Telescopen

Hier kan je over dingen praten die niets met de Sims te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Katy Perry
Gebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 nov 2014, 18:47
Contacteer:

Telescopen

Bericht door Katy Perry »

Ik ben al een tijdje niet op het forum geweest, maar ik wilde toch weer even een kijkje nemen :knipknip:

Ik hou me mn hele leven al bezig met astronomie. Ik wil graag een telescoop kopen. Heeft iemand verstand van telescopen en weet welke telescoop van goede kwaliteit is en niet duur. Ik wil de telescoop graag gebruiken voor planeten en de maan.
Weet iemand welke telescoop ik het beste kan aanschaffen?
Katy Perry, Melanie Martinez, Space, Disney, Cartoons and Anime are my shit
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Telescopen

Bericht door tarac »

Daar heb ik helaas geen verstand van
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Telescopen

Bericht door Sven »

Ik heb niet echt een lijst met goede telescopen, maar ik weet wel ongeveer war je op moet letten.
Als je vaak naar het bos/duin/strand gaat om sterren te kijken (wat ik best kan adviseren, dat is veel beter dan vanuit een plek waar veel licht is vanwege lichtvervuiling), dan moet je er voor zorgen dat je een best draagbare telescoop hebt.

Verder moet je kijken of de telescoop ook geschikt is voor het waarnemen van planeten, en welke planeten en hoe gedetailleerd. Als je naar een planeet kijkt is het vaak een lichtpuntje als een grote ster, maar hoe goed ga je de planeet zien met een telescoop.

Als je naar de maan gaat kijken... MAANFILTER. Koop. Dat. Als je dat niet hebt, en je gaat met je telescoop voor een minuutje in de maan kijken dan ben je blind voor de rest van de avond, want de maan is gewoon fel. En je wil geen lasogen door even naar de maan te kijken.

Zorg er ook voor dat er handige accessoires bijzitten (een statief, evt een sterrenkaart), dat maakt het ook veel makkelijker.
Zoek ook even het merk van de lens op op Google en kijk of de lens goed is.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
Katy Perry
Gebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 nov 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Telescopen

Bericht door Katy Perry »

Sven schreef:Ik heb niet echt een lijst met goede telescopen, maar ik weet wel ongeveer war je op moet letten.
Als je vaak naar het bos/duin/strand gaat om sterren te kijken (wat ik best kan adviseren, dat is veel beter dan vanuit een plek waar veel licht is vanwege lichtvervuiling), dan moet je er voor zorgen dat je een best draagbare telescoop hebt.

Verder moet je kijken of de telescoop ook geschikt is voor het waarnemen van planeten, en welke planeten en hoe gedetailleerd. Als je naar een planeet kijkt is het vaak een lichtpuntje als een grote ster, maar hoe goed ga je de planeet zien met een telescoop.

Als je naar de maan gaat kijken... MAANFILTER. Koop. Dat. Als je dat niet hebt, en je gaat met je telescoop voor een minuutje in de maan kijken dan ben je blind voor de rest van de avond, want de maan is gewoon fel. En je wil geen lasogen door even naar de maan te kijken.

Zorg er ook voor dat er handige accessoires bijzitten (een statief, evt een sterrenkaart), dat maakt het ook veel makkelijker.
Zoek ook even het merk van de lens op op Google en kijk of de lens goed is.
Bedankt voor de tips.
Katy Perry, Melanie Martinez, Space, Disney, Cartoons and Anime are my shit
Plaats reactie

Terug naar “Praten”