Harde schijf geschikt maken voor Windows

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pomerani
Gebruiker
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:56
Contacteer:

Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door Pomerani »

Hee iedereen,

De computer op mijn werk deed het niet waardoor ik niets kon doen en thuis maar aan de slag ging. Heb een WD My Passport Ultra harde schijf meegekregen met de bestanden. Alleen hij werkt niet op mijn laptop, omdat het standaard compatibel is voor Apple iOS. Heb al mijn drivers proberen te updaten, 3 verschillende WD software programma's geïnstalleerd, maar het werkt allemaal niet en het is ook niet wat ik zoek. (als je gewoon je schijf geschikt wil maken voor Windows, legt de site je 10+ verschillende programma's voor)
Wanneer ik de schijf erin plug, hoor ik een geluidje en het lampje gaat branden. Maar mijn verkenner wil hem niet weergeven. Opnieuw opstarten helpt ook niet.. Ik ben radeloos.

ps; mag niet geformatteerd worden, dan ben ik alles kwijt. Durf sws niet alles uit te proberen. De bestanden mogen absoluut niet worden beschadigd of verwijderd.

ps 2; Ik mag niets meer met de schijf doen en morgen zie ik wel verder op mijn werk. Maar als jullie alsnog een oplossing weten hoor ik het graag.
~ Soy la puta ama ~
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: - snel hulp nodig - Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door WALUIGI96 »

Een mac-schijf kan niet zomaar gelezen worden door een Windows computer omdat verschillende bestandssystemen gebruikt worden.
Wat ik meestal probeer is een linux-distributie, bijvoorbeeld ubuntu.
Deze kan zo ongeveer altijd een harde schijf lezen uit een andere computer, omdat het voor linux niet echt boeit welk bestandssysteem er op staat.
Deze kan ook binnen een virtuele machine geïnstalleerd worden.
Misschien kan je hier wat mee: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Ins ... Virtualbox
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: - snel hulp nodig - Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door tarac »

FAT32 is de enige formattering die zowel door de Mac als door Windows gelezen kan worden.
Achteraf formatteren zal altijd tot totaal verlies van gegevens leiden.

Kopieer de inhoud van je Passport naar een andere Mac,
Formatteer je passport naar Fat32
Kopieer de gegevens weer terug naar je Passport.

Daar mag je dan wel een dagje voor uittrekken, alleen al het opnieuw volledig formatteren van een 1 TB harde schijf duurt uren.
Gebruikersavatar
Pomerani
Gebruiker
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:56
Contacteer:

Re: - snel hulp nodig - Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door Pomerani »

WALUIGI96 schreef:Een mac-schijf kan niet zomaar gelezen worden door een Windows computer omdat verschillende bestandssystemen gebruikt worden.
Wat ik meestal probeer is een linux-distributie, bijvoorbeeld ubuntu.
Deze kan zo ongeveer altijd een harde schijf lezen uit een andere computer, omdat het voor linux niet echt boeit welk bestandssysteem er op staat.
Deze kan ook binnen een virtuele machine geïnstalleerd worden.
Misschien kan je hier wat mee: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Ins ... Virtualbox
Virtuele machines, iets waar ik nooit meer mee te maken wil hebben, haha. Denk dat dit veel te gecompliceerd is.
tarac schreef:FAT32 is de enige formattering die zowel door de Mac als door Windows gelezen kan worden.
Achteraf formatteren zal altijd tot totaal verlies van gegevens leiden.

Kopieer de inhoud van je Passport naar een andere Mac,
Formatteer je passport naar Fat32
Kopieer de gegevens weer terug naar je Passport.

Daar mag je dan wel een dagje voor uittrekken, alleen al het opnieuw volledig formatteren van een 1 TB harde schijf duurt uren.
Helaas zal dit ook niet gaan. Wij werken met tientallen schijven en dit is slechts 1 die ik misschien een paar dagen nodig heb. Ik kan ze niet allemaal Windows compatibel maken. Dan vrees ik dat we geen keus hebben en maar moeten hopen dat de pc het morgen doet.
~ Soy la puta ama ~
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door WALUIGI96 »

Nadeel van FAT32 is ook dat de bestanden maximaal 4 GB groot mogen zijn. ExFAT werkt wel met grotere bestanden en werkt ook op zowel mac als windows. NTFS trouwens ook.
Misschien is het een optie om een schijf FAT32 of NTFS te formatteren en dan vragen aan iemand of de bestanden gekopieerd mogen worden naar die schijf.
Overigens zijn virtuele machines niet heel moeilijk, maar het is alleen even goed die handleiding volgen.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
Pomerani
Gebruiker
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:56
Contacteer:

