Handleiding- Wereld maken - nu met video's

Hier kunnen handleidingen geplaatst worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Handleiding- Wereld maken - nu met video's

Bericht door tiktokchick »

Hallo, en welkom bij de handleiding werelden maken!
In deze handleiding leidt ik je door de stappen om een kleine speelbare 100% functionele wereld te maken.
Je leert dingen zoals: Terrein maken, bewerken in spel, mixen, draaien, wegen plaatsen en nog veel meer!

Voordat we beginnen moet je eerst wat afkortingen weten:
CAW= Creëer-een-wereld-tool
Grid=op raster plekken
TVT=Terrein-verf-tool
KwastP= Kwastparameters
O= omvang
T/K= transparantie of kracht, het ligt eraan bij welk tabblad je bent
IAB=Intensiteit aan buitenkant


Als je vragen, reacties enzo. hebt dan kan je in het reactietopic terecht.
http://www.simforum.nl/viewtopic.php?f=51&t=1474

Laten we beginnen:
Als eerste moeten we CAW opstarten en een nieuwe wereld beginnen.
Spoiler: Open
Druk op bestand en druk daarna op nieuwe wereld
Afbeelding
Als je erop gedrukt heb dan komt dit in beeld:
Afbeelding
Het ziet er misschien een beetje ingewikkeld uit, maar maak je geen zorgen want dit is heel makkelijk.

Het oranje staat voor de maximale hoogte, hoe hoger het nummer, hoe hoger je de wereld kan maken.
Het groene staat voor de terreinkleuren waarmee je begint, je kan dat altijd veranderen dus maak je geen zorgen.
Het paarse staat voor de hoogtekaart, dus hoe je terrein eruit ziet als je gaat beginnen, bijv. een eiland of een vlak stuk.
Afbeelding

We beginnen maar met de hoogtekaart, als je klikt op die 3 stippen dan zie je zoiets als dit:
Afbeelding
Je ziet een paar woorden telkens terugkomen, namelijk: Tiny, Small, Medium, Big, 100, 200 en 300.
100 200 en 300 staan voor de maximale hoogte, en tiny, small, medium en big staan voor de maat van de wereld.
De cijfers kan je eigenlijk gewoon negeren, maar let vooral op de maten want een tiny wereld die is echt extreem klein.

Maar in dit geval gaan we een small wereld maken, dus zoek naar SmallFlatMap[cijfer] en selecteer 1 van de 3.
Daarna selecteer ik 300 in de maximumhoogte, dus de wereld kan erg hoog worden, druk daarna op oké.
Afbeelding
Oké, voordat we verder kunnen gaan moeten we eerst leren waar alles zit, dus laten we daar maar mee beginnen
Spoiler: Open
Nadat je je nieuwe wereld officieel hebt gestart dan krijg je zoiets te zien:
'Afbeelding
Dit is hoe je wereld er in het begin eruit ziet, dus nog geen decoraties of enige unieke dingen eraan. gewoon een stuk grond met niks erop.
Dat gaan we natuurlijk veranderen, maar eerst moet je de camera kunnen bewegen.

Hier zijn de controles:
Scrollen met muiswiel= in of uit zoomen
Drukken met muiswiel+slepen= camera in het rond draaien
Rechtermuisknop= Beeld slepen
Linkermuisknop= Selecteren

Laten we nu maar even uitzoomen.
En hier is je wereld dus vanuit de verte:
Afbeelding
Laten we nu maar kijken naar de grootte van de wereld, daarvoor zijn er een paar opties:
1. Aan raster plakken, (grid) hiermee kan je je wereld 'rasteren' waardoor je de 'blokjes' ziet. (1 blokje is bijv. 1 stoel)
Afbeelding
2. Begrensd gebied weergeven, hiermee zie je de 'grenzen' van de grote 'blokken' van de wereld.
Elk 'blok' is 256x256 blokjes.
De 'small' grootte is 512x512, dus 4 grote blokken.
Afbeelding
Oké nu weet je dus hoe je de camera moet bewegen en hoe je de grootte kan zien.
Laten we nu even de 'toolbar' verkennen.
Er zijn 3 'tabbladen', wegen en bomen, kavels, en terrein.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op dit moment hebben we alleen maar terrein nodig, dus klik daar maar op en klik daarna op Terrein-verf-tool
Afbeelding
WEETJE: Het terrein-verf-tool (TVT) is waarschijnlijk het belangrijkste van CAW sinds je daarmee het terrein tot in de kleinste details kan aanpassen.

