Het discussie topic

Hier kan je over dingen praten die niets met de Sims te maken hebben.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tarac »

Sven schreef:
Bij ons op school worden er hele andere dingen gezegd... als je nu niet studeert dan heb je later een probleem, eigenlijk is het heel normaal dat je studeert volgens onze school.
Kan best dat je gelijk hebt, maar naar mijn idee is studeren na je middelbare school eigenlijk best belangrijk.

Nogmaals, kan natuurlijk dat je gelijk hebt, dit soort dingen is wat ik op school te horen krijg.
Natuurlijk is ELKE vorm van studeren belangrijk en ik raad ook iedereen aan om zo veel mogelijk te leren.
Maar je kan gemiste kansen altijd weer goed maken, zij het dat het dan meer inspanning, inzet en geld kost.
Kennisvergroting en het vermogen om een eigen oordeel te vormen is heel belangrijk in je verdere leven, zeker wanneer je de huidige indoctrinatie van de huidige nieuws-voorziening in ogenschouw neemt.
Gebruikersavatar
CSimsss
Oud-staflid
Berichten: 229
Lid geworden op: 16 nov 2014, 20:29
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door CSimsss »

Het is vast niemand ontgaan, maar ik had eigenlijk al wel verwacht dat iemand het onderwerp had aangesneden:
De aanslagen in Parijs die de afgelopen dagen plaatsvinden.
Best wel heftig, het komt nu ook best wel dichtbij voor ons.
Wilders zal er wel weer gretig gebruik van maken, verwacht ik zo... Maar wat denken jullie er van?
Afbeelding
The road is long, we carry on, try to have fun in the meantime
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door ElvisFannetjeh »

Het kwam al eerder dichtbij. Aanslag brussel vorig jaar of in londen een paar jaar geleden.
Dat zal wel blijven duren. Al qaeda is al een tijdje uit het nieuws en rivaliseerd een beetje met IS. De ene aanslag inspireert de volgende en die twee groepen bieden een beetje tegen elkaar op nu.
De volgende aanslag is daarom niet in Europa terug. Ik denk dat ze zich over heel de wereld wel zullen verspreiden en tegen elkaar gaan vechten om het meest in de media te komen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tarac »

Ineens is iedereen Charlie, maar dat is morgen al weer vergeten.
Aanslagen zullen blijven komen want er lopen altijd gefrustreerde gekken rond (hoeven niet per-definitie moslims te zijn)
Al Qaida heeft in ieder geval gewonnen want geen enkel dagblad durft nu nog spotprenten te plaatsen, ondanks de stoere praat van "wij laten ons onze vrijheid niet afnemen".

Zondag zou een pro-israel demonstratie gehouden worden op de Dam, mag niet doorgaan want "men" kan de veiligheid niet waarborgen.
Als het een pro-Gaza demo betroffen had, dan kon die veiligheid natuurlijk WEL gewaarborgd worden.
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door Skai »

Sven schreef:@Skai weet wel dat je een keuze maakt voor de rest van je leven. Als je nu kiest, ik wil niet studeren, dan zit je tot je 67e daarmee (of nog langer, als ze de AOW leeftijd nog verder gaan verhogen) en er is dan niet zoveel meer aan te doen. Waarom neem je niet gewoon een tussenjaar, arme kindjes in Afrika helpen of ergens gaan werken... misschien dat je dan weer wat energie krijgt om weer te gaan studeren?

Ik weet zelf al heel goed wat ik later ga doen, ik heb het voor mezelf al een beetje vastgesteld. Het liefst docent filosofie (dan studeer ik wijsbegeerte in Leiden) en anders geschiedenis...
En ja, Leiden... ik woon drie kwartier fietsen/kwartier met de trein van Leiden af dus ik kan gewoon thuis blijven wonen (zolang me ouders dat willen haha, maar denk dat dat geen probleem is), en ik heb niet heel erg veel last van de lening tijdens het studeren. Pas later denk ik dat ik er problemen mee ga krijgen als ik bijv. een hypotheek wil.
Maak je geen zorgen, dat is ook wat ik ga doen ;)
Mijn ouders gaan naar het buitenland verhuizen en ik ga een jaartje mee. Ik hoop dan vrijwilligerswerk (of betaald werk natuurlijk :p) te gaan doen bij Kom over en Help/VN organisaties/etc.
Maar alleen dit tussenjaar zorgt al voor een hoop ophef op school. Ik zou eerst met mijn ouders meegaan en daar studeren, maar dat kan niet ivm corruptie, slechte kwaliteit van onderwijs en zo. Maar ik had al besloten om een jaar mee te gaan, maar dan moest ik dus wel iets anders gaan doen. Een tussenjaar sprak mij dan erg aan.
En nu zit mijn decaan mij ontzettend te pushen om toch maar in NL te blijven (terwijl dat al hélemaal niet meer aan de orde is!). Toen hij hoorde dat ik daar wilde gaan studeren, was het prima. Maar nu ik een tussenjaar neem eist hij bijna dat ik hier blijf. Hij gaat zelfs zo ver dat hij nu elke week een gesprek met mij wil om me te overtuigen.

