Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Goede laptop.

Bericht door Femke »

Nou jongens daar gaan we dan haha. Ik mag mijn van ouders een nieuwe laptop kopen en het is budget is 600,- wat zijn dingen waar ik echt op moet letten bij het kiezen van de laptop? Voor als ik gewoon Sims soepel kan spelen maar ook bijvoorbeeld World Of Warcraft op fatsoenlijke settings. Ik heb hier namelijk niet zoveel verstand van. Zo zie ik bijvoorbeeld beeldschermen zonder IPS maar dat heeft te maken met de kijkhoek dus dat lijkt me al iets minder belangrijk. Als iemand hier mij wat tips over zou kunnen geven? ;)
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Goede laptop.

Bericht door tarac »

Waar je op moet letten is:

  • Het RAM-geheugen van je computer (minimaal 4 GB)
    De snelheid van je processor (minimaal 2,4 Ghz)
    Je grafische kaart (Vrijwel alle moderne Nvidia en AMD/ATI kaarten zijn geschikt. Intel en SiS zijn NIET geschikt
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Goede laptop.

Bericht door Femke »

Zou dit misschien iets zijn?
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Goede laptop.

Bericht door tarac »

Ja hoor lijkt me prima geschikt voor wat zwaardere spellen.
Uiteraard ook voor de Sims-4
Gebruikersavatar
xJessica
Oud-staflid
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34
Contacteer:

Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door xJessica »

Plaats hier een DxDiag of een link van de laptop/computer die je in gedachten hebt zodat anderen kunnen beoordelen of deze computer/laptop geschikt is.

Lees hier hoe je een DxDiag maakt.

Probeer altijd zoveel mogelijk informatie mee te sturen. Hoe meer info, des te sneller je geholpen kan worden.
Not all monsters do monstrous things
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door Femke »

Ik snap dat deze laptop Far Cry 4 en de nieuwere spellen natuurlijk niet om de ultra settings kan spelen maar zou dat bij Sims 4 wel kunnen? Dat is natuurlijk wel iets anders.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

Femke schreef:Ik snap dat deze laptop Far Cry 4 en de nieuwere spellen natuurlijk niet om de ultra settings kan spelen maar zou dat bij Sims 4 wel kunnen? Dat is natuurlijk wel iets anders.
Stuur dan wel even een dxdiag mee
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door Femke »

Deze laptop. :knip:
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

Ja hoor, die is geschikt voor zelfs nog zwaardere spellen.
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door Femke »

Bedankt voor de reactie, dan is de keuze gemaakt!
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door Femke »

Nu ben ik even wat verder gaan kijken naar reviews over de laptop en toen vond ik dit, ''De hardware, en dan met name de processor, blijkt tijdens het draaien van benchmarks door de mand te vallen. De A8-processor is gebaseerd op de Beema-architectuur en is dus eigenlijk bedoeld voor tablets en netbooks. Daardoor is er niet genoeg kracht aanwezig om bijvoorbeeld de videokaart op hogere resoluties aan te sturen. We speelden de relatief lichte racegame Grid 2 en merkten dat de processor de framerate dicteerde en niet de videokaart. Met die wetenschap kun je je ook afvragen wat het nut is van de royale hoeveelheid werkgeheugen. Programma's die veel geheugen gebruiken, zoals foto- en videobewerkingssoftware, zullen niet lekker draaien op de A8-processor. In het geval van de Pavilion 15 loont het dus om door te sparen voor een variant met A10-processor, die niet op de Beema, maar op de Richland-architectuur gebaseerd is, of te gaan voor een Pavilion met Intel Core i5- of i7-processor.

Nou is er dezelfde laptop met een A10 deze. Voor welke zal ik dan gaan? Ik maak namelijk graag de goeie keuze aangezien ik weer een tijdje met deze laptop vooruit moet kunnen. :duimomhoog: En is ook deze geschikt voor het spelen van Sims 4? Mijn broertje krijgt er namelijk ook een maar hecht niet zoveel waarde aan graphics en speelt ook op de laagste/medium settings lekker door. Zou daarom een iets goedkopere laptop ook wel prima vinden voor hem. Sorry dat ik zoveel vraag haha maar heb hier ontzettend weinig verstand van en heb graag bevestiging van de mensen die er wel verstand van hebben.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

Die van 465 is NIET geschikt (shared geheugen videokaart)
En eerlijk gezegd zie IK weinig verschil tussen die A8 en A10 machines.
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door Femke »

Bedankt voor de reactie Tarac. Dan zoek ik nog even verder, ook al denk ik dat wanneer ik een laptop wil die Sims 4 soepel kan draaien (lage settings is oké als het maar goed speelt) toch wel aan een kleine 500 euro zit. Zo niet dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

Femke schreef:Bedankt voor de reactie Tarac. Dan zoek ik nog even verder, ook al denk ik dat wanneer ik een laptop wil die Sims 4 soepel kan draaien (lage settings is oké als het maar goed speelt) toch wel aan een kleine 500 euro zit. Zo niet dan hoor ik het graag.

