Gids voor aanschaffen van een laptop

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Laptop gids voor De Sims
Het valt al een tijdje op dat er regelmatig gevraagd wordt of een bepaalde laptop geschikt is voor De Sims. Soms is het antwoord ja, soms het antwoord nee maar af en toe weten wij het zelf ook niet zeker. De laptopmarkt verandert snel. Dat de vraag gesteld wordt is prima en daar is dit forum ook voor bedoeld, maar het is makkelijker als we een paar laptops aanbevelen die geschikt zijn voor De Sims. Ongeveer een keer in de drie maanden werken we deze gids bij.

Om te beginnen een aantal dingen die belangrijk zijn om in het achterhoofd te houden. Steeds vaker zijn op internet kleine laptopjes te vinden met een bedrag van 200 tot 300 euro. Ik kan met een gerust hart zeggen dat die laptops sowieso niet geschikt zijn voor De Sims. Deze laptops zijn redelijk om mee te nemen naar de opleiding/school om wat Word-documentjes te typen, maar meer niet. Ook is het handig om te weten dat Desktops (torens zonder scherm) goedkoper en krachtiger zijn, nadeel is dat die niet mee te nemen zijn. In theorie kun je dus ook kiezen voor een niet al te dure laptop die makkelijk mee te nemen is om snel wat te typen en om het schoolwerk in bij te houden, met daarnaast een desktop om onder andere Sims te spelen. Deze opties vermeld ik niet in de gids, maar ik kan wel advies geven als je dat zou willen.

Deze gids adviseert drie laptops die in drie “scenario’s” passen:
• Goedkope (<600) laptop die Sims kan draaien, maar geen wondermachine is
• Middelmatige (600-900) laptop die Sims prima kan draaien, maar andere spellen met moeite
• Dure (>900) laptop die Sims uitstekend kan draaien, maar ook andere spellen prima tot uitstekend kan draaien

Goedkope laptop: https://tweakers.net/pricewatch/1120545 ... -3109.html. Dit is eigenlijk een nieuwe versie van de vorige goedkope laptop. Deze laptop is redelijk qua snelheid en bevat een redelijke videokaart om Sims te spelen. Het zit echt net onder de 600 euro, maar op dit moment is er eigenlijk niks beters te vinden om voor zo’n prijs Sims te spelen. Klein aandachtspuntje: de computer bevat een kleine snelle harde schijf en een grote langzame harde schijf. Windows gebruikt automatisch de kleine snelle harde schijf, maar het is aan te raden om in ieder geval documenten, foto’s, video’s, etc. op de grote langzame harde schijf te zetten. Op deze site is te vinden hoe dat moet: http://www.personalcomputercare.nl/comp ... aatsen.htm

Middelmatige laptop: https://tweakers.net/pricewatch/939149/ ... y189t.html. Ook dit is een nieuwere versie ten opzichte van de vorige middelmatige laptop. Het grootste verschil met de vorige is dat deze laptop een kleine en een grote schijf bevat, net als de goedkope laptop.

Dure laptop: https://tweakers.net/pricewatch/900263/ ... -76cn.html. Een erg snelle laptop voor een redelijke prijs. Bevat een erg goede videokaart en kan daarmee Sims uitstekend draaien, maar ook GTA zal uitstekend werken. Ook deze laptop is uitgerust met twee schijven (net als de andere twee laptops. Op dit moment is ook nog de dure laptop uit het vorige advies nog verkrijgbaar en is wat zachter geprijsd dan deze (maar is ook minder snel).

Nog belangrijk: ik vermeld zoveel mogelijk links van Tweakers en het gaat om de Nederlandse versies (met Qwerty-toetsenbord). Vanuit Tweakers kan een webshop gekozen worden. Ik persoonlijk heb goede ervaringen met Bol.com, Coolblue, BCC en MediaMarkt. Ook hebben de laptops meestal een scherm met een grootte van 15,6 inch. Dit zorgt voor een prima formaat laptop die prima mee te nemen is, maar het scherm ook goed leesbaar is. Als je liever een ander formaat hebt, dan kan ik ook persoonlijk advies geven.

Nog een laatste tip: schaf een externe schijf van 1 of 2 terabyte (TB) aan voor het maken van back-ups. Niks is vervelender dan een crash en het verliezen van gegevens. Ook nieuwe laptops kunnen crashen. Ander voordeel van back-ups is dat je per ongeluk gewiste bestanden kunt terugvinden. Kosten: 50 tot 90 euro.

Ten slotte nog belangrijk: deze laptops zijn puur geselecteerd op specificaties en aan de hand daarvan is redelijk goed te zeggen of ze Sims kunnen draaien. Ik heb deze laptops niet aangeschaft om te kijken of Sims daadwerkelijk werkt en heb daar ook het geld niet voor. Mocht Sims niet werken dan zou je nog in de 14 dagen bedenktijd voor koop op afstand kunnen vallen en de laptop retourneren. Ik ben daar niet verantwoordelijk voor, maar zou altijd op afstand kunnen helpen met deze procedure (of het werkend krijgen van Sims).

Ik hoop dat je met behulp van deze gids een goede keuze kunt maken en veel plezier hebt met de laptop! Mocht je nog een vraag hierover hebben of een andere laptop willen voorstellen, doe dat gerust in dit topic!

Eerdere adviezen, als referenties:
Spoiler: Open
28-9-2017
Goedkope laptop: https://tweakers.net/pricewatch/714243/ ... -35me.html. Deze laptop is redelijk qua snelheid en bevat een redelijke videokaart om Sims te spelen. Het zit echt net onder de 600 euro, maar op dit moment is er eigenlijk niks beters te vinden om voor zo’n prijs Sims te spelen, wel lijken binnenkort nieuwe laptops te komen. Klein aandachtspuntje: de computer bevat een kleine snelle harde schijf en een grote langzame harde schijf. Windows gebruikt automatisch de kleine snelle harde schijf, maar het is aan te raden om in ieder geval documenten, foto’s, video’s, etc. op de grote langzame harde schijf te zetten. Op deze site is te vinden hoe dat moet: http://www.personalcomputercare.nl/comp ... aatsen.htm

Middelmatige laptop: https://tweakers.net/pricewatch/766961/ ... m660t.html. Deze laptop is een stapje sneller en bevat een betere videokaart die uitstekend geschikt is voor Sims, maar ook zwaardere spellen als GTA kan draaien. Nadeel is dat deze alleen een ietwat kleine, maar snelle, harde schijf bevat. Daar past prima Sims op, maar grote hoeveelheden video’s, muziek, foto’s passen daar niet op. Een externe schijf is in dit geval bijna een must, zeker om de snelheid van zo'n schijf te behouden.

Dure laptop: https://tweakers.net/pricewatch/866641/ ... 001nd.html. Deze laptop is snel zonder al te duur te zijn en bevat een goede videokaart en is daarmee perfect voor Sims, maar ook zwaardere spellen als GTA. Ook deze laptop heeft net als de goedkope laptop een kleine snelle schijf en een grote langzame schijf.

De laptops zijn uitgezocht op 28 september 2017.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
Emma33
Gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2015, 21:25
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door Emma33 »

Ik ben eigenlijk op zoek naar een goedkope laptop, hij hoeft niet per se de sims te kunnen draaien. Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor tekstverwerking, film kijken (ook via netflix en youtube (dat is nu, bij mijn huidige laptop, een probleem)) en studiewerk waarbij er wat 'zwaardere' fotobestanden ingeladen moeten worden (nu ook een probleem).

Ik twijfel erg over waar de laptop aan moet voldoen, het zou fijn zijn als hij een tijdje mee kan maar ik zou het ook heel fijn vinden om er minder dan 500 euro aan uit te geven (ter vergelijking, mijn huidige laptop is nu ong 3,5 en heeft destijds 330 euro gekost). Ik denk dan ook, ik kan wel een i5 processor willen maar haal ik dan de extra kosten er wel uit? Oftewel, is het voor mijn laptopgebruik nodig?

Verder vraag ik me sterk af of ik ssd-geheugen wil/moet willen. De voordelen daarvan zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Lees op verschillende plaatsen dat de computer daardoor sneller opstart maar merk je er ook nog veel van als je eenmaal bezig bent?