Zo jammer, aangezien mijn keuze vaststaat en er een heleboel klasgenoten zijn die zich wél voor mei moeten hebben ingeschreven, nog geen idee hebben wat ze willen gaan doen en niet ondersteund worden door de decaan... In hoeverre je zijn bemoeienis natuurlijk ondersteunend kan noemen...

Maar fijn dat jij thuis kan blijven wonen! Dat scheelt echt een hele hoop kosten! Maar die hypotheek ja, dat is bende. Mijn broer gaat in augustus trouwen en is dit jaar aan het afstuderen. Nu krijgt hij dus geen hypotheek omdat hij nog studeert. Zijn vriendin is afgelopen zomer afgestudeerd, maar die kan ook geen hypotheek krijgen omdat ze nog geen vast contract heeft (maar ze is nu gewoon full time in dienst als lerares...)
Echt te stom voor woorden!
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
CSimsss
Oud-staflid
Berichten: 229
Lid geworden op: 16 nov 2014, 20:29
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door CSimsss »

tarac schreef:Ineens is iedereen Charlie, maar dat is morgen al weer vergeten.
Aanslagen zullen blijven komen want er lopen altijd gefrustreerde gekken rond (hoeven niet per-definitie moslims te zijn)
Al Qaida heeft in ieder geval gewonnen want geen enkel dagblad durft nu nog spotprenten te plaatsen, ondanks de stoere praat van "wij laten ons onze vrijheid niet afnemen".

Zondag zou een pro-israel demonstratie gehouden worden op de Dam, mag niet doorgaan want "men" kan de veiligheid niet waarborgen.
Als het een pro-Gaza demo betroffen had, dan kon die veiligheid natuurlijk WEL gewaarborgd worden.
Idd spijtig voor die pro-Israeliërs dat die demonstratie niet door mocht gaan, maar ik snap de overweging wel. Op dit moment moeten denk ik alle betrokkenen heel erg letten op wat ze doen.
En die aanslagen zullen vrees ik wel komen, grote kans in Frankrijk (afgelopen aanslagen waren 'slechts het begin' volgens Al Qaeda).
Maar ook vraag ik me af in hoeverre wij in NL veilig zijn, immers er ook op Amsterdam gedoeld wordt door terroristen, die hebben opgeroepen aan westerse moslims om aanslagen te plegen in het westen.... (las ik net hier). Dus... lekker dan... :tong:
Afbeelding
The road is long, we carry on, try to have fun in the meantime
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tarac »

Ik begrijp de opmerking van Mr. Koenders niet.
Het is uiteraard logisch dat de bevolking waakzaam moet zijn.
Paniek moet natuurlijk vermeden worden - doelstelling van Al Qaida - en Koenders werkt onrust juist in de hand.
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door Skai »

Ben ik nu heel stom als ik zeg dat ik de uitgave van Charlie Hebdo van vandaag heel onverantwoordelijk vind?
Pure uitlokkerij met die karikatuur! Natuurlijk is er persvrijheid, maar je kunt ook te ver gaan. Vragen om problemen...

Ik persoonlijk zou het echt niet op m'n geweten willen hebben als er een nieuwe aanslag komt als reactie op die nieuwe uitgave. De kans bestaat dat er nu weer onschuldige mensen gedood worden. Sorry, maar ik snap het echt niet dat Frankrijk dit toe laat. Ik begrijp dat ze nu nogal opgehitst zijn en zo, maar ergens is toch nog wel een greintje gezond verstand?
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door Sven »

Skai schreef:Ben ik nu heel stom als ik zeg dat ik de uitgave van Charlie Hebdo van vandaag heel onverantwoordelijk vind?
Pure uitlokkerij met die karikatuur! Natuurlijk is er persvrijheid, maar je kunt ook te ver gaan. Vragen om problemen...

