Handleiding - Foto&Film - Het maken en bewerken van filmpjes

Hier kunnen handleidingen geplaatst worden.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Handleiding - Foto&Film - Het maken en bewerken van filmpjes

Bericht door BanaanZombie »

Door magicgirlmoon

Hi!
Dit is mijn nieuwste (nog wel) handleiding, voor het maken van filmpjes.
Helaas ga ik morgen drie weken op vakantie. Vragen zijn zeker welkom maar zullen dus niet meteen (zeg maar: over drie weken) beantwoord worden.
Maar zodra ik terugben zal ik ze allemaal beantwoorden, dus vraag gerust!

1. Het maken van filmpjes en het aanpassen van de grootte en de kwaliteit.
2. Het bewerken van je filmpjes.

De eerste stap helpt je met het maken en verbeteren van de filmpjes, bij de tweede stap voeg je muziek en effecten toe en maak je je filmpje uiteindelijk klaar om op internet gezet te worden!

1. Het maken van de filmpjes en aanpassen van de grootte en kwaliteit.

Stap 1: Het maken van het filmpje.

Heel simpel: druk op je toetsenbord op "v" of klik op de videocamera in het UBP - Universele Bedienings Paneel.
Als je foto`s en filmpjes niet uit elkaar kan houden: de v staat voor video en de c voor camera.

Stap 2: Het aanpassen van de grootte en de kwaliteit.

Dit kan bij opties, de drie puntjes bij het UBP. Klik daar op het fototoestel en kies de grootte en de kwaliteit. Bij grootte raad ik groot aan, dat is overzichtelijk en heeft geen nadelige gevolgen voor je spel.
Het ligt een beetje anders met de kwaliteit, omdat je spel daar WEL errug langzaam van kan worden....daarom raad ik normaal aan, niet hoog. Hoewel hoog misschien kan als je een erg snelle computer hebt...


Dit wordt een verhaal...

Stap 1. Download Windows Movie Maker. Windows Movie Maker staat standaard op sommige computers, dus check even of je hem niet al hebt voor je dit download.:)

Windows Movie Maker is een gratis programma waarmee je filmpjes heel handig kan bewerken. De link voor Windows Movie Maker:
http://www.download.com/3000-2194-10165075.html

Stap 2: Maak die film!

Tussenstap 1: Kies de filmpjes

Als je Windows Movie Maker hebt opgestart, zie je links een balk staan met stappen. Omdat je het waarschijnlijk hebt gedownload zijn de stappen in het Engels, daarom zet ik ze hier in het Nederlands.
Klik links bij 1: Capture Video op import video. Je ziet nu je mappen. Ga naar
Mijn Documenten/Ea Games/de sims 2/movies
En kies het filmpje, of dus de filmpjes (waarschijnlijk) die je wilt gebruiken.
Je ziet het filmpje verschijnen in het witte gedeelte: collections.
Als het een lang filmpje is bestaat hij misschien uit twee of drie delen, maar daar zie je niets van als je het filmpje afdraait.
Sleep de stukjes film naar de tijdlijn beneden.
Je kan altijd op Play drukken in het schermpje rechts om te zien wat je tot nu toe hebt.

Tussenstap 2: Bewerk de filmpjes

Nu wordt het moeilijk, want ik heb geen plaatjes.
Ga met je muispijl op de rand van je stukje film (al op de tijdlijn gezet) staan en je ziet een blauw pijltje verschijnen. Zo kan je een stukje van je film afhalen.
Als je een stukje uit het midden wilt verwijderen, moet je het stukje film kopieren en bij de ene het begin en bij de andere het eind eraf halen.
Maak je geen zorgen als je er te veel afhaalt, als het te veel is kan je het er weer op dezelfde manier bijdoen. Je kan er natuurlijk alleen niet meer bij doen dan het filmpje oorspronkelijk lang is.
Gebruik het schermpje rechts om te kijken of het goed is.

Als je het filmpje naar een andere plek wilt verplaatsen, moet je erop klikken tot er een blauwe balk verschijnt, die je naar de plek waar je hem (de scene) wilt hebben toe moet schuiven.
Als er een scene tussen zit, moet je met rechts op de scene die je wilt verplaatsen klikken, en dan Copy kiezen. Kies Paste op de nieuw plek, en klik op Delete bij de eerste foute versie.

Tussenstap 3: Stop plaatjes of Muziek in je filmpje

Dit kan je doen door te klikken op Import Audio of Import Pictures. Muziek moet je wel downloaden, voor goede geluidseffecten is deze site geschikt:
http://www.findsounds.com
Je vindt hier bijv. stromend water of regen ofzo, van auto`s tot vliegtuigen!
De muziek verschijnt net als je filmpje bij Collections. Je kan hem gewoon op de tijdlijn plakken, hij verschijnt onder je filmpje. Let wel altijd op dat de muziek en de film gelijklopen, door het goed bij te knippen!
Plaatjes zijn ook leuk om ertussen te stoppen, die gelden gewoon als scene.

Tussenstap 4: Voeg video effecten toe

Dit kan je doen door boven te klikken op Tools en daarna op Video Effects.
Je kan je filmpje bijvoorbeeld Sepia maken, een soort zwart-wit, of vertragen of versnellen, of hem ouder doen lijken. Rechts op het voorbeeldscherm kan je zien hoe het gaat worden.
Als je een effect leuk vindt sleep je hem naar de scene waar hij moet komen.:)

Tussenstap 5: Voeg video overgangen toe

Hiervoor moet je weer naar Tools, en daarna naar Video Transactions.
Voor de duidelijkheid: dit is de manier waarop de ene scene overgaat in de andere. Heel leuk om te bekijken, voorbeeldscherm is weer heel handig. Plaats deze overgang aan het eind van de scene waarna hij moet komen, dus tussen de twee scenes waar je hem wilt hebben in.;-)

Tussenstap 6: Voeg titels toe.

Weer Tools. Kies nu Titels. De titels...
Mede mogelijk gemaakt door
Gefilmt door
XXX presenteert
Het meer van zorgen (hihi:))
Maar het kan ook extra info geven, bijv.
Gisteren
Een jaar later
Waarom zou ik?

Je kan kiezen waar je de titels wilt hebben. Voor de geselecteerde clip, erachter, erop (letters verschijnen normaal op gekleurde achtergrond, maar nu op de film of het plaatje dat je hebt geselecteerd door erop te klikken) helemaal aan het begin of helemaal aan het eind.
Je kan de titelanimatie en lettertype, kleur en achtergrond kleur te wijzigen door op die opdracht te klikken beneden aan het scherm.

Tussenstap 7: Maak er een film van

Tot nu toe kon je je film alleen zien op het voorbeeldscherm. Door links (weer bij de taken) te klikken op Send in e-mail maak je er een bestand van dat anderen kunnen bekijken. Als je erop klikt wordt er een nieuwe versie van je filmpje gemaakt, die je kan bekijken met Windows Media Player. Kijkplezier!;-)

Tussenstap 8: Zet hem op het internet

Vervolgens kan je je film uploaden op een gratis site, bijvoorbeeld http://www.putfile.com of http://www.putfile.nl.

Je film is helemaal klaar!;-)


En als laatste mijn tips voor het maken van filmpjes:

-Film alleen met normale (of als je computer het aankan hoge) kwaliteit en grootte beeldgrootte, zo is het veel beter te volgen.
-Laat als je het realistisch wil maken geen typische sim-dingen zien, zoals het omkleden of hun verjaardagen.
-Gebruik de cheatcode Showheadlines off om hun gedachtenwolkjes en tekstballonnetjes te verwijderen.
-Kies voor een van de twee: of een filmpje met muziek, of een filmpje met stemmen. Als je geen mensen kunt vinden om voor je in te spreken, kan je eventueel ook ondertiteling gebruiken. (Gewoon bij de titels)
Geen cominatie van die twee, grote kans dat het iets heel raars wordt!
-Maak een origineel verhaal, dat duidelijk te volgen is. Emoties zoals angst of verdriet zijn ingezoomt heel erg mooi, dus film niet van te veraf!
-Als je stemmen gebruikt (of ondertiteling) maar je vindt de geluiden van de sims (dichtslaan van deur, deurbel, douche) wel leuk kan je kiezen wat je wel en wat je niet wilt horen bij de geluidsopties.
-Gebruik http://www.findsounds.com om geluiden te vinden die nodig zijn voor je filmpje.
-Als je realistisch wilt filmen, gebruik dan geen overdosis speciale, flitsende overgangen i.v.m. kermisgevoel. (Is NIET realistisch!)

Dat was het dan, veel plezier (en succes), met filmen! Vragen zijn tuurlijk welkom laat je niet tegenhouden!

Greetings, Iris
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Plaats reactie

Terug naar “Sims 2 - Handleidingen & FAQ's”