Nu zie je dit staan. (het kwasten vak is leeg als je het voor het eerst gebruikt)
Afbeelding
En hier is de uitleg over wat wat doet: (er zijn erg veel functies)
Beige= Zie na deze uitleg
Oranje=het tabblad verven, hiermee geef je de wereld kleur en realisme.
Lichtblauw=het tabblad vormgeven, hiermee vorm je het terrein en kan je bergen, meren, vlaktes enzo. maken
Donkerrood=Het tabblad masker, je kunt hiermee ervoor zorgen dat verven en vormgeven geen effect hebben op het gebied waar je een masker gebruikt.
Groen=Het tabblad route vormen, hiermee zorg je er bijvoorbeeld voor dat je sims niet op steile bergen kunnen lopen.
Lichtbruin=Lagen, hier kan je zien welke terreinverfjes je in je wereld hebt.
Andere blauwe kleur= Laag toevoegen of uit de weg ruimen, met laag toevoegen kan je terreinverf toevoegen, maar met uit de weg ruimen kan je die laag NIET verwijderen, zit gewoon NIET aan uit de weg ruimen.
Normaal blauw=Dingen die nu nog niet belangrijk zijn er waar je beter ook niet aan kan zitten
Paars=Kwasten, hier kan je je verschillende soorten kwasten selecteren.
Geel=Kwastparameters, stel de vorm, de grootte, de transparantie en de intensiteit aan van de kwasten.
Afbeelding
Wow, dat was een flinke uitleg, ik denk dat ik nadat ik beige heb gedemonstreerd verder ga in een nieuw berichtje.
Hier komt beige:
Ik heb daarnet op het prikpennetje geklikt, en kijk wat er gebeurde!
Afbeelding
Zoals je ziet is het beeld wat verandert, en als je een beetje rond friemelt met de besturing kan je merken dat het veel makkelijker is!
Het volgende deel komt in een nieuw berichtje, want deze is een beetje TE vol.
Laatst gewijzigd door tiktokchick op 22 jun 2018, 18:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Handleiding- Wereld maken [INCOMPLEET]

Bericht door tiktokchick »

Sorry voor het wachten maar hier is deel 2.

Als je de vorige stappen hebt gevolgd dan zou je scherm er ongeveer zo moeten uitzien:
Afbeelding

Nu is het tijd om het terrein te veranderen van een stuk plat land naar een plat eiland.
Spoiler: Open
Als eerste openen we het vormgeven tabblad.
Afbeelding

En daarna gaan we de kwastparameters aanpassen, LET GOED OP want dit is erg belangrijk.
Afbeelding

Als we een eiland willen maken dan moet de kwast wat groter worden,dus verander de grootte naar 35 en klik op Vallei - glooiend
Afbeelding
Nu wordt het even heel simpel, je drukt en sleept met je muis en als het goed is zakt het terrein dan op die plaatsen, het is net zo simpel als terrein bewerken in het spel zelf!
Maak dus een mooie vorm voor je eiland en ga daarna verder met de volgende stappen.
Je hebt je vorm, maar die kleur daar moet verandering in komen.
Afbeelding
We gaan nog niet echt beginnen met verven ,want je moet eerst wat weten over de kwastparameters.
Laten we beginnen.
Spoiler: Open
Als eerste zijn er 4 afkortingen die je moet weten:
KwastP= Kwastparameters
O= omvang
T/K= transparantie of kracht, het ligt eraan bij welk tabblad je bent
IAB=Intensiteit aan buitenkant

En dit is wat ze doen: O is boven, T/K is in het midden en IAB is onderaan
Afbeelding
Zoals je ziet zorgt IAB voor een soort van vervaging rondt de randen, T/K regelt de transparantie van de verf en O spreekt voor zichzelf.
Je ziet waarschijnlijk wel waarom ze zo belangrijk zijn.

