nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door tarac »

In December wordt er een nieuwe versie van de Sims-4 verwacht (1.13) waar gebruik gemaakt wordt van de 64-bits technologie.
Hierdoor zal op computers die over 64-bits en meer dan 4 GB RAM geheugen beschikken het extra geheugen boven de 4 GB ook daadwerkelijk voor het spel gebruikt worden.

voor volledige uitleg zie deze pagina

Drukke kavels met veel sims zullen hierdoor soepeler gaan draaien.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door BanaanