Huizen bouwen - van blok tot huis

Hier kunnen handleidingen geplaatst worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Huizen bouwen - van blok tot huis

Bericht door tarac »

geplaatst door hulpeloosje op het oude forum

Velen van jullie beginnen elke keer enthousiast aan een huis, maar vaak eindigt dit in een, nogal, vierkant blok, wat natuurlijk niet echt mooi is.

Met deze handleiding kun je snel en gemakkelijk de basis leren om goede huizen te bouwen in de Sims 3 (Dit is natuurlijk ook voor de andere Sims te gebruiken)

Eerst een paar meest gemaakte fouten
1. Recht = Fout!
Veel mensen pleuren 4 muren neer, zetten daar 4 muren op, proppen er een dak op en noemen het hun huis. Dit is zóóóó fout. Het huis is geen huis maar een oerlelijke kubus. Probeer die rechte muren te doorbreken met variaties

2. Standaard dak...
Nog steeds zie ik veel te veel huizen met standaard daken. Doe dit niet, dat ziet er zo spuuglelijk uit. Vaak kun je het zelf vele malen beter maken en anders zet er een plat dak op.

3. 1 Kleur, slaapverwekend
Vaak gebruiken mensen maar 1 kleur voor hun huis. Een rode baksteen kan leuk zijn maar het hele huis ermee? Dat ziet er erg hetzelfde uit, waardoor het huis lelijk oogt. Meng wat kleuren die goed bij elkaar passen, of die een goede combinatie maken.

4. Het mag voller!
Waarom nemen mensen een grote kavel? ... Nee, niet om het vol te bouwen blijkbaar. Vaak zie ik mensen met de grootste kavel die helemaal leeg is en waarvan het dus ook gemakkelijk op een kwart van die kavel past. Als je toch een grote kavel neemt, bouw die tuin ook dan goed vol, voordat je het gaat uploaden en delen met anderen.

5. Té standaard...
Iedereen ziet wel eens een leuk huisje en denkt 'Goh die is leuk voor mijn Sims' en bouwen dat huis helemaal na op kleur en vorm. Dit is alleen mooi als je een monument nabouwt, maar anders is het niet origineel. Probeer de huizen naar jou hand te verbouwen. Verander de kleur, vorm en omgeving. Niets is saaier dan een huis die iedereen al kent.


Op de volgende foto's staan kleine stukjes muur met variaties die je kunt gebruiken om je blok om te toveren tot een huis.

Afbeelding

Hierboven zie je enkele variaties qua muurbouw. Kleur komt zometeen ;)
1. Je standaard muur. Gewoon kaarsrecht.
2. Enkele pilaren rond ramen of deuren geven een stevige look aan je huis
3. 2 Losse muren met tegels erboven voor overkapping.
4. Verzonken ramen, de ramen zitten nu 1 tegel naar achter
5. Uitbouw, een verlengd stuk om een variatie in je muur te krijgen
6. Raamuitbouw, perfect voor woonkamers, doordat ze veel licht doorlaten

Afbeelding

Ook de tweede verdieping kan vaak een variatie gebruiken.
1. Je standaard muur, recht op de onderverdieping. Super saa-aa-aai...
2. Twee losse muren met tegels erover en eronder. Geeft een verfrissend uiterlijk
3. Pilaren, om die rechte muur weg te werken.
4. Je hoeft niet de hele bovenverdieping vol te bouwen, laat eens een stukje leeg
5. Een simpele uitbouw
6. Een verzonken raam (of deur) om zo ruimte te maken voor een balkon

Afbeelding

De kleuren. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar hier zie je een paar meest gebruikte combo's
1. Bruin-wit, één van mijn favorite combo's, omdat ze een moderne en strake uitstraling hebbeb
2. Donkere kleur (hier rood) met wit-grijs. Een moderne look met wat kleur.
3. De zachte combinatie. Neem een kleur en neem lichtere of donkere varianten ervan en combineer die. Creert een rustgevend effect.
4. Zwart-wit, in mijn mening de saaiste combi, maar toch wordt hij vaak gebruikt
5. De 'Old-fashion' look. Een niet allerdaags gebruikte kleur, die in combi met zijn heldere kleuren toch mooi wordt.
6. Fel, voor de kleurenfreaks. Vaak worden er 2 complentaire kleuren gebruikt. Kan soms mooi uitpakken.

Afbeelding

Structuren. Er zijn zoveel mogelijkheden hierin, maar vaak pakt het verkeerd uit. Op deze foto zie je bekende combi's
1. Baksteen met natuurstenen-uitbouw. Straalt modern uit en erg basic. Staat altijd goed
2. Verf met een houten uitbouw, laat een huis er goedkoop of simpel uit zien. Vaak gebruik ik die als het juist geen villa moet lijken
3. Natuursteen met houten uitbouw. Een echte blokhut combo wat het gebouw een vertrouwde en verfrissende look geeft.
4. Baksteen met houten uitbouw. Een echte klassiek en standaard look die er nog steeds leuk uit ziet
5. Baksteen met verf-uitbouw. Een goede modere look.
6. Hout met verf/hout-uitbouw. Dé Amerikaanse uitstraling.

Afbeelding

Door dit alles te combineren (kleur, structuur en variatie) ben je heel snel van je saaie rechte muren af.
1. Onderverdieping pilaren, bovenverdieping uitbouw. Dit maakt boven ruimte en geeft de uitbouw een stevig uiterlijk
2. Onderverdieping verzonken ramen, bovenverdieping niet alles vol. Weg met rechte muren!
3. Onderverdieping een uitbouw, bovenverdieping losse muren. Voor extra ruimte onderin.
4. Raamuitbouw onder, verzonken raam boven. Daar heb je een perfecte plek voor een mooi balkon, zonder dat het er een meter uitsteekt.


Nou... laten we deze tips eens in praktijk brengen en kijken of het nu echt helpt.



We pakken als voorbeeld echt een vierkant huis. Simpel, gewoon een huis van 10x10 hokjes met een standaard dak erop. Nu gaan we verschillende variaties, kleuren en structuren erop zetten om het iets interessanter te maken.

Afbeelding

Ja... dat lijkt op iets van een huis...


Laten we er wat variatie in brengen!

Eerst de standaard daken uit zetten, en er een plat dak overheen.

Afbeelding
1.Kleine uitbouw met een pilaar om straks het dak te ondersteunen.
2.Dubbele uitbouw
3.Grote raamuitbouw
4.2 Pilaren
5.Kleine vergroting
6.2 Losse muurtjes voor overkapping bij de deur

Afbeelding
Met kleur en structuur
Donkerrood met natuursteen was wat ik maar had gekozen.

Afbeelding
Achterkant


Afbeelding
Het bewijs dat standaard daken er dus echt verschikkelijk uit zien...

Het dak
Begin altijd met het grootste deel en werk daarna alle uitbouwen uit om een zo normaal mogelijk te creeren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Het resultaat

Afbeelding




Nu weet je ongeveer hoe je iets beter een huis kan bouwen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Huizen bouwen - van blok tot huis

Bericht door tarac »

Geplaatst door hulpeloosje op het oude forum

DE UPDATE

VEEL PLEZIER MET LEZEN!

Een huis kan er leuk uit zien, maar zonder een goeie of mooie tuin is het meestal heel kaal. Daarom kan de Tuin-afdeling niet ontbreken in deze handleiding.

Je kunt, net zoals bij huizen, verschillende stijlen gebruiken. Modern, gewoontjes of wild zijn enkele meest-gebruikte voorbeelden. Bij elke tuin horen dan ook bepaalde dingen. Een moderne tuin heeft bijvoorbeeld strakke paden met symetrische en/of systimatische planten. Daarom is de keuze van paden, planten en voorwerpen van groot belang!


Afbeelding
1. Een modern pad, strak en simpel maar netjes
2. Een natuurlijk pad, geeft het huis een wat natuurlijkere look.
3. Houtsnippers of grind geven een iets meer natuurlijkere look dan de gespoten tegels.
4. Gras... Er is een eigen pad gevormd omdat er zoveel mensen overheen zijn gelopen. Goed voor leuke bospaden.

De keuze van voortuin is ook belangrijk, omdat de voortuin de eerste indruk van de tuin, en huis, maakt. De keuze van hekwerk is hier van groot belang

Afbeelding
1. Traditioneel houten hekje met poortje. Simpel en gewoon
2. Stenen muur met poortje. Een stevige en ietwat moderne uitstraling
3. Hekje zonder poort. Een nog steeds gesloten maar meer open voortuin dan de voorgaande 2
4. Heggen. Een uitstekende keuze voor de Sims met groene vingers
5. Een paar plantjes bij de ramen, verder alleen maar gras. Eigenlijk dus geen voortuin
6. Alles netjes in vakken verdeeld voor een strakke en overzichtelijke tuin.