Re: Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door Pomerani »

WALUIGI96 schreef:Nadeel van FAT32 is ook dat de bestanden maximaal 4 GB groot mogen zijn. ExFAT werkt wel met grotere bestanden en werkt ook op zowel mac als windows. NTFS trouwens ook.
Misschien is het een optie om een schijf FAT32 of NTFS te formatteren en dan vragen aan iemand of de bestanden gekopieerd mogen worden naar die schijf.
Overigens zijn virtuele machines niet heel moeilijk, maar het is alleen even goed die handleiding volgen.
Nee, dat zal allemaal niet gaan. Het gaat om tientallen grote videobestanden, sommige van langer dan een uur. Maar ik denk dat het niet vaak voor gaat komen dat ik dit probleem heb. In ieder geval bedankt.
~ Soy la puta ama ~
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door WALUIGI96 »

Als het niet al te vaak voorkomt maakt het niet veel uit.
Als het nog wat vaker voorkomt, misschien toch kijken naar een Apple apparaat. Mac Mini's vallen nog redelijk mee qua prijs. Ik weet alleen niet of het krachtig genoeg is.
Misschien wil het bedrijf ook mee investeren
Beantwoord (ook) technische vragen.
maramsp
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 dec 2014, 23:16
Contacteer:

Re: Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door maramsp »

Fat32 is denk ik inderdaad het beste.
Eerst wilde ik zeggen, plug je pc in een andere mac computer op je werk, upload de bestanden die je wilt houden naar zoiets als mega, formatteerd dan thuis de hdd naar ntfs of zoiets, en je bent klaar.
Echter krijg je dan weer dat je hdd op je werk niet werkt ( :) )
Dus, wat Tarac al zegt, fat32 is de oplossing, maar normaal formatteren duurt uren, helemaal op een externe hdd.
Wellicht is quick format een optie?
Quick format kun je snel doen met een windows installatie dvd.
Doe die erin, laat de setup opstarten, en kies als schijf je externe hdd. Quick format hem dan (of normal format) met de optie die je daarna kan kiezen, en wanneer dat klaar is reset je je pc (via de reset knop), of sluit je de setup af, of hou je de power knop 5 seconden ingedrukt zodat ie uit gaat.
Uit mijn hoofd gaat formatteren via deze weg een stuk sneller als dat je het in windows zelf doet, of programmatjes gebruikt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet van Martijn
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door WALUIGI96 »

ik ben alleen bang dat die grote videobestanden groter zijn dan 4 GB, en dat kan FAT32 niet aan.
ExFAT wel, maar ik heb daar wisselende ervaringen mee.
Beantwoord (ook) technische vragen.
maramsp
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 dec 2014, 23:16
Contacteer:

Re: Harde schijf geschikt maken voor Windows

Bericht door maramsp »

WALUIGI96 schreef:ik ben alleen bang dat die grote videobestanden groter zijn dan 4 GB, en dat kan FAT32 niet aan.
ExFAT wel, maar ik heb daar wisselende ervaringen mee.
Ik ook inderdaad. ExFAT is een risico, en aangezien je het op zowel een mac als een windows pc moet kunnen laten werken, is fat32 je beste optie.
Echter, inderdaad die videobestanden :( In princiepe zou je ze kunnen splitsen, en later weer samenvoegen, danwel in een editor, danwel via winrar, maar feit is en blijft dat je dan eerst je je videobestand moet splitsen om het overdraagbaar te maken.

Wat je zou kunnen doen:

1. Op je werk split je je videobestand dat je nodig hebt naar files van 3gb max bijvoorbeeld.
2. Kopieer die 3gb bestandjes naar de fat32 externe hdd.
3. Thuis sluit je de hdd aan op je windows pc, en kopieer je de 3gb bestanden naar een andere (liefst interne, aangezien deze sneller is) hdd.
4. Maak van de losse bestandjes weer 1 geheel. (wat dit betreft is winrar of zoiets het makkelijkst, omdat je anders moet gaan knippen en plakken in je video bewerker)
5. Edit je videobestand en als je weer naar je werk toe gaat voer stap 1 tot en met 5 weer uit.

Zo op deze manier hoef je enkel alleen te zorgen dat je eerst je van je video's een backup maakt, en dan de externe ssd op fat32 formatteerd.
Het is een gedoe, maar toch.. Op deze manier kun je een eind komen als je bijvoorbeeld voor langere tijd je bestanden thuis ook moet editen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”