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)
“There is no comfort anywhere for anyone who dreads to go home.” - Laura Ingalls Wilder in Little Town on the Prairie
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Je gaat het SSD-geheugen zeker merken, niet alleen bij het opstarten maar ook bij bijvoorbeeld het inladen van die zwaardere fotobestanden (als ze tenminste op die schijf staan).
Over die i5 processor:
het is afhankelijk van het belang van het inladen van die fotobestanden, maar ook andere dingen die je er mee doet.
Voor teksterverwerking, netflix en youtube is niet per se een i5 nodig, een i3 of minder voldoet ook.
Als je eens in de zoveel tijd een fotobestand inlaadt kan het prima met een tragere processor.
Doe je dit veel, wil je ook wat meer multitasken en nog andere zwaardere programma's, dan is een goede processor geen overbodige luxe.

Trouwens: in de kerstvakantie maak ik een update met nieuwe laptops, het duurt iets langer door drukte met m'n studie.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door tarac »

Kleine kanttekening:
SSD is geen geheugen, SSD staat voor Solid State Drive. De werking is een beetje te vergelijken met een flash kaartje in je mobiel of tablet (alléén heel veel sneller).
Het is een blijft een Drive (Schijf) met een eigen stations-letter dat vele malen sneller is dan een gewone harde schijf.
Maar, om met Johan Cruijff te spreken: "Elk voordeel heb se nadeel"
Wanneer een SSD vele malen overschreven wordt met nieuwe gegevens wordt die langzamer en "slijt" harder.
Het is dan ook raadzaam om een SSD te gebruiken voor programma's en de installatie van Windows en NIET voor bestanden waarvan de inhoud steeds wijzigt.

Ik zou bij de aanschaf van een laptop/PC meer letten op het aantal USB 3 poorten omdat die ook veel en veel sneller zijn dan USB 2
USB 3 is te herkennen aan de blauwe kleur (USB 2 is zwart). Dus de binnenkant wat op een soort rubbertje lijkt waardoor de USB naar op 1 manier past.

I3, I5 of I7 processor: Een I5 is niet per definitie sneller dan een I3. (ik heb een I3 met 4 cores 2,93 Ghz die sneller is dan een I7 met 8 cores, 2.00 Ghz)
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Weer een kleine kanttekening daarop:
Slijtage van SSD is al een kleiner issue dan jaren geleden, tegenwoordig kunnen er honderden tot duizenden terabytes aan data overschreven worden voor er ook maar iets van slijtage zichtbaar is.

USB 3 is tegenwoordig op iedere redelijk geprijste laptop te vinden (vanaf 200 euro ongeveer).

Die i3 heeft inderdaad een hogere kloksnelheid en werkt sneller wanneer een computer voor 1 taak heel veel kracht nodig heeft. Daarentegen is die i7 weer sneller als de computer 8 taken tegelijk moet afwerken. De enige echt goede manier om processors te vergelijken is met benchmarks, maar nu gaan we heel diep in op de materie.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
Emma33
Gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2015, 21:25
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door Emma33 »

Heel erg bedankt voor de tips. Ik weet nog niet precies wanneer ik de pc precies ga kopen, was wat enthousiast geworden door de Black Friday aanbiedingen maar toen toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik hou zeker deze pagina dan in de gaten.

In de meeste laptops die ik heb gezien zit minimaal 1 usb3, ik heb er nu ook 1 en gebruik deze voor bijvoorbeeld de externe harde schijf en de andere usb's vooral voor m'n muis.

Ik zie soms bij processors staan dat ze een minimum en maximum snelheid?/Ghz hebben. Die snelheid loopt soms best uit elkaar. Is het zo dat de gemiddelde snelheid dan ergens ertussenin zit? Of juist dat als je regelmatig veel vraagt hij vaak op maximum snelheid draait en dan misschien ook sneller slijt of heet wordt?
“There is no comfort anywhere for anyone who dreads to go home.” - Laura Ingalls Wilder in Little Town on the Prairie
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door WALUIGI96 »

De minimumsnelheid is de snelheid die meestal gebruikt wordt en ook gebruikt kan worden voor iedere 'core'. De maximumsnelheid is als de computer veel rekenkracht nodig heeft voor 1 taak. Dan kan 1 'core' harder werken en de andere 'cores' werken dan langzamer.
Een core kun je zien als een soort hele snelle rekenmachine die 1 berekening tegelijkertijd kan uitvoeren. Een i5 heeft doorgaans 4 cores en kan dus 4 berekeningen tegelijk uitvoeren.
Beantwoord (ook) technische vragen.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Gids is bijgewerkt met 3 nieuwe laptops.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
Emma33
Gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2015, 21:25
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door Emma33 »

Bedankt voor de update van de nieuwe laptopgids!

