Laptop start abnormaal traag op

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Sinds enkele weken (half december) start mijn laptop zeer traag op (20 à 30min). Het is ondertussen al iets beter (max 10min), maar het is vooral bij het aanmeldscherm dat de laptop zeer traag reageert.
Ik heb al een scan gedaan en op malware gezocht. Een cleanup gedaan met Ccleaner en Middeleeuwen verwijderd (hoewel dat er misschien niets mee te maken heeft).

Bij het aanmeldscherm kan ik wel nog de vingerprintscanner gebruiken, maar dan duurt het enkele minuten wanneer er dan opkomt dat er iets is foutgelopen. Dan kan ik mij niet meer aanmelden met mijn wachtwoord en moet ik de laptop herstarten (met de aan/uitknop).
Ik meld me dus steeds aan met mijn wachtwoord, maar het duurt even eer ik kan beginnen typen, het wachtwoord controleren (met dat oogje) en wanneer het getypte tevoorschijn komt. Dan gaat het aanmelden wel aan een normale snelheid. Het is dus gewoon dat aanmeldscherm.

Ondertussen weet ik ook al dat mijn harde schijf beschadigde sectoren heeft, maar ik heb dus geen idee meer van wat ik nog kan doen.
Ik maak mij dus zorgen over dat aanmeldscherm en over die beschadigde harde schijf. Het zijn dingen waar ik wel mee kan leven (waarschijnlijk is mijn schijf al langer beschadigd en dat aanmeldscherm dan wacht ik gewoon even), maar ik hoop toch dat er niets ergers aan de hand is en dat ik niets verkeerds doe met het gewoon te aanvaarden.



Ik hoop dat het geen probleem is dat ik dit hier post. Echt met de sims heeft het niet te maken natuurlijk, maar op technisch vlak ben ik hier ook altijd goed geholpen geweest waardoor ik meer vertrouwen heb in jullie kennis dan bij een pc forum.

Alvast bedankt voor jullie tijd
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

Ik denk dat het probleem dan ook simpelweg de harde schijf is. Als er bepaalde gedeelten beschadigd zijn is de laptop ook langer bezig om de benodigde data op te zoeken. Daarnaast verwacht ik dat binnenkort de harde schijf helemaal niets meer zal doen. En dan werkt de laptop helemaal niet meer. Ik geef dan ook sowieso het dringende advies om een back-up te maken van de belangrijkste bestanden (Documenten, Muziek, Afbeeldingen, Video's).
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Ja, gelukkig bewaar ik sowieso het belangrijkste op een externe schijf en maak ik heel vaak backups, maar ga het nu nog eens grondig doen.

Ik heb eens gezocht op internet en gevonden dat Windows zelf een tool heeft om schijfcontrole en herstel te doen.
Ik vermoed dat als dat ook niet helpt, ik een nieuwe schijf zal nodig hebben met herinstallatie van alles vermoed ik?
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

In 99% van de gevallen is zo'n harde schijf gewoon fysiek kapot en niet meer te repareren.
Schijfcontrole gaat dan alles verplaatsen naar sectoren die nog goed zijn, maar in verloop van tijd gaan steeds meer sectoren kapot en uiteindelijk houdt het gewoon op.
Installeer trouwens dit programma en stuur een schermafbeelding van wat eruit komt (https://crystalmark.info/software/Cryst ... dex-e.html). Hiermee kan je zien of een harde schijf nog 'gezond' is.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Ja het is door dat programmaatje dat ik weet dat er beschadigde sectoren zijn. Regelmatig nieuwe backups maken dus.
Spijtig mijn laptop op die manier te moeten afgeven (hopelijk nog niet direct).