Ik persoonlijk zou het echt niet op m'n geweten willen hebben als er een nieuwe aanslag komt als reactie op die nieuwe uitgave. De kans bestaat dat er nu weer onschuldige mensen gedood worden. Sorry, maar ik snap het echt niet dat Frankrijk dit toe laat. Ik begrijp dat ze nu nogal opgehitst zijn en zo, maar ergens is toch nog wel een greintje gezond verstand?
Ik ben het met je eens. Ik ben eigenlijk al sinds de aanslag van vorige week woensdag erg sceptisch over wat er allemaal in dat tijdschrift staat. Ten eerste wordt alles, naar mijn idee, een beetje ingekleurd door de media. Iedereen denkt dat het dé aanslag van de eeuw is, en iedereen is "hevig geschokt" van alles wat er gebeurd is, en ik denk dat we weer te ver gaan met de aandacht op dit soort dingen.
Ooit iemand gehoord van Boko Haram? Nee? Ook niet dat hij diezelfde week weer een paar kinderen heeft opgeblazen? Ja, hij blaast kinderen op en gebruikt ze als wapen. Lijkt mij toch ietsje vervelender dan een paar satire-makers die gedood worden.

Verder ben ik van mening dat die satire-makers echt moeten oppassen met wat ze schrijven. Ja, er is vrijheid van meningsuiting... maar alsjeblieft zeg, zomaar dingen gaan schreeuwen en een hele bevolkingsgroep belachelijk maken... dat is gewoon treurig. Kijk, het rechtvaardigt niet dat ze doodgeschoten moesten worden natuurlijk, maar misschien had een beetje nadenken heel wat levens gekost.

Ik denk dat we nu toch ook wat kritischer moeten gaan kijken naar dingen die gepubliceerd worden. Het geloof is gewoon een gevoelig onderwerp, en ik denk niet dat het een verstandig plan is om juist dat in een zwart daglicht moeten zetten, zeker als er een dreiging is van terrorisme.
Ik heb vaak genoeg gehoord dat het satire was, en dat het spottend bedoeld was, maar dat is geen excuus om mensen op deze manier neer te zetten. Zo kan ik ook mensen gaan pesten om vervolgens te zeggen dat het spottend was. Het lijkt me toch een beetje tegenstrijdig dat we vol in de aanval gaan als één iemand belachelijk gemaakt wordt, maar als er een hele religie belachelijk gemaakt wordt, dan lachen we er alleen maar om.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tarac »

Pure satire moet mogelijk zijn.
Neem Monty Python met de satire waar Jezus aan het kruis hangt en er vrolijk gezongen wordt "Always Look at the Bright Side of Life"
zie https://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ
En dat is al heel wat jaartjes geleden.
Werd destijds ook niet door iedereen gewaardeerd maar is nooit een reden geweest om de makers te vermoorden.
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door Skai »

tarac schreef:Pure satire moet mogelijk zijn.
Neem Monty Python met de satire waar Jezus aan het kruis hangt en er vrolijk gezongen wordt "Always Look at the Bright Side of Life"
zie https://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ
En dat is al heel wat jaartjes geleden.
Werd destijds ook niet door iedereen gewaardeerd maar is nooit een reden geweest om de makers te vermoorden.
Ik ben zelf christelijk dus ik zou dit ook niet waarderen.

Wel wil ik even opmerken dat christenen vaak minder heftig reageren op zulk soort dingen. Qua woorden kunnen er wel heftige discussies komen, maar qua daden zullen échte christenen niet gauw aanslagen plegen of de makers vermoorden - dat zou namelijk lijnrecht tegen het christelijk geloof in gaan.
Dat is het verschil een beetje met de islam. Zo staat er geloof ik in de Koran dat degene die zich op offert voor zijn geloof, toegelachen zal worden door Allah. Het is dus eigenlijk een eer voor die extreme moslims om te sterven voor hun geloof.

Maar hier zijn zo veel meer voorbeelden van. Er wordt zo vaak ontzettend gespot met het christelijk geloof, want 'die doen toch niets terug'. Terwijl als je hetzelfde zou zeggen over de islam, je waarschijnlijk een hoop moslims op je dak zou krijgen.
Voorbeeldje: waarom zou er zo ontzettend veel gevloekt worden met God (gvd, etc.) en nooit met Allah?
En pas bij bijv ik hou van holland, de kersteditie. Toen moesten ze een stukje uit de Bijbel zingen op een bekend wijsje. Ik vond het om te gruwelen, want mensen gaan dan lachen om iets wat voor ons veel waarde heeft. Christenen doen er alleen niets tegen en dat weten ze. Waarom denk je dat ze de Bijbel pakken daarvoor ipv de Koran?