Ik kwam zelf ook nog deze laptops tegen:
http://aldi.medion.com/md61600/nl/?wt_m ... nl.hp_txtl
&
https://www.bcc.nl/computer/laptop/lapt ... 128/237676

Wat denken jullie hiervan? Mij lijken ze vrij goed maar ik heb geen ervaringen met het merk..
“There is no comfort anywhere for anyone who dreads to go home.” - Laura Ingalls Wilder in Little Town on the Prairie
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door ElvisFannetjeh »

Bedankt voor de gids!

Als je zegt bij de goedkope laptop (<600) dat die geschikt is voor de sims, heb je het dan over sims 1, 2, 3 én 4?
Als ik een nieuwe laptop koop in die prijscategorie dan verwacht ik dat die zeker vlot sims 2 kan draaien, maar 3 zou leuk zijn en 4 voor die prijs fantastisch.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door BanaanZombie »

Even voor de duidelijkheid: Sims 3 is veel zwaarder dan Sims 4
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Ik kijk vooral naar Sims 4, omdat die ook wordt meegenomen in de tests met de videokaart. Sims 3 is niet zeker of het gaat werken (maar is het proberen altijd waard).

Met het merk Medion heb ikzelf geen goede ervaring. Ik heb 1 laptop gehad en die was binnen 3 jaar kapot door een defecte harde schijf. Deze heb ik bij de Aldi gekocht en had geen goede bouwkwaliteit en was behoorlijk traag. Over Medions die niet bij de Aldi te koop zijn hoor ik betere ervaringen maar ik loop er persoonlijk liever met een boog omheen.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door ElvisFannetjeh »

WALUIGI96 schreef:Ik kijk vooral naar Sims 4, omdat die ook wordt meegenomen in de tests met de videokaart. Sims 3 is niet zeker of het gaat werken (maar is het proberen altijd waard).

Met het merk Medion heb ikzelf geen goede ervaring. Ik heb 1 laptop gehad en die was binnen 3 jaar kapot door een defecte harde schijf. Deze heb ik bij de Aldi gekocht en had geen goede bouwkwaliteit en was behoorlijk traag. Over Medions die niet bij de Aldi te koop zijn hoor ik betere ervaringen maar ik loop er persoonlijk liever met een boog omheen.
Ik weet niet goed welke ik het liefst speel. 3 of 4. Sims 2 is het belangrijkste voor mij omdat ik er ook dingen voor kan maken en het spel meer voor mezelf kan maken.

Mijn ouders hebben een hele goede medion desktop gehad. Maar een vriend die computerverkoper is geweest, heeft er minder goede ervaringen mee. Das natuurlijk allemaal uit ervaring. Ik zweer bij hp en wil zeker geen acer, maar anderen zullen daar misschien andere ervaringen mee hebben.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door tarac »

ElvisFannetjeh schreef:
Ik weet niet goed welke ik het liefst speel. 3 of 4. Sims 2 is het belangrijkste voor mij omdat ik er ook dingen voor kan maken en het spel meer voor mezelf kan maken.

Mijn ouders hebben een hele goede medion desktop gehad. Maar een vriend die computerverkoper is geweest, heeft er minder goede ervaringen mee. Das natuurlijk allemaal uit ervaring. Ik zweer bij hp en wil zeker geen acer, maar anderen zullen daar misschien andere ervaringen mee hebben.
Vrijwel elke hedendaagse computer is in staat om de Sims 2 vlot te spelen.
De Sims 3 is nog steeds een probleem voor laptops met een op de CPU (processor) gebaseerde grafische oplossing.
De Sims 4 is "lichter" dan de Sims 3, maar sinds Honden en Katten zijn de systeemeisen wel verhoogd.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Gids voor aanschaffen van een laptop

Bericht door BanaanZombie »

Dat klopt Elvis, want ik ben super tevreden over acer en juist totaaaaal niet over hp haha
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”