en ik denk óók Rotterdam
Lurania
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 nov 2014, 18:43
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Lurania »

Haha in de provincie Utrecht spreken we ook dat soort 'verkeerde tijdswoorden' uit.. "het hing" is "het hong", "zij gong" "zij wou" "Ik dong".. etc :P
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door tarac »

Ken je het woord 'groos' toevallig? Dat komt ook uit de omgeving van Delft en ik denk óók Rotterdam
Volgens mij trots zijn op
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Bee »

Lurania schreef:Haha in de provincie Utrecht spreken we ook dat soort 'verkeerde tijdswoorden' uit.. "het hing" is "het hong", "zij gong" "zij wou" "Ik dong".. etc :P
Haha, vreemd wel! 'Ik hong het schilderij op', 'zij gong op vakantie'.
Heb ik nooit geweten dat ze dat in Utrecht zo deden! Ik kom er ook niet zo vaak.

Groos zijn op, ja die herken ik ook, trots zijn op inderdaad.

Mien moeder kwam uut Kampn en as zie en eur zuster (mien tánte) samen war'n dan kon j'dr gien touw an vastknopn ... wet ie' wè?
Soort van geheimtaal ...
Toch sprak ze normaal gesproken 'algemeen beschaafd Nederlands' haha ..
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Margot »

Skai schreef: Wie gooit er hier nou willekeurig Engelse woorden in z'n zinnen

Mentor vind ik juist wel hip klinken, een klastitularis vind ik echt zo'n woord voor een kostschool

En patatten - dat woord zocht ik nog voor het rijtje aardappelnamen :) maar patatten vind ik weer een beetje lomp, omdat het me doet denken aan hele dikke grote frietjes (patat ). Het klinkt gewoon vet (en misschien een beetje lekkerder dan het is haha.
Aha! Je had mijn woordspeling door! ;)

Weet ik, ik vind patatten ook een lomp woord maar ik zeg het puur uit gewoonte! :lol:

@Thomasdef3
Ik vind op kamers gaan dan weer raar, want ik heb nu toch ook al een kamer in het huis van mijn ouders :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
chentaomon
Gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2015, 18:17
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door chentaomon »

Oh, taalwetenschap heeft lang op mijn lijstje van mogelijke studies gestaan! Waar studeer je? Ik ga uiteindelijk toch Engels kiezen omdat het iets specifieker is (en om philology, haha).
Ik herken de voorbeelden die je hebt gegeven niet echt, maar ik woon Brabant dus daar is het sowieso al wat anders. Ik heb al heel wat taalverwarring gehad met vrienden uit het Westen, dus volgens jouw definitie voorbij Utrecht. Dan zegt een Brabantse vriend 'Ik ben vanochtend om acht uur aangereden' en krijg je allemaal geshockeerde gezichten van de Hollandse kant. Altijd leuk.
Ik heb op mijn school (een heel leuk, klein gymnasium in een boerengat) de mogelijkheid om taalkunde te volgen, en dat is ook echt geweldig. Met een heel klein groepje en een leraar allemaal exotische talen analyseren, eindeloze discussies over boterhammen met geitenkaas en niemand die flexie en derivatie uit elkaar kan houden... ik ga het missen volgend jaar.
ὤλετο μέν μοι νόστος || Lost is my homecoming
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

chentaomon schreef:Oh, taalwetenschap heeft lang op mijn lijstje van mogelijke studies gestaan! Waar studeer je? Ik ga uiteindelijk toch Engels kiezen omdat het iets specifieker is (en om philology, haha).
Ik herken de voorbeelden die je hebt gegeven niet echt, maar ik woon Brabant dus daar is het sowieso al wat anders. Ik heb al heel wat taalverwarring gehad met vrienden uit het Westen, dus volgens jouw definitie voorbij Utrecht. Dan zegt een Brabantse vriend 'Ik ben vanochtend om acht uur aangereden' en krijg je allemaal geshockeerde gezichten van de Hollandse kant. Altijd leuk.
Ik heb op mijn school (een heel leuk, klein gymnasium in een boerengat) de mogelijkheid om taalkunde te volgen, en dat is ook echt geweldig. Met een heel klein groepje en een leraar allemaal exotische talen analyseren, eindeloze discussies over boterhammen met geitenkaas en niemand die flexie en derivatie uit elkaar kan houden... ik ga het missen volgend jaar.
Wat leuk dat het je interesse ook zo heeft! En ja, veel beterschap, ik hoop dat die aanrijding niet al te ernstig was ;)
Ik studeer Taalwetenschap in Leiden. Ik zit nu in het tweede jaar. Bijna iedereen die het doet is superenthousiast! Waar ga jij Engels doen, in Leiden toevallig?

Wat leuk dat je dat taalkundevak hebt gedaan, heel herkenbaar. Wij kunnen ook eindeloze gesprekken hebben over dat soort onnozele dingen.
Oh ja, als je zo van taalkunde houdt. Harry Jekkers (Haagse cabaratier) heeft ooit een stuk gehouden over het zijn van leraar Engels in Utrecht. Dat is hilarisch. Google het!

Houdoe! ;)
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door tiktokchick »

Het is best grappig, Ik had nog nooit eerder gemerkt dat opbeuren hier ook wel eens gebruikt wordt. (als ander woord voor optillen)

Deens heeft trouwens best wel leuke grammaticaregels voor bepaalde lidwoorden en meervoud.
Voorbeeld:
Meisje: Pige
Het meisje: Pigen
Meisjes: Piger
De meisjes: Pigerne

Het klinkt misschien vreemd, maar het is eigenlijk best makkelijk.
Voorbeeld:
Pigerne spiser brødet.= De meisjes eten het brood.
Spiser= Eten (werkwoord)
Brødet = Het brood.

Het systeem vindt ik zelf wel verfrissend van andere talen. Het is zo anders, maar het is toch goed te gebruiken.
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

Ja, dat van het Deens is leuk. Ik leer nu een beetje Noors en dat lijkt erg op het Deens :):

en jente = een meisje
jenten = het meisje

jenter = meisjes
jentene = de meisjes

Jentene spiser brødet = de meisjes eten het brood :)
Gebruikersavatar
Roortje
Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2014, 22:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Roortje »

Ik was vorig jaar nog in Denemarken, bij Ebeltoft. Ga dit jaar weer! ik vind de taal zo gek, want als ik daar loop dan denk ik altijd,
'Huh? Dat klinkt net als nederlands,' ookal is het niet zo. Ik vind het altijd een hele nederlandse klank hebben. Misschien komt dat omdat we zelf ook een vrij scandinavisch-achtige taal hebben.

Btw, Gebruiken mensen hier ook de termen; 'meppen' of 'leip' ipv slaan of raar/gek?
Ook vinden mensen het altijd heel raar dat ik bepaalde momenten romantisch noem, terwijl het verder niks met romantiek
te maken heeft, meer met samenhorigheid. En als mijn moeder iets uitdeelt zegt ze altijd, dit ben jij, en dit ben jij, enz. Vinden mensen altijd heel raar haha. Ik ben geboren in Gelderland maar mijn moeder komt uit Amsterdam/Den Haag, dus heb daar veel dingen van meegekregen. Ik moest trouwens heel erg lachen om 'kerrek' en 'verreven' xD Echt typisch dorpentaal vind ik dat. Dat bedoel ik niet als een belediging hoor! Maar mijn gehele familie komt allemaal uit van die kleine dorpjes waar iedereen elkaar kent en daar praten ze allemaal zo.
'I'd rather be hated for who I am, then loved for who I am not' - K. Cobain
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Margot »

^Ik gebruik ook meppen en leip ;) Maar ik ben van België, ik dacht serieus dat dat alleen gebruik werd in België :mrgreen:
Afbeelding
Thomasdef03
Gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jun 2015, 16:49
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Thomasdef03 »

Haha, typische 'dorpentaal' . Wij vinden dat 'kerrek' en 'mellek' en zou juist typisch voor Delft. (of zoals veel Delvenaren zelf zeggen 'Delleft'.) en verreven en ontwerrepen is dan weer typisch voor een andere plaats in de buurt, maar dat is wel een dorp. Maar ik gebruik 'meppen' en 'leip' ook wel, maar volgens mij zijn dan gewoon 100% ABN-woorden. 'Meppen' is niet écht slaan, als ik meppen gebruik heeft dat meer de meer de betekenis van 'slaan' zonder iemand pijn te doen. 'Meppen' is zeg maar wat zachter dan 'slaan'. En 'lijp' is gek ja, maar meestal positief :)

In het dorp waar m'n ouders zijn opgegroeid zeggen sommige mensen trouwens 'Dat heb ik neergelegen' in plaats van 'dat ik heb neergezet'.

En ja Deens is een Germaanse taal, dus het lijkt soms wel een beetje op Nederlands.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door tarac »

Ja, zo kan je nog wl een uurtje doorgaan met woorden als "georven" ipv geërfd, "verpleegzuster" ipv verpleegster of zuster, "optelefoneren" ipv telefoneren of opbellen.
In het Rotterdams is "de hol op" gebruikelijk voor "de helling op"
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Taal kan heel interessant zijn!

Bericht door Skai »

Thomasdef03 schreef:Haha, typische 'dorpentaal' . Wij vinden dat 'kerrek' en 'mellek' en zou juist typisch voor Delft. (of zoals veel Delvenaren zelf zeggen 'Delleft'.) en verreven en ontwerrepen is dan weer typisch voor een andere plaats in de buurt, maar dat is wel een dorp. Maar ik gebruik 'meppen' en 'leip' ook wel, maar volgens mij zijn dan gewoon 100% ABN-woorden. 'Meppen' is niet écht slaan, als ik meppen gebruik heeft dat meer de meer de betekenis van 'slaan' zonder iemand pijn te doen. 'Meppen' is zeg maar wat zachter dan 'slaan'. En 'lijp' is gek ja, maar meestal positief :)
Ik gebruik het ook, en ik ben een Achterhoeker :)
Lijp vind ik overigens wel een beetje ouderwets, vakt bij mij in de categorie 'tof' en zo. Ik gebruik het in de betekenis van vet, cool.
Meppen gebruik ik trouwens alleen als ik sla met iets. Als ik iemand met mijn hand sla, noem ik dat slaan. Als ik iemand met een krant sla bijvoorbeeld (niet al te hard inderdaad) noem ik dat meppen.
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Plaats reactie

Terug naar “Praten”