Hier de screenshot van paar dagen geleden van dat programma:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

Hoe eerder je dit doet, hoe kleiner de ergernis. Op dit moment kun je nog prima naar een reparatiebedrijf en die kan (als het goed is) een exacte kopie maken en dan blijft alles bewaard inclusief het besturingssysteem en de programma's. Hoe langer je wacht hoe meer beschadigd de schijf raakt en hoe minder betrouwbaar de gegevens zullen zijn.
Daarnaast zie ik in de afbeelding dat de schijf nog niet zo heel vaak is opgestart en ook niet heel veel uren heeft gedraaid.
Neem je de laptop vaak ergens mee naar toe en staat die ook soms aan?
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Ik verplaats die bij mij thuis naar boven naar mijn bureau en dan beneden aan tafel en in de kast als ik hem wegleg. Maar dat van boven naar beneden en omgekeerd is ook niet zo vaak.
Heel soms neem ik hem mee bij mijn ouders (misschien paar keer per jaar).

Kan zoiets als dit in het cmd venster helpen: CHKDSK C: /F /R


Ik denk dat door de kosten die eraan verbonden zijn om zo'n reparatiebedrijf in te schakelen, ik misschien al beter wat meer budget voorzie en een nieuwe laptop koop. Lang ging ik daar toch niet meer mee wachten, want hij is al 4,5 jaar.
Trouwens ik ga nu alles toch extern bewaren en niet meer op de laptop zelf. Zo is alles meteen gesaved moest hij ineens crashen en heb ik gewoon een toestel nodig.
Alleen jammer van mijn geinstalleerde programma's, maar dat is ook maar een kleintje om op te lossen. De Sims 2 draait tegenwoordig sowieso op elke PC :) En bij een nieuwe laptop moet ik dat toch steeds opnieuw installeren.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

Dat valt nog mee qua bewegingen. Dan heb je waarschijnlijk gewoon pech met de harde schijf.
Dat commando kan geen kwaad en kan misschien ook helpen maar verwacht geen wonderen.
4,5 jaar is eigenlijk nog vrij kort (meestal gaan laptops zo'n 5-10 jaar mee), maar een nieuwe is eigenlijk altijd beter
Prima idee om alles extern te bewaren.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Als ik toch de harde schijf moet vervangen, zou ik voor een ssd gaan met een cleane installatie van laten we meteen Windows 10 nemen.
Ik zou dit eventueel zelf kunnen doen, maar heb geen idee hoe er een nieuw besturingsysteem op te zetten. De hdd fysiek vervangen, geen probleem, maar dan,...

Is het aan te eaden het te proberen of toch maar beter niet.
Een ssd is alleszins minder schokgevoelig.
Ik begin zo te denken dat door mijn laptop eens te verplaatsen terwijl hij opstond of in slaapstand was, hij daardoor beschadigd is en dat nu pas laat merken.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door tarac »

Het verdient zeker aanbeveling om CHKDSK C: /F /R te gebruiken.

De laptop start traag op, is dat bij de aanmelding/ontgrendeling van de laptop zelf of is het de Windows aanmelding dat traag gaat.

Aanmelden zonder wachtwoord-identificatie: (ook voor Windows 7)

Houdt Windowstoets ingedrukt en tik op R
In het venstertje tik netplwiz en klik op OK
In het scherm dat zich nu opent vink je de optie "Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven" uit.
Kies je admin account
In het volgende scherm toets je wachtwoord + bevestiging in.
Herstart nu je computer om de wijziging te activeren.


Wat ook wel wil helpen is het volgende (Windows 7):
Houdt Windowstoets ingedrukt en tik op R
In het venstertje tik msconfig
Ga naar het tabblad Services
Vink eerst "Alle Microsoft services verbergen" aan (heel belangrijk)
Vink daarna alle services (behalve je anti-virus) uit.

Ga naar tabblad Opstarten (niet Computer Opstarten)
Vink alle onnodige programma's (Adobe e.d.) uit behalve je anti-virus
Klik op toepassen
Start computer opnieuw op.

Hoe lang is het geleden dat je de harde schijf hebt gedefragmenteerd ?
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

ElvisFannetjeh schreef:Als ik toch de harde schijf moet vervangen, zou ik voor een ssd gaan met een cleane installatie van laten we meteen Windows 10 nemen.
Ik zou dit eventueel zelf kunnen doen, maar heb geen idee hoe er een nieuw besturingsysteem op te zetten. De hdd fysiek vervangen, geen probleem, maar dan,...