Je kunt de kant-en-klare hekken gebruiken, maar met wat creativiteit kun je zelf ook leuke afscheidingen maken.

Afbeelding
Een stevige dikke muur (1 hokje) met tussendoor een struikje. Maakt de tuin goed privé en staat mooi.

Afbeelding
Een enkele muur met grote ramen erin. Een simpele maar effectieve manier om je tuin af te scheiden. Door er enkele planten voor te zetten staat het bijna romantische ook nog!


Struiken en planten
Je hebt redelijk grote struiken en planten maar vaak ziet het er erg los van elkaar uit. Door allerlei verschillende kleuren te mengen krijg je een te volle look waardoor het chaotische word. Om iets van kleuren te begrijpen gaan we even naar de kleurencirkel (ken je die niet, ga googlen)

Je kunt verschillende kleuren goed combineren, namelijk zelfde kleuren of complementaire kleuren. Zelfe kleuren heb ik het over de kleuren die erg op elkaar lijken. Blauw-paars bijvoorbeeld geeft een goede combinatie en staat erg rustgevend. Complementair is waarschijnlijk een nieuw woord. Dit zijn de kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel, dus Geel-paars, blauw-oranje en rood-groen. Door deze kleuren bij elkaar te zetten lijken beide kleuren veel feller en zuiverder. :o Echt waar! Het meest bekende voorbeeld is de snackbar, in de vitrine liggen de kroketten altijd op een blauw papiertje, of er ligt groen spul bij. Oranje-blauw maakt de kroket voor jou ogen meet oranje waardoor hij er beter uitziet.

Dan zijn er nog de niet-kleuren (wit en zwart) Zwarte planten hebben we niet, maar witte wel. Deze passen eigenlijk overal bij, en zet je als derde planten bij twee andere kleuren.

Een voorbeeld hoe je nu een ruime leuke struik maakt.
Afbeelding
1. Je kiest de grote gekleurde struik uit en zet er een paar neer. Spuit de grond ook alvast bruin.
2. Ik heb geen zin in nog een kleur, dus ik zet er her en der wat witte struikjes bij
3. Nu plaats je gewone groene struiken er tussen zodat het lijkt alsof het 1 grote struik is

De tuin kun je op verscnhillende manier inrichten en hier volgen 3 voorbeelden
Afbeelding
1.Modern en strak. Alle planten zitten netjes in hokjes verdeeld en alle overige ruimte is opgevuld met tegels.
2.Een gewone of normale look. Her en der staan wat bloemetjes en plantjes. Er zit een strak pad door heen, maar er zijn nog stukken gras
3.Bos-achtige. Er is wel iets van een pad maar alles staat vol met bomen en planten. Vaak is hier weinig kleur aanwezig

Nu kun je tussen deze 3 gaan inzitten, door dus een strakke tuin te maken met een wild pad er doorheen.


Nog 1 ding over tuinen, let op je ramen! Vaak zetten mensen een leuke tuin neer maar proppen ze het hele uitzicht vol. Dat is sonde, daar moet je rekening mee houden
Afbeelding
Zo houd je de ramen netjes en open. Je zet de hogere planten tegen de muur en werkt steeds verder naar binnen en zet dus steeds kleinere planten neer. Zo kun je vrijuit naar buiten kijken zonder dat er iets voor staat.












extra's
Ik had het druk, vandaar dat het zolang duurde, maar daarom geef ik jullie wat extra bouw-tips die ik heel vaak toepas.

Vijver.
Afbeelding
Zet met de vijvergrond een kleine lay-out van je vijver
Afbeelding
Zet dan het water erin. Zet de zachtheid van je spuit-ding iets onder de helft. Zo krijg je een vloeiende overgang van land naar water
Afbeelding
Aankleden! Waterlelies, veel riet en grote treurwilgen staan altijd leuk ;)

De boogbrug
Hij staat al op dit forum en ook wel overal op internet, maar het hoort gewoon hier ook thuis ;)

Afbeelding

1.Zet een fundering neer, en plaats als het nodig is extra stukjes om de tegels te kunnen leggen
2.Leg tegels neer en plaats behang op het kleine stukje muur
3. Zet hekwerk neer en plaats de trap. Zet alle andere versiering die je wilt (lampen enz.) er ook op

Afbeelding

Zet ''constrainFloorElevation false" aan en verander de grond eronder net zolang tot je een leuk boogje overhoud. De lijn die je in de rode cirkels ziet zijn niet weg te halen, dit is de fundering die door de vloer steekt.