GA VERDER BIJ HET VOLGENDE BERICHTJE
Laatst gewijzigd door tiktokchick op 21 aug 2015, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Handleiding- Wereld maken [INCOMPLEET]

Bericht door tiktokchick »

Stel je voor: Je wilt geen ingewikkelde bewerkingen maken aan het terrein. Geen rotsverf, geen zand, alleen maar gras. Maar je vindt de standaard graskleur niet mooi!
Gelukkig kan ik daar mee helpen:

Dit gedeelte gaat over de standaard texturen veranderen.
Spoiler: Open
Stap 1. Klik met de rechtermuisknop op de textuur die je wil veranderen, en klik op bewerken. (in dit geval het gras)
Afbeelding
Stap 2. Volg de stappen op het plaatje, en verander de textuur. Doe dit zo veel als je wilt totdat je tevreden ben.
Afbeelding
Zoals je ziet is je wereld nu al flink verandert!
Afbeelding

Als je hier al tevreden mee ben, en als je dus niet verder wil gaan met je wereld 'verven' dan kan je dit gedeelte helemaal overslaan. Maar ik ga ervan uit dat je wat wil weten over hoe het werkt, en dat je dus niet nu al stopt.
Over CAW texturen (terreinverf):
Spoiler: Open
Het kan zijn dat als je bij stap 2 in je folder kijkt dat je bijna geen texturen/bestandjes ziet. Dit is omdat ik flink wat texturen heb gedownload.
Als je zelf wat leuke texturen wil vinden dan kan je het beste zoeken op: "sims 3 caw textures" Natuurlijk als je dat niet wil doen dan kan je ook gewoon al mijn texturen downloaden. (Link)
Het plan:
Spoiler: Open
Oké, je weet dus wat over KwastP. Zo niet, scroll naar boven en bekijk dat een beetje.
Nu gaan we dus beginnen met het echte terreinwerk. Om het makkelijk te maken heb ik even een kaartje gemaakt van wat we willen gaan doen met onze wereld:
Afbeelding
Laten we beginnen met het gras:
Spoiler: Open
Het eerste wat we gaan doen is een nieuwe grastextuur erbij doen.
Stap 1. Ga naar TVT en druk op nieuwe laag toevoegen. Je kan de naam en/of het geluid veranderen als je dat wil, maar het hoeft niet.
Afbeelding
Stap 2. Verander je KwastP naar zoiets: O: 100 T/K: (bedenk zelf iets) IAB: 10 En verf heel even.

Als je het resultaat niet mooi vindt dan kan je 2 dingen doen:
1. Verander je grastextuur. (zie eerste deel van dit deel)
2. Zet de O van je KwastP hoger of lager.

Als je het resultaat mooi vindt dan kan je het hele eiland verven.
Tip: Probeer te experimenteren met je KwastP als iets niet goed gaat.
Afbeelding
COMING SOON.
Oké, het eiland is nu bedekt met wat nieuwe verf, en het ziet er al een stuk beter uit. Nu gaan we bezig met het zand.
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Handleiding- Wereld maken - Nu met video's

Bericht door tiktokchick »

Zo, hier ben ik dan weer (jaren later).
Het is werkelijk jaren geleden dat ik hierover geschreven heb en ik verontschuldig me voor de belachelijk lange wachttijden, maar hier ben ik weer: deze keer met een nieuw deel van de handleiding.

Nou ja, het is niet zo zeer een nieuw deel van de 'oude' handleiding, als een soort van 'reboot'. Deze handleiding is namelijk niet de gebruikelijke tekst met plaatjes, of filmpje met uitleg handleiding die men vaak voorbij ziet komen, maar meer een 'blik achter de schermen'.

Het is namelijk erg moeilijk om een goede handleiding voor CAW te schrijven aangezien werelden creëren niet één enkele vaardigheid is, maar eigenlijk een project - een heuse klus - is waar veel verschillende soorten vaardigheden moeten worden gecombineerd om een mooi, goed werkend geheel te krijgen. Dit betekent dat het moeilijk is om een 'van-A-naar-Z' handleiding te schrijven, want waar begin je?

Werelden creëren is niet als objecten of kleding creëren. Er is geen enkel vast traject dat je aflegt om van A naar Z te komen en iedere wereldbouwer heeft zijn of haar eigen stijl. Ik moedig dan ook iedereen die een wereld wil bouwen aan om te experimenteren. Werelden creëren is een kunstvorm en oefening baart kunst.

Om toch mensen te helpen met het leren hoe ze werelden kunnen creëren heb ik dus besloten om een andere richting in te slaan: in plaats van zo'n klassieke handleiding waarin ik stap voor stap uitleg hoe dingen werken, heb ik besloten om een wereld te creëren en het hele proces op te nemen. Als het ware kijk je over mijn schouder terwijl ik aan deze wereld werk en zie je precies wat ik doe als ik een wereld creëer. De video's zijn niet bewerkt en je kijkt dus naar 'real-time wereld maken'. Dit brengt de tijd die nodig is om een wereld te maken precies in beeld.

Deze aanpak is zeker niet de opwindendste. werelden creëren kost veel tijd en moeite en de video's zijn niet de meest opwindende kost. Ook zijn de video's helemaal stil. Ik raad iedereen ook aan om wat te drinken te pakken en wat muziek op te zetten terwijl je naar de filmpjes kijkt.

Ik raad iedereen aan om vanaf deel 1 te kijken om zo een goed idee van het proces te krijgen. Op dit moment heb ik 5 filmpjes gemaakt, er komen er nog meer aan.

Maar, genoeg gebabbel voor nu. Waar wacht je op?

Ga naar de filmpjes

Ps:Opmerkingen? Commentaar? Suggesties? Stuur me een PB of laat een berichtje achter in het reactietopic.

Alles wat je misschien zou willen weten over deze filmpjes:
Spoiler: Open
V: waarom hebben de filmpjes geen geluid?
A: 1) Ik heb geen microfoon. 2) Ik betwijfel of de meeste mensen hier nou zulke grote metalheads zijn. Ik raad ook iedereen aan om zijn of haar eigen muziek aan te zetten.

V: De beeldkwaliteit is slecht!
A: Ik ben geen expert in het opnemen van filmpjes. Maar ik sta open voor suggesties over het verbeteren van de beeldkwaliteit (ik gebruik OBS).

V: Goh, wat zijn die filmpjes lang zeg! Kan het niet wat korter?
A: Nee, werelden creëren duurt erg lang, dus deze filmpjes ook.

V: Kan je filmpjes over bepaalde 'onderdelen' van werelden creëren maken?
A: Stuur me een PB en dan kijk ik of dat kan.

V: Kan ik de wereld downloaden?
A: Als hij klaar is, ja.
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Handleiding- Wereld maken - nu met video's

Bericht door tiktokchick »

Er staan 4 nieuwe filmpjes klaar en er zullen er zeker op den duur meer komen. Omdat alle filmpjes erg lang zijn, heb ik besloten om hier even te noteren wat voor een 'onderdelen' de filmpjes bevatten.

1: terreinvorming
2: terreinvorming en terreinverf
3: nog meer terreinverf
4: alweer terreinverf
5: terreinverf, wegen en kavels
6: wegen en kavels met een klein beetje terreinverf en terreinvorming
7: Bewerken in spel en plaatsen van 'bronnen' (als de game na het maken van de kavel begint te laden, sluit het filmpje af, want uiteindelijk wilde de game helemaal niet laden). Dit is meer bouwen dan echt 'wereld creëren, maar in het spel met kavels maakt wel deel uit van de dingen die je doet als je een wereld maakt.
8: een klein beetje van alle voorgaande + een begin aan bomen plaatsen
9: bomen, speciale effecten, rotsen en routeverf
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Plaats reactie

Terug naar “Sims 3 - Handleidingen & FAQ's”