Ja, onder de €500,00 zal het heel moeilijk worden, tenzij je een PC ipv een laptop neemt.
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door Femke »

Oké. Maar als u zegt dat die van 579 Sims 4 prima kan draaien (en ook op hoogste settings?) dan ga ik niet verder kijken. Ik word er toch niet veel wijzer van haha. Bedankt!
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door ElvisFannetjeh »

tarac schreef:Die van 465 is NIET geschikt (shared geheugen videokaart)
En eerlijk gezegd zie IK weinig verschil tussen die A8 en A10 machines.
Ik dacht dat shared videogeheugen juist goed was (of soms toch)?
Mijn laptop heeft dat ook (hoewel het misschien meer geheugen is, bijna 2GB) en Sims 4 draait goed. Het ramgeheugen (12GB) en processor (i7) zijn misschien ook wel beter.
Ik weet nooit goed of het shared of dedicated moet zijn eigenlijk.
Ik heb nu een goede laptop, maar daarmee weet ik waar ik in de toekomst moet op letten.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

Dedicated is eigen geheugen van de grafische kaart
Shared geheugen is geheugen dat door de grafische kaart wordt afgepikt van het RAM geheugen van je computer.

Dedicated, voor Sims4 minimaal 128, aanbevolen 256 MB, is dus beter en sneller
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door ElvisFannetjeh »

tarac schreef:Dedicated is eigen geheugen van de grafische kaart
Shared geheugen is geheugen dat door de grafische kaart wordt afgepikt van het RAM geheugen van je computer.

Dedicated, voor Sims4 minimaal 128, aanbevolen 256 MB, is dus beter en sneller
Ja, sorry, maar hardware was altijd het moeilijkste onderwerp voor mij.

Mijn laptop heeft 12GB ramgeheugen dat Sims 4 kan gebruiken.
Dus bij dedicated 2GB veronderstel ik dat dit minder is dan als de videokaart 12GB kan gebruiken voor Sims 4.
De videokaart zal misschien nooit alle 12GB gebruiken, maar toch meer dan 2GB?

Of sla ik de bal helemaal mis nu?
Femke
Gebruiker
Berichten: 500
Lid geworden op: 17 nov 2014, 00:43
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door Femke »

Wat is belangrijker? Meer RAM geheugen of een betere grafische kaart? Ik heb hier zo geen verstand van haha. Als die ene laptop de Sims 4 op ultra settings aankan ben ik tevreden. Of teminste high.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

[quote="ElvisFannetjeh
Ja, sorry, maar hardware was altijd het moeilijkste onderwerp voor mij.

Mijn laptop heeft 12GB ramgeheugen dat Sims 4 kan gebruiken.
Dus bij dedicated 2GB veronderstel ik dat dit minder is dan als de videokaart 12GB kan gebruiken voor Sims 4.
De videokaart zal misschien nooit alle 12GB gebruiken, maar toch meer dan 2GB?

Of sla ik de bal helemaal mis nu?[/quote]

RAM-geheugen
Dat is de hoeveelheid geheugen die in je computer zit in de vorm van geheugen-modules
In jouw geval 12 GB, waarschijnlijk in 2 "bankjes", 1 van 8 en 1 van 4 GB.
Dit geheugen is beschikbaar voor de programma's die jouw computer op een zeker moment moet uitvoeren, maar kan ook (deels) ingepikt worden door een grafische kaart met shared geheugen.

Windows versie
Laten we er eerst vanuit gaan dat je Windows 64-bits hebt, want met 32-bits zijn we gauw uitgepraat, die kan nooit verder dan 4 tellen en alle geheugen boven de 4 GB is volstrekt waardeloos, wordt nooit gebruikt.
Windows 64-bits kan gelukkig wel verder tellen.

Dedicated geheugen
Als jouw grafische kaart 2 GB dedicated geheugen heeft zal het nooit een beroep op je 12 GB RAM geheugen. De processor kan lekker doorgaan met zijn werk zonder lastig gevallen te worden voor grafische beslommeringen.
De grafische kaart handelt netjes alle taken zelf af binnen zijn eigen=dedicated geheugen

Shared geheugen
Heeft jouw grafische kaart 2 GB shared geheugen en geen dedicated geheugen, dan pikt het dat geheugen weg bij je RAM.
Met dat weggepikte geheugen kan het grafische taken uitvoeren, maar moet de uitkomsten/resultaten hiervan uiteindelijk toch weer doorsturen naar de processor die in veel gevallen toch al druk bezig is. Het gevolg is dan vaak een schokkerig beeld omdat de processor niet overal tegelijk mee bezig kan zijn en niet altijd "tijd" voor de grafische behoeften heeft.


OK, een en ander is een beetje overdreven voorgesteld, maar ik hoop dat het je een beetje duidelijk heeft gemaakt hoe het werkt.

Overigens, De Sims zelf zal nooit meer dan 4Gb van je RAM-geheugen vragen (boze tongen beweren zelfs nooit meer dan 2 GB)
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door ElvisFannetjeh »

Mijn conclusie: Mijn volgende laptop wordt dus dedicated videogeheugen aangezien 256MB al ideaal is voor Sims 4.
Gelukkig werkt Sims 4 wel soepel op mijn laptop, maar nu begrijp ik wel veel beter wat je bedoelt. Bedankt!
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

ElvisFannetjeh schreef:Mijn conclusie: Mijn volgende laptop wordt dus dedicated videogeheugen aangezien 256MB al ideaal is voor Sims 4.
Gelukkig werkt Sims 4 wel soepel op mijn laptop, maar nu begrijp ik wel veel beter wat je bedoelt. Bedankt!
De meeste nieuwe computers hebben grafische kaarten met 512 MB aan dedicated geheugen.
Vaak hebben ze daarnaast ook nog een paar GB aan shared geheugen.
Maar, hoe meer dedicated, hoe minder aanspraken op de processor.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door ElvisFannetjeh »

tarac schreef:
ElvisFannetjeh schreef:Mijn conclusie: Mijn volgende laptop wordt dus dedicated videogeheugen aangezien 256MB al ideaal is voor Sims 4.
Gelukkig werkt Sims 4 wel soepel op mijn laptop, maar nu begrijp ik wel veel beter wat je bedoelt. Bedankt!
De meeste nieuwe computers hebben grafische kaarten met 512 MB aan dedicated geheugen.
Vaak hebben ze daarnaast ook nog een paar GB aan shared geheugen.
Maar, hoe meer dedicated, hoe minder aanspraken op de processor.
Mijn laptop heeft maar 32 MB dedicated.
Mijn broer wilt wel een nieuwe laptop kopen en gebruikt (grafische zware) programma's als Autocad.
Hem kan ik dan wel in de juiste richting sturen met te kiezen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door tarac »

ElvisFannetjeh schreef:
Mijn laptop heeft maar 32 MB dedicated.
Mijn broer wilt wel een nieuwe laptop kopen en gebruikt (grafische zware) programma's als Autocad.
Hem kan ik dan wel in de juiste richting sturen met te kiezen.
32MB is gewoon te weinig voor Sims 3 en 4, zeker een Intel kaart ?
Maar als er daarnaast ook nog een zekere hoeveelheid shared aanwezig is kan het nog meevallen, maar dan moet de processor minimaal 2,4 GHz zijn.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Technisch - Is mijn/deze computer/laptop geschikt?

Bericht door ElvisFannetjeh »

tarac schreef:
ElvisFannetjeh schreef:
Mijn laptop heeft maar 32 MB dedicated.
Mijn broer wilt wel een nieuwe laptop kopen en gebruikt (grafische zware) programma's als Autocad.
Hem kan ik dan wel in de juiste richting sturen met te kiezen.
32MB is gewoon te weinig voor Sims 3 en 4, zeker een Intel kaart ?
Maar als er daarnaast ook nog een zekere hoeveelheid shared aanwezig is kan het nog meevallen, maar dan moet de processor minimaal 2,4 GHz zijn.
Dat zal inderdaad voor de intel kaart zijn.
Maar de laptop heeft ook nog een NVIDIA Geforce GT 635M. De Sims 4 kan daarmee gespeeld worden met de grafische settings op "laag gemiddeld".
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”