Afbeelding

Zie je het verschil met de vorige foto? De rand van de tegels kloppen hier wel en op de vorige niet. Deze lijn blijft eerst op zijn normale rechte plek, en die krijg je in de boog door de tegels weg te halen en daarna weer terug te halen.

Afbeelding

Zet de cheat weer uit "constrainFloorElevation true" en maak die vijver er weer bij. Kleed het geheel weer aan en je houd een fantastische vijver over!












Funderingen op het dak
Gebruik ik zoooo vaak. Door dit op platte daken te grbruiken krijg je wat variatie op het dak, anders zit het er zo plat uit :+

We nemen een simpel voorbeeld

Afbeelding

De zwarte daken willen we iets verhogen, want dit ziet er nogal saai uit...

Afbeelding

Open het cheatmenu en typ "constrainFloorElevation false" in. We zetten gewoon nog een verdieping op de plek waar we de verhoging willen hebben en iets verderop plaatsen we een fundering met een muur.

Afbeelding

Pak nu de 'gelijkmaak' tool (om een stuk land even plat te maken) en trek vanaf het muurtje op de fundering naar het hoekje van de verdieping

Afbeelding

Zo komt het er dan uit te zien ;)

Afbeelding

Alles dezelfde kleur maken, en dan zijn we bij het eind-resultaat!


Door nog wat creatiever te zijn kun je nog andere leuke dingen met het platte dak doen. Een raam in het dak bijvoorbeeld

Afbeelding

Zo ziet het dan ongeveer uit, voordat het plat is. Het is dus gewoon een kamertje erin waar je de verdieping beneden kan zien.

Afbeelding

Dit is dan het resultaat. Door er wat platte hekjes op te leggen lijkt het net op een raam, maar eigenlijk is het gewoon een gat in het dak :+


Er is ook nog een manier voor een leuk dakraam. Deze gebruik ik iets meer.


Afbeelding
Stap 1. Plaats wat glazen hekjes.

Afbeelding
Stap 2. Zet een klein kamertje daartussen in. Denk aan hoe je het lager maakt

Afbeelding
Stap 3. Leg er tegels overheen en een leuk plat hekje. Daar heb je een lichtkoepeltje







ALT
Veel mensen weten dit niet, maar ALT is een hele handige knop in het spel. Het laat je namelijk objecten vrij neerzetten en je kan ze 360 graden draaien!
Afbeelding
Zolang het niet door muren of andere dingen heensteekt kun je alles overal neerzetten! Héél handig dus!









Nu komt er toch wel iets nieuws voor de meesten. Ik heb het nog maar 1 keer gebruikt in mijn huizen, die staat overigens ook op mijn profiel op EA... "Crestige Hill"

Een verlaagde kamer met een trap naar een kelder. De verzonken kamer ook wel genoemd

Afbeelding

Maak een kelder, en daarop een huis. Als je niet weet hoe een kelder wordt gebouwd, google dat, dat is een basis techniek ;)

Afbeelding

Haal een zijkant eruit, inclusief de zijkant van de kelder.

Zet "constrainFloorElevation false" aan

Afbeelding

Zet nu een kamer naast dat gat dat je net hebt gemaakt. Het ziet er nogal raar uit nu

Afbeelding

Trek vanaf de fundering, de uitbouw plat.

Afbeelding

Zet hier weer een muur op, zodat het een geheel word.

Afbeelding

Vul de kamer met tegels, maar laat een ruim gat over. Zet er hekjes omheen.

Afbeelding

Plaats trappen, en je ziet zowat het resultaat, maar zoals je kan zien zit er nog een gat tussen de twee trappen, waardoor je zo de kelder in kan vallen. Je kan hier een hek neerzetten maar je kan ook het volgende doen



Afbeelding

Zet er een stukje fundering neer en plaats m.b.v. 'moveobjects on' er wat leuke struiken op.

Dit is het eindresultaat. Rechtbovenin is de fundering, links in de gewone grond en verder naar beneden is de kelder.

Dit is tevens het einde van de handleiding. Hopelijk kunnen jullie nu iets betere gebouwen of tuinen maken.


Maar!... Ik heb nog iets leuks voor de liefhebber.
Ik heb nog een leuke kleine villa gemaakt, waarin ik veel van al deze tips heb gebruikt. Hij is helemaal ingericht dus hij is zo te gebruiken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Sims 3 - Handleidingen & FAQ's”