Maar goed, laten we nu geen discussies gaan voeren over het christelijk of islamitisch geloof. Daar zullen we toch nooit over uit komen :) Ik wil alleen even aangeven dat sommige satire echt te ver gaat. Zelfs ik, die christelijk ben, vind deze satire op het islamitisch geloof niet kunnen. Het is denk ik zo dat zo lang de satire niet iets aangaat wat voor jou dierbaar is, je vindt dat het mogelijk moet zijn.
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tiktokchick »

Ik vindt het gewoon belachelijk dat zoveel mensen een hekel hebben aan bijv. Turken en Marokkanen, want er zijn gewoon stomkoppen en idioten in elke cultuur, elk land, elk geloof en het is erg idioot om te denken dat de immigranten allemaal chaos en problemen veroorzaken.
Wilders die fokt iedereen op en laat ze denken dat allochtonen problematisch zijn en dat ze gewoon terug moeten gaan naar hun vaderland, terwijl daar ze bijvoorbeeld oorlogen of ernstige leefomstandigheden te wachten staat.

En kwa christenen, Ik ben zelf ook christelijk en het is voor mij zeker vreemd dat mensen de bijbel als FICTIE zien, en ik denk ook dat iedereen gewoon andermans geloof en geloofs-werken zoals de bijbel of de koran moeten respecteren.
Maar ja, Iedereen die maakt elkaar belachelijk in media en het is gewoon een deel van het alledaagse leven geworden.
En ja, Er staat in de bijbel dat je je naaste lief moet hebben als jezelf zelfs als ze jou of je geloof bespotten, ook al lukt dat lang niet altijd.(ik heb al een paar jaar erg boze gedachte over een persoon :ergboos: )

Ik denk dat iedereen gewoon de positieve kanten moet laten zien van hun geloof door bijvoorbeeld elkaar te helpen, en hulp te bieden aan anderen ook al is er een verschil van geloof/mening.
Verder, Is het misschien ook een goed idee om over andere culturen en religies te leren, JUIST als je een religie hebt, want anders dan is er kans dat je nooit respect of bewondering kan krijgen voor mensen met een ander geloof.
Bijvoorbeeld: Een keer ging ik met wat familie leden naar een synagoge (soort van joodse kerk) om wat dingen aan hun te geven, en ze waren erg gastvrij en vriendelijk.
Zo'n ervaring zorgt echt voor een ander blik op de wereld.

We moeten gewoon andermans geloof en levensstijl respecteren, anders dan zit je ook maar alleen maar met dezelfde groep.
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tarac »

tiktokchick schreef: We moeten gewoon andermans geloof en levensstijl respecteren, anders dan zit je ook maar alleen maar met dezelfde groep.
En daar ligt nu net het probleem.
De koran verbiedt het accepteren van een ander geloof op straffe van de dood OF via het betalen van extra belastingen.
Het is juist de onbuigzaamheid van de islam, immers de zuivere koran kan alleen in het Arabisch gelezen worden en mag niet gewijzigd worden.

Wat de terroristen doen is het exact uitvoeren wat in de koran staat. In principe is elke moslim die hier tegen is een "afvallige" en verdient de doodstraf.
Het probleem is dus niet de islamieten, maar de koran !
Gebruikersavatar
Niina
Gebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:47
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door Niina »

tiktokchick schreef: Verder, Is het misschien ook een goed idee om over andere culturen en religies te leren, JUIST als je een religie hebt, want anders dan is er kans dat je nooit respect of bewondering kan krijgen voor mensen met een ander geloof.
Ik ben zelf protestants christelijk en een van mijn vriendinnen is katholiek. Zij woont in een klooster en dat vind ik echt heel bijzonder. In dat klooster wonen ook allemaal mensen uit Frankrijk enzo en op bepaalde dagen eten ze ook samen. Ik denk dat dat ook voor een bepaalde soort verbondenheid zorgt.

Ik zit nu niet op een christelijke middelbare school, maar ik denk dat het vak godsdienst wel echt belangrijk is. Mensen die nooit op een christelijke basisschool of middelbare school hebben gezeten en ongelovig zijn, weten op deze manier soms helemaal niks van religies. Ik denk dat het echt belangrijk is om wat te leren over een ander geloof; ook al ben je niet gelovig of geloof je in iets anders.
I think you found a way to get out of bed this morning. And that makes you the strongest person I know - Nina Dobrev, The Vampire Diaries
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tiktokchick »

Niina schreef: Ik ben zelf protestants christelijk en een van mijn vriendinnen is katholiek. Zij woont in een klooster en dat vind ik echt heel bijzonder. In dat klooster wonen ook allemaal mensen uit Frankrijk enzo en op bepaalde dagen eten ze ook samen. Ik denk dat dat ook voor een bepaalde soort verbondenheid zorgt.

Ik zit nu niet op een christelijke middelbare school, maar ik denk dat het vak godsdienst wel echt belangrijk is. Mensen die nooit op een christelijke basisschool of middelbare school hebben gezeten en ongelovig zijn, weten op deze manier soms helemaal niks van religies. Ik denk dat het echt belangrijk is om wat te leren over een ander geloof; ook al ben je niet gelovig of geloof je in iets anders.
Ik ben het volledig met je eens, Want het is heel erg moeilijk om andermans geloof te respecteren als je er niks van weet
En tja, ik zat wel op een christelijke school, maar de sfeer die was zeker niet goed.
Er werd letterlijk gevochten in de pauze, en er was ook veel gepest en de leraren deden er niks aan!
Je leerde er alleen maar dingen over het christendom kwa geloof, en ik vind het zelf heel erg dat ik bijna niks weet over andere religies, en ik hoop echt dat ik die achterstand in kan halen.
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door Sven »

Ik ben zelf nu bezig om te leren van andere religies. Ik ben nu best ver, heb nu voor mezelf het christendom, de islam, jodendom, zoroastrisme, taoïsme, boeddhisme en hindoeïsme gedaan.
En ik weet gewoon niet meer wat ik er mee aan moet. Maar wat ik je wel kan vertellen, is dat de meest verwarde, chaotische en ruziemakende religie toch echt het christendom is, sorry dat ik het zeg.
Overal op internet discussies over die Bijbel, tot in de diepste passages.
Een hele simpele vraag: moet een christen heidenen liefhebben of niet?
Stel dit aan tien felle christenen, en je krijgt totaal verschillende antwoorden. De ene zegt dat je ze moet liefhebben, de ander zegt dat je ze moet bekeren, de ander zegt dat je ze moet accepteren, de andere zegt dat je ze moet respecteren... en dan komen ze met passages aan waarvan niemand de betekenis weet, en waarbij het een gok is wat het allemaal betekent.
We zitten nu wel te zeggen dat het christendom wel mooi is, maar ook in de Bijbel klopt het een en ander niet. En misschien moet je van die Koran wel mensen afmaken die niet geloven, in de Bijbel moet je meerdere dingen tegelijk doen omdat in boek 1 dat staat, maar in boek 2 dat. In de islam staat het tenminste duidelijk en is er weinig discussie voor over nodig.
Het kan best zijn dat ze in Oost-Azië ook zo vreselijk chaotisch zijn met hoe je moet leven, maar ik heb er tot nu toe vrij weinig van gemerkt.

Sorry dit heeft echt geen moraal ofzo, ik zeg dit gewoon omdat ik het wil zeggen en niet omdat ik wil bijdragen aan deze discussie.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tiktokchick »

Ik voel me nu eerlijk gezegd een beetje beledigd, maar dat is wel logisch.
En inderdaad, het christendom heeft wel wat nare momenten in de geschiedenis gehad, zoals mensen martelen of doden voor het verschil van geloof.
En ook bijvoorbeeld oorlogen voeren en al dat soort dingen.
Maar de kerk heeft ook heel wat goede dingen gedaan, zoals mensen te eten geven, ze steunen en veiligheid te bieden.
En over het onderwerp van boek 1 (oude testament) of boek 2 (nieuwe testament) geldt het meestal dat het nieuwe testament vooral gevolgd wordt omdat het, laat ik maar zeggen een soort van update is, maar de 10 geboden dat zijn nog steeds de belangrijkste regels, en daar moet je je wel aan proberen te houden.
En het oude testament is ook eigenlijk de Torah, en het nieuwe testament is het 'vervolg'.

