PC sluit niet af / herstart niet via start

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door Bee »

Ik weet niet of meer mensen hier last van hebben of dat iemand een oplossing heeft voor dit probleem.

Sinds een aantal weken kan ik mijn PC niet meer op de normale manier (via start linksonder) afsluiten of herstarten. De PC blijft bezig met iets in de achtergrond en ik moet dus altijd handmatig met de aan/uit knop mijn PC uitzetten en weer opstarten.

Zelf heb ik het idee dat dit sinds de laatste paar updates van windows 10 erger is geworden.
Ik heb al vele dingen geprobeerd, oa: Registry opschonen - CCleaner - AVG 1 klik onderhoud - Prefetch map legen - Spyhunter - discdokter - etc.
Niets lijkt te helpen tot nu toe, dus ik hoop dat iemand raad weet?
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door BanaanZombie »

Ik dacht hier ook last vam te hebben. Aldoor als ik mijn oude laptop wolde afsluiten of opnieuw opstarten bleef t beeld gewoon constant zwart met de muis nog in beeld. Maar ik kreeg hem dan ook niet uit met de aan en uit knop. Ik moest dan de stekker eruit trekken (mijn accu is stuk)
Ik kon hem gisteren na de scan van spyhunter WEL normaal afsluiten.
Maar ik heb wel een beetje het idee dat het probleem bij mij miss aan de accu ligt. Ik krijg vaak niet de kans om mijn laptop normaal af te sluiten, zodra de stroom er af gaat vliegt hij gelijk uit
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door Bee »

Ik heb pas een nieuwe accu op mijn PC dus bij mij kan het daar niet aan liggen.
Bij mij zie je echt dat hij bezig blijft, 'bezig met afsluiten', 'bezig met herstarten', etc. Als ik niets doe blijft hij dat oneindig doen.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door BanaanZombie »

Heb je ook al gekeken bij je opstart programma's en services? Of daar weer iets tussen gekomen is wat blijft draaien
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door Bee »

BanaanZombie schreef:Heb je ook al gekeken bij je opstart programma's en services? Of daar weer iets tussen gekomen is wat blijft draaien
Ja die kijk ik iedere dag na en daar staat nooit iets opvallends in. Ik heb ook al een keer dingen uitgezet gewoon uit pure frustratie ... waarna mijn PC niet meer op wilde starten. Met veel moeite kon ik dat weer herstellen. Maar dit probleem blijft bestaan, wat ik ook doe.

Gisteren was er weer een nieuwe Windows-update, maar ook die heeft mijn probleem niet verholpen.
Op het internet worden programmaatjes aangeboden die dit probleem zouden moeten herstellen ... helaas is dat meestal een wassen neus en moet je iets installeren. Je laat het scannen en er worden vele fouten gevonden! Om het te herstellen moet je dan vervolgens het programma aanschaffen. Je ziet geen prijs staan, dat komt ws pas als je alle forumulieren hebt ingevuld ... ik haak dan toch af.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door tarac »

Wanneer je wilt afsluiten, sluit eerst alles waarvan je weet dat open staat af.
Ga daarna naar taakbeheer en kijk welke processen nog open staan.
Sluit alle niet-microsoft zaken af.
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door Bee »

tarac schreef:Wanneer je wilt afsluiten, sluit eerst alles waarvan je weet dat open staat af.
Ga daarna naar taakbeheer en kijk welke processen nog open staan.
Sluit alle niet-microsoft zaken af.
Goed idee!
Wat valt er onder niet-microsoft?
Ik heb bij processen staan:
Toepassingen - Achtergrondprocessen (waaronder een hele lijst AVG services) - Windowsprocessen

Zo'n programma als bv Task Manager - die staat bij Toepassingen maar geen idee of dat van microsoft is. De oorzaak is ws wel zo'n soort programma.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door tarac »

Bee schreef:
tarac schreef:Wanneer je wilt afsluiten, sluit eerst alles waarvan je weet dat open staat af.
Ga daarna naar taakbeheer en kijk welke processen nog open staan.
Sluit alle niet-microsoft zaken af.
Goed idee!
Wat valt er onder niet-microsoft?
Ik heb bij processen staan:
Toepassingen - Achtergrondprocessen (waaronder een hele lijst AVG services) - Windowsprocessen

Zo'n programma als bv Task Manager - die staat bij Toepassingen maar geen idee of dat van microsoft is. De oorzaak is ws wel zo'n soort programma.
Windows = Microsoft, dus de Windowsprocessen niet uitschakelen.
De Taakmanager zit je dan in, dus die niet sluiten
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door Bee »

Eindelijk denk ik de clou gevonden te hebben ...
De problemen bleven bestaan, werden zelfs zo erg dat ik nooit meer mijn PC op een normale manier af kon sluiten of herstarten.

Heel vaak als ik op 'afsluiten' had geklikt stond na een kwartier vrolijk het welkomstscherm weer aan. Zoniet dan stond hij na een half uur nog 'na te denken' over hoe hij af moest sluiten en moest ik zelf via de schakelaar afsluiten. Diverse componenten van AVG blijven zichzelf kennelijk updaten en zaten steeds het normaal functioneren van de PC in de weg. AVG schakelde zichzelf ook iedere keer uit, meldingen dat er 'geen virusscanner was geactiveerd' op mijn systeem. En dat terwijl er AVG free virusscanner op stond, AVG PC Tune-up. Zen had hij uit zichzelf ook geactiveerd.

Nu heb ik alles verwijderd waar ook maar AVG voor stond en mijn PC werkt weer normaal! Kennelijk ziet AVG door de vele bomen zelf het bos niet meer op je PC??
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door tarac »

Bee schreef:Eindelijk denk ik de clou gevonden te hebben ...
De problemen bleven bestaan, werden zelfs zo erg dat ik nooit meer mijn PC op een normale manier af kon sluiten of herstarten.

Heel vaak als ik op 'afsluiten' had geklikt stond na een kwartier vrolijk het welkomstscherm weer aan. Zoniet dan stond hij na een half uur nog 'na te denken' over hoe hij af moest sluiten en moest ik zelf via de schakelaar afsluiten. Diverse componenten van AVG blijven zichzelf kennelijk updaten en zaten steeds het normaal functioneren van de PC in de weg. AVG schakelde zichzelf ook iedere keer uit, meldingen dat er 'geen virusscanner was geactiveerd' op mijn systeem. En dat terwijl er AVG free virusscanner op stond, AVG PC Tune-up. Zen had hij uit zichzelf ook geactiveerd.

Nu heb ik alles verwijderd waar ook maar AVG voor stond en mijn PC werkt weer normaal! Kennelijk ziet AVG door de vele bomen zelf het bos niet meer op je PC??
Ik gebruik nog steeds AVG probleemloos.
Defender en AVG verdragen elkaar niet goed zodat ze elkaar wederzijds proberen uit te schakelen.
Meestal wint Defender en dan werkt uitschakelen prima.
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: PC sluit niet af / herstart niet via start

Bericht door Bee »

Het probleem bij mij was dat Defender in de 'slaapstand' werd gezet door AVG en dat AVG zichzelf steeds uitschakelde omdat hij niet kon updaten blijkbaar. Mijn instellingen heb ik al ontelbare keren aangepast, zodat hij gewoon kon updaten, maar het gaf steeds weer dat afsluit/opstart probleem.

Ik ben behoorlijk klaar met AVG, Defender werkt een stuk makkelijker. Hopelijk is het ook gewoon veilig genoeg.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”