SD kaart werkt niet meer

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

SD kaart werkt niet meer

Bericht door ElvisFannetjeh »

De SD kaart die ik zou gaan gebruiken om al mijn bestanden op te zetten ipv op mijn laptop, wil niet meer schrijven of verwijderen van bestanden.
Als ik er een bestand naartoe bewaar of kopieer of ik verwijder een bestand, dan start ik de laptop terug op (vanuit Afsluiten, Sluimerstand of slaapstand,...), dan kijk ik naar de SD kaart en de eerder gedane bewerkingen (schrijven of verwijderen, zijn ongedaan gemaakt.
De SD kaart is op dit moment dus onbruikbaar.
Kan ik hier iets aan doen?

Schrijfbeveiling heb ik gecheckt en formateren lukt ook niet.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door WALUIGI96 »

Waarschijnlijk is die SD kaart dan kapot. Ik heb ook vaak genoeg gehad dat zo'n geheugenkaartje (SD of MicroSD), maar ook een usb-stick niet meer werkt. Heel erg frustrerend, zeker omdat je geen waarschuwing krijgt en ook omdat je het niet meer kunt herstellen.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door ElvisFannetjeh »

Wel ik was al half van plan om eer eentje van 128GB te kopen aangezien ik alles van mijn documenten er ga opzetten ipv op mijn PC.
Ik kan de gegevens van dit SD kaartje (is slechts 12 van 60GB vrij) nog bewaren als backup (mijn vierde van die gegevens :D ), want de gegevens die erop staan, kan ik wel nog op de laptop terugzetten.
Dan is het toch niet helemaal verloren en nu weet ik (vrij snel waarvoor dank) dat ik niet verder naar een oplossing moet zoeken.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door WALUIGI96 »

Kan je dat geld niet beter investeren in een nieuwe laptop, andere externe schijf, etc. dan in een SD kaartje?
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door ElvisFannetjeh »

Het moet continue in mijn laptop blijven zitten.
Ik heb al 2 zware externe schijven van +1TB die ik niet elke keer bovenhaal.
Ook niet echt handig als ik de laptop eens meeneem (hoe weinig dit ook is). Het is echt de bedoeling dat het extern geheugen in de laptop is en niet extern.
50 euro heb ik nog wel voor een kaartje.
Een laptop is meteen enkele 100den euro (deze heeft +-900 euro gekost) en met mijn laptop is er niets (meer) mis.
Zoveel geld heb ik op dit moment echt niet op overschot aangezien mijn laptop het nog perfect doet (in minder dan 1,5 minuut op bureaublad).

Ik heb echter wel een oplossing voor nu nodig, maar ik twijfel een beetje tussen een SD kaartje of mini USB.
Een USB stick van 64GB heb ik nog wel, maar ik vind dat zo fragile om te kunnen afbreken.


Edit:
Zou het helpen als ik CHKDSK G: /F /R zou doen? Die SD kaart is de G: schijf.

Ik heb er toch backup van en die is 60GB groot dus zal (hopelijk) geen 6 uur duren.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door tarac »

Ik zou in jouw geval toch wat meer met Cloud gaan doen.
Mega.nz biedt 50 GB gratis per geldig email-account. Ik heb wel zo'n 12 mega-clouds aangemaakt die je apart kunt synchroniseren met mappen op je computer.
Je hoeft niks "mee te sjouwen" en je hebt overal ter wereld de beschikking over je gegevens.

De meeste externe schijven hebben geen aparte voeding nodig, wegen bijna niks en zijn in een handig formaat (pakje sigaretten)
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door ElvisFannetjeh »

Ik denk ook dat ik cloudoplossingen nog eens goed ga bekijken.
Ik gebruik dit nu ook al deels, maar vooral om bestanden te delen (dingen die ik maak voor Sims 2)
Ik zal dit nog eens goed moeten uitpluizen.
Mijn externe schijven zijn al enkele jaren oud en dus wel nog met een voeding.
Maar die gebruik ik echt als backup-schijven. Dus ik gebruik ze maar enkele keren per jaar om iets bij te zetten.
Maar op den duur heb je zoveel plekken waar zoveel soms dezelfde soms andere en soms gewoon andere versies van bestanden opstaan dat ik het zelf niet meer kan bijhouden en vooral niet meer kan onthouden wat waar staat.
Ik ga dat eerst uitzoeken en goed noteren vooraleer ik een beslissing neem.


Edit:
Het lukt nu toch om het kaartje te formateren (optie snelformateren stond op en ik kreeg de melding dat formateren niet ging.)
Ik hoop dat dit de oplossing is en anders is het definitief dag, dag kaartje.

Edit2:
Helaas na meer dan een kwartier hoop te hebben, kreeg ik de melding: Kan het formateren niet voltooien.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door tarac »

ElvisFannetjeh schreef: Mijn externe schijven zijn al enkele jaren oud en dus wel nog met een voeding.
Maar die gebruik ik echt als backup-schijven. Dus ik gebruik ze maar enkele keren per jaar om iets bij te zetten.
Maar op den duur heb je zoveel plekken waar zoveel soms dezelfde soms andere en soms gewoon andere versies van bestanden opstaan dat ik het zelf niet meer kan bijhouden en vooral niet meer kan onthouden wat waar staat.
Ik ga dat eerst uitzoeken en goed noteren vooraleer ik een beslissing neem.
Ik kampte met dit probleem al een tijdje. Met 5 externe schijven is het soms onvermijdelijk om van tijd tot tijd schoon schip te maken.
Ik heb daarom een 5 TB externe harde schijf gekocht en alles van die andere schijven overgezet naar de nieuwe.
Andere schijven opnieuw geformatteerd en gecontroleerd op fouten, daarna netjes en geordend de gefilterde gegevens weer teruggeplaatst.
Kost helaas wel veel tijd.

SD Kaartje: contactjes wel eens schoongemaakt met b.v. een milde tandpasta ?
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door WALUIGI96 »

Bij ons hebben we een NAS gekocht met 6 TB ruimte. Daar heb ik alle bestanden op gezet (vooral films/series). In augustus ben ik begonnen met het opruimen en netjes zetten van alle video's en een paar dagen geleden heb ik dat voltooid. Nu bezig met de muziek en uiteindelijk een keer staat alles netjes. Ook heb ik Windows zo ingesteld om regelmatig een back-up te maken van mijn laptop op de NAS en dat werkt meestal best prima (je moet 'm alleen af en toe wakker maken).
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door ElvisFannetjeh »

Het is eigenlijk een microsdkaart met sd adaptor. Ik zal morgen proberen met tandpasta de contactjes van beie schoon te maken, maar heb niet veel hoop.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door ElvisFannetjeh »

Even een vraagje ter zijde (maar hoort bij hetzelfde onderwerp).
Is het normaal dat een USB Stick 3.0 warm wordt wanneer deze lang gebruikt wordt?
Ik lees dit namelijk bij zeer veel reviews: https://www.coolblue.be/nl/product-revi ... 28-gb.html
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: SD kaart werkt niet meer

Bericht door tarac »

ElvisFannetjeh schreef:Even een vraagje ter zijde (maar hoort bij hetzelfde onderwerp).
Is het normaal dat een USB Stick 3.0 warm wordt wanneer deze lang gebruikt wordt?
Ik lees dit namelijk bij zeer veel reviews: https://www.coolblue.be/nl/product-revi ... 28-gb.html
Ja, warm, niet echt heet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”