En in de bijbel staat dat de 2 belangrijkste geboden zijn:
Heb GOD lief als jezelf.
En, heb je naaste lief als jezelf.
Dus ik denk dat dat nog steeds geldt als regel(s)

Dus ik zou zeggen dat je heidenen of mensen met een ander geloof gewoon goed moet behandelen, maar natuurlijk is er altijd wel een verschil van mening tussen verschillende christelijke 'takken' zoals protestantse, baptisten, katholieken, Jehova getuigen en andere groepen.

De jehova's lopen bijvoorbeeld langs de deuren en proberen je te bekeren zelfs al ben je dat al, maar dat maakt gewoon deel uit van hun geloof.
De baptisten die hebben ERG lange diensten en ze zingen veel, terwijl de gereformeerden (tenminste, de Nederlands gereformeerden) lange preken hebben met minder liederen.
Iedereen heeft gewoon hun eigen mening over dit of dat, en het geloof is geen uitzondering en misschien maakt het ook uit per land.

Maar Sven, heb je eens een keer een kerkdienst meegemaakt of bekeken? (even nieuwsgierig)
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door tarac »

Ja, er zijn in het verleden mensen gemarteld en gedood in naam van het christelijke geloof.
Gelukkig is dat geloof verder geëvolueerd en aangepast aan de moderne tijd. Er vallen geen doden meer in naam van het christelijke geloof.

De Koran is echter blijven steken in, ik geloof zo rond de 700 na Chr. en is verder niet vernieuwd. Discussies omtrent de inhoud zijn ook niet toegestaan.
Daar ligt dus het wezenlijke verschil.
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Het discussie topic

Bericht door Sven »

tiktokchick schreef:Ik voel me nu eerlijk gezegd een beetje beledigd, maar dat is wel logisch.
En inderdaad, het christendom heeft wel wat nare momenten in de geschiedenis gehad, zoals mensen martelen of doden voor het verschil van geloof.
En ook bijvoorbeeld oorlogen voeren en al dat soort dingen.
Maar de kerk heeft ook heel wat goede dingen gedaan, zoals mensen te eten geven, ze steunen en veiligheid te bieden.
En over het onderwerp van boek 1 (oude testament) of boek 2 (nieuwe testament) geldt het meestal dat het nieuwe testament vooral gevolgd wordt omdat het, laat ik maar zeggen een soort van update is, maar de 10 geboden dat zijn nog steeds de belangrijkste regels, en daar moet je je wel aan proberen te houden.
En het oude testament is ook eigenlijk de Torah, en het nieuwe testament is het 'vervolg'.

En in de bijbel staat dat de 2 belangrijkste geboden zijn:
Heb GOD lief als jezelf.
En, heb je naaste lief als jezelf.
Dus ik denk dat dat nog steeds geldt als regel(s)

Dus ik zou zeggen dat je heidenen of mensen met een ander geloof gewoon goed moet behandelen, maar natuurlijk is er altijd wel een verschil van mening tussen verschillende christelijke 'takken' zoals protestantse, baptisten, katholieken, Jehova getuigen en andere groepen.

De jehova's lopen bijvoorbeeld langs de deuren en proberen je te bekeren zelfs al ben je dat al, maar dat maakt gewoon deel uit van hun geloof.
De baptisten die hebben ERG lange diensten en ze zingen veel, terwijl de gereformeerden (tenminste, de Nederlands gereformeerden) lange preken hebben met minder liederen.
Iedereen heeft gewoon hun eigen mening over dit of dat, en het geloof is geen uitzondering en misschien maakt het ook uit per land.

Maar Sven, heb je eens een keer een kerkdienst meegemaakt of bekeken? (even nieuwsgierig)
Oke, mijn intentie is niet om christenen te beledigen, maar om de boeken die bij een religie horen te bekritiseren.
Van mij mogen mensen altijd geloven, of ze nou in het ene of andere geloven. Zelfs al ben je christen en vind je het ene bijbelboek niet belangrijk, maar het andere wel, mij maakt het niets uit. Waar ik me wel aan stoor zijn alle ongelijkheden in de Bijbel, alle tegenstrijdigheden die er komen. Misschien dan niet op de vraag hoe je een heiden moet behandelen maar dan op een andere vraag. Mijn intentie is dus niet, niet niet niet niet om mensen te beledigen.

Ik ben zelf gedoopt, en heb communie en vormsel gedaan en ben dus ik vaak naar de kerk geweest. Tegenwoordig ga ik niet meer naar de kerk omdat het, nadat een pastor stopte, de kerk snel achteruitgegaan is. Ook ben ik anders tegen het christendom gaan aankijken.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Plaats reactie

Terug naar “Praten”