Is het aan te eaden het te proberen of toch maar beter niet.
Een ssd is alleszins minder schokgevoelig.
Ik begin zo te denken dat door mijn laptop eens te verplaatsen terwijl hij opstond of in slaapstand was, hij daardoor beschadigd is en dat nu pas laat merken.
Een SSD is wel duurder in de aanschaf (hoewel dat ook steeds meer meevalt), maar maakt de computer wel vele malen sneller en kan ook goed tegen schokken.
Besturingssysteem is een ander verhaal. Een officiële licentie van Windows 10 kost zo'n 120 euro. Illegale zijn gratis, maar zorgen vaak voor ergernis als Microsoft erachter komt. De licentie van Windows 8 zit al opgeslagen in jouw computer. De licentiecode is eruit te halen om in te voeren bij een nieuwe installatie. Voor een nieuwe installatie van Windows 8 heb je wel een cd/usb nodig met de installatiebestanden, maar dat kan ik nog verder uitleggen als er behoefte voor is.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

tarac schreef:Het verdient zeker aanbeveling om CHKDSK C: /F /R te gebruiken.

De laptop start traag op, is dat bij de aanmelding/ontgrendeling van de laptop zelf of is het de Windows aanmelding dat traag gaat.

Aanmelden zonder wachtwoord-identificatie: (ook voor Windows 7)

Houdt Windowstoets ingedrukt en tik op R
In het venstertje tik netplwiz en klik op OK
In het scherm dat zich nu opent vink je de optie "Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven" uit.
Kies je admin account
In het volgende scherm toets je wachtwoord + bevestiging in.
Herstart nu je computer om de wijziging te activeren.


Wat ook wel wil helpen is het volgende (Windows 7):
Houdt Windowstoets ingedrukt en tik op R
In het venstertje tik msconfig
Ga naar het tabblad Services
Vink eerst "Alle Microsoft services verbergen" aan (heel belangrijk)
Vink daarna alle services (behalve je anti-virus) uit.

Ga naar tabblad Opstarten (niet Computer Opstarten)
Vink alle onnodige programma's (Adobe e.d.) uit behalve je anti-virus
Klik op toepassen
Start computer opnieuw op.

Hoe lang is het geleden dat je de harde schijf hebt gedefragmenteerd ?
Ik ben nu met die chkdsk bezig. Ik ga dat aanmelden zonder wachtwoord zeker eens proberen.
Het is vooral bij het aanmeldscherm om mijn wachtwoord in te geven dat hij hapert en dan soms bij het aanmelden zelf. Soms gaat het aanmelden zelf ontzettend vlot, maar gaat Google Chrome dan weer lang niet reageren.

Ik denk eigenlijk dat ik nog niet gedefragmenteerd heb met deze laptop. Misschien dat ook eens doen?
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

Defragmentatie doet Windows automatisch op de achtergrond.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

WALUIGI96 schreef:Defragmentatie doet Windows automatisch op de achtergrond.
Dan is het niet echt nodig dat ik het doe.
Ik ben hem aan het heropstarten om de c schijf te scannen en te repareren. Het zal nog even duren, want het staat al +20min op 11%.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door tarac »

WALUIGI96 schreef:Defragmentatie doet Windows automatisch op de achtergrond.
Dat is nieuw voor mij.
Waarom duurt een handmatige defrag via Windows dan vaak enkele uren ?
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

tarac schreef:
WALUIGI96 schreef:Defragmentatie doet Windows automatisch op de achtergrond.
Dat is nieuw voor mij.
Waarom duurt een handmatige defrag via Windows dan vaak enkele uren ?
Als hij is opgestart, zal ik dat meteen doen. Helaas nog steeds 11%.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door tarac »

ElvisFannetjeh schreef:
tarac schreef:
WALUIGI96 schreef:Defragmentatie doet Windows automatisch op de achtergrond.
Dat is nieuw voor mij.
Waarom duurt een handmatige defrag via Windows dan vaak enkele uren ?
Als hij is opgestart, zal ik dat meteen doen. Helaas nog steeds 11%.
Wanneer chkdsk /F (=Fix) lang op een bepaald percentage blijft staan is dat een teken dat er fouten zijn gevonden en nu geprobeerd wordt de inhoud van die foute sectoren naar een andere plek te verplaatsen en dan de foute sector af te grendelen voor verder gebruik.
Heb geduld !
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Ik moet pas 8 januari weer gaan werken. Ik heb dus tijd ;)
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

tarac schreef:
WALUIGI96 schreef:Defragmentatie doet Windows automatisch op de achtergrond.
Dat is nieuw voor mij.
Waarom duurt een handmatige defrag via Windows dan vaak enkele uren ?
Bron: https://www.plusonline.nl/digitaal/defr ... e-computer
Overigens kun je dat ook zien in het configuratiescherm bij Systeem > Systeembeheer > Stations defragmenteren en optimaliseren.
In het onderste deel van dat venster kan optimalisatie gepland worden om schijven automatisch te automatiseren. Dit staat automatisch aan.
img.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door tarac »

WALUIGI96 schreef:
tarac schreef:
WALUIGI96 schreef:Defragmentatie doet Windows automatisch op de achtergrond.
Dat is nieuw voor mij.
Waarom duurt een handmatige defrag via Windows dan vaak enkele uren ?
Bron: https://www.plusonline.nl/digitaal/defr ... e-computer
Overigens kun je dat ook zien in het configuratiescherm bij Systeem > Systeembeheer > Stations defragmenteren en optimaliseren.
In het onderste deel van dat venster kan optimalisatie gepland worden om schijven automatisch te automatiseren. Dit staat automatisch aan.
img.png
Inderdaad, mijn systeem staat op wekelijks, maar de laatste uitvoering was 3 oktober 2017.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

Ik weet niet helemaal precies hoe Windows het doet, maar ik denk dat hij wekelijk bekijkt wat de 'schade' is en als het boven een bepaald percentage is, wordt er pas een defragmentatie uitgevoerd. In de afbeelding van mij was ook te zien dat de schijven 0, 1 en 7% gefragmenteerd zijn, dat is geen hoog percentage.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

WALUIGI96 schreef:Ik weet niet helemaal precies hoe Windows het doet, maar ik denk dat hij wekelijk bekijkt wat de 'schade' is en als het boven een bepaald percentage is, wordt er pas een defragmentatie uitgevoerd. In de afbeelding van mij was ook te zien dat de schijven 0, 1 en 7% gefragmenteerd zijn, dat is geen hoog percentage.

Ik denk ook dat het zoiets zal zijn. Als je bv een week je laptop niet gebruikt, hoeft er ook niets gedefragmenteerd te worden.
Ondertussen al +1,5uur op 11%, maar heb ondertussen ook gelezen dat het getal gewoon blijft staan, maar de scan en het fixen wel voortdoet. Dus we wachten nog even af. Ik heb ook iets gelezen van dat het 32 uur kan duren.

Ik durf mijn laptop niet naar boven te verplaatsen of mijn kat er beneden niet alleen mee laten. Gelukkig heb ik een zetelbed waar ik wel eens op kan slapen.

Edit:
De scan is na iets meer dan 6uur eindelijk gedaan. Volgens die tool Crystaldiskinfo (zoiets toch) is die ene sector nog steeds beschadigd.
Nu een SFC /SCANNOW aan het doen.
Hopelijk geeft dit meer info.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Volgens die laatste scan zijn nog niet alle corrupte bestanden in orde.
Maar ik heb de laptop eens volledig afgesloten, even gewacht en terug opgestart.
En WOW!
In minder dan een minuut zat ik op bureaublad (met wachtwoord aangemeld).
In minder dan twee minuten was internet opgestart (zonder te blijven hangen, reageert niet)

Die 6 uur spanning zijn dus niet voor niets geweest.

Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het probleem weg is. Crystaldiskinfo zegt nog steeds Caution.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door WALUIGI96 »

Dat is goed nieuws om te horen.
Wat is de raw waarde bij C5 nu?
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Laptop start abnormaal traag op

Bericht door ElvisFannetjeh »

Dat is wel hetzelfde gebleven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”