Welke laptop nemen?

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melody
Gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jan 2015, 13:40
Contacteer:

Welke laptop nemen?

Bericht door Melody »

Hallo allemaal! :clown:

Op dit moment heb ik deze laptop:
HP ENVY SLEEKBOOK PC
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3317U CPU @ 1.70 GHz
Geïnstalleerd geheugen (RAM): 4,00 (3,90 GB beschikbaar)
Type systeem: 64-bits besturingssyseem, x64-processor
Intel HD Graphics 4000


Ik wil graag de nieuwe macbook kopen, vanwege de leuke kleuren en dat hij zo lekker licht is.
Ook vind ik het makkelijk om dan mijn ipad, apple tv en iphone mee te koppelen.
Wil de juiste voor mezelf kopen, want zo'n ding is natuurlijk erg prijzig.

Je kunt kiezen tussen dit:

256 GB PCIe-flashopslag (onboard)1
1,1-GHz dual-core
Intel Core m3-processor
Turbo Boost tot 2,2 GHz
8 GB geheugen
Intel HD Graphics 515
€ 1.449,00


En dit:

512 GB PCIe-flashopslag (onboard)1
1,2-GHz dual-core
Intel Core m5-processor
Turbo Boost tot 2,7 GHz
8 GB geheugen
Intel HD Graphics 515
€ 1.799,00


En bij de processor tussen dit:
1,2-GHz dual-core Intel Core m5, Turbo Boost tot 2,7 GHz
en dit:
1,3-GHz dual-core Intel Core m7, Turbo Boost tot 3,1 GHz
+ €180,-

Nou wil ik de laptop vooral gebruiken voor school, series kijken en heel misschien wel eens te simsen. Ik heb namelijk mijn eigen laptop nog, waar ik ook makkelijk op kan simsen.

Welke zou dan het beste voor mij zijn? En is de goedkoopste macbook beter dan mijn eigen laptop, of even goed?

Ik heb er allemaal niet zo veel verstand van, dus als jullie mij zouden kunnen helpen, alvast heel erg bedankt!


xoxo
Everything sweet ain't sugar coated
Alis volat propriis ~
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door tarac »

Om mee te simsen zijn ze geen van beide geschikt.
Qua prestaties vind ik de prijzen echt HOOGST BELACHELIJK.
Hoe durven ze het er voor te vragen !!!!
In mijn ogen werkelijk ABSURD voor een aftands processortje en een waardeloze grafische kaart.
Daar hen je 2 of 3 Windows laptops voor met veel betere specificaties.
Maar ja, het is een status-symbool natuurlijk en het is zo'n leuk kleurtje !

In vergelijking met wat je nu hebt: Nu heb je een Mercedes en je koopt een Lada. En die vergelijking is eigenlijk nog een belediging voor Lada
Je gaat je echt groen en geel ergeren !
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door WALUIGI96 »

Houdt er ook rekening mee dat er slechts 1 poort op zit om dingen op aan te sluiten. Opladen gaat via die poort, usb's aansluiten, moet via een verloopstekkertje op diezelfde poort. Extra beeldscherm (beamer van school bijv.) moet via een verloopstekkertje op diezelfde poort.
Verder heb ik zelf een half jaar gewerkt met macOS op een geleende macbook van school. Ik was er niet bepaald kapot van, het was ontzettend wennen en veel dingen waren behoorlijk omslachtig in mijn ogen.
Weet dus zeker dat je er een wil. Wel moet ik zeggen dat ze best snel werken en ook niet echt gauw kapot gaan of crashen, zelf vind ik ze te duur om aan te schaffen. Volgens de site van Sims 3 zou het spel moeten werken op die macbook.
En verder is het overal in computers zo, hoe meer geld je ergens aan besteedt, hoe meer performance je ervoor krijgt, maar je moet zelf weten hoeveel geld je erin wil steken, het is jouw geld.

Als je alsnog per se een apple wilt, zou ik eerder een MacBook Air aanraden, die is minstens 500 euro goedkoper, een paar gram zwaarder, voldoende aansluitingen en qua prestaties niet veel slechter. Of een MacBook Pro voor dezelfde prijs, betere specs dan de standaard macbook, wel iets zwaarder maar ook voldoende aansluitingen. Ik vraag me serieus af of je dat verschil in gewicht echt zult merken.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door tarac »

Wel moet ik zeggen dat ze best snel werken
Een 1,2 Ghz processor die dus vrijwel constant op Turbostand moet werken ? En dat voor € 1799,00 ???
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door WALUIGI96 »

tarac schreef:
Wel moet ik zeggen dat ze best snel werken
Een 1,2 Ghz processor die dus vrijwel constant op Turbostand moet werken ? En dat voor € 1799,00 ???
Ik vind het het geld ook totaal niet waard.
Maar ze werken redelijk snel omdat het besturingssysteem geoptimaliseerd wordt voor de 5 modellen die ze jaarlijks uitbrengen.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
Melody
Gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jan 2015, 13:40
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door Melody »

Oh dat wist ik allemaal echt niet. Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg, ik zal er zeker iets aan hebben! :-)
Everything sweet ain't sugar coated
Alis volat propriis ~
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door Sven »

Ik heb niet echt heel veel toe te voegen aan waarom een Macbook kopen een heel slecht plan is, de meeste dingen zijn eigenlijk al gezegd. Ze zijn veel te duur en je krijgt er echt niet veel voor terug, dus gewoon niet aan beginnen!
Je kan voor dezelfde prijs een hele nette PC bouwen of een flinke laptop aanschaffen.

Ik heb zelf voor 500 euro deze laptop gekocht, en die bevalt me behoorlijk goed.
Ik denk dat die ook wel geschikt moet zijn voor wat je wil doen, dus als je ooit een nieuwe laptop nodig hebt dan kun je misschien naar die kijken. Die laptop is wel vaak uitverkocht (nu ook), dus je moet wel even geduld hebben.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door WALUIGI96 »

Het enige nadeel van die laptop is de AMD die er in zit, ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met AMD. Ik hoor vaak goede verhalen, maar ik heb zelf een laptop gehad van HP met een AMD erin, die na een tijdje ontzettend heet werd, soms viel die gewoon uit van de hitte en uiteindelijk hield de videokaart het voor gezien (was ook AMD), waarschijnlijk door de hitte.
Maar zoals ik al zei, dat is dan in mijn geval gebeurd. Er zijn ook mensen die ontzettend tevreden zijn met AMD. Net zoals er mensen zijn die Intel niks vinden.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door Sven »

WALUIGI96 schreef:Het enige nadeel van die laptop is de AMD die er in zit, ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met AMD. Ik hoor vaak goede verhalen, maar ik heb zelf een laptop gehad van HP met een AMD erin, die na een tijdje ontzettend heet werd, soms viel die gewoon uit van de hitte en uiteindelijk hield de videokaart het voor gezien (was ook AMD), waarschijnlijk door de hitte.
Maar zoals ik al zei, dat is dan in mijn geval gebeurd. Er zijn ook mensen die ontzettend tevreden zijn met AMD. Net zoals er mensen zijn die Intel niks vinden.
AMD + AMD is minder dan Intel + Nvidia, klopt.
AMD wordt heel snel warm, ik merk het ook met mijn huidige videokaart in mijn desktop die al heel snel warm wordt en heel wat koeling nodig heeft. De volgende keer switch ik in ieder geval over naar Nvidia, hoor daar betere dingen over.

Ik zal de temperatuur van de laptop eens meten om te kijken hoe warm hij wordt.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
Melody
Gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jan 2015, 13:40
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door Melody »

Sven schreef:Ik heb niet echt heel veel toe te voegen aan waarom een Macbook kopen een heel slecht plan is, de meeste dingen zijn eigenlijk al gezegd. Ze zijn veel te duur en je krijgt er echt niet veel voor terug, dus gewoon niet aan beginnen!
Je kan voor dezelfde prijs een hele nette PC bouwen of een flinke laptop aanschaffen.

Ik heb zelf voor 500 euro deze laptop gekocht, en die bevalt me behoorlijk goed.
Ik denk dat die ook wel geschikt moet zijn voor wat je wil doen, dus als je ooit een nieuwe laptop nodig hebt dan kun je misschien naar die kijken. Die laptop is wel vaak uitverkocht (nu ook), dus je moet wel even geduld hebben.
Ik heb er even naar gekeken, maar het ging mij er ook om dat hij heel licht is. Heb namelijk erg rug en nekklachten. De laptop die ik nu heb is 1800 gram en die macbook is 900 gram, vandaar! Het is vooral ook de naam natuurlijk dat hij zo duur is, maar is de laptop echt zo slecht werkend? :vraagteken:
Everything sweet ain't sugar coated
Alis volat propriis ~
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Welke laptop nemen?

Bericht door WALUIGI96 »

Ze werken niet slecht als in: ze gaan opeens kapot, of gaan na een tijdje raar gedrag vertonen.
Waar het om gaat is dat er in MacBooks voor het geld wat je er voor betaald weinig hardware zit. Zo'n laptop is tussen 1400 en de 1800 euro terwijl er naar mijn schatting ongeveer 500 tot 700 euro aan hardware in zit.
Ik moet wel toegeven dat er weinig laptops zijn die zo licht zijn, als ik naar de Windows kant kijk met zulke laptops, kom ik vooral op gelijke bedragen uit met ongeveer even goede hardware (https://tweakers.net/categorie/496/lapt ... zasUEPO-Qs).
Beantwoord (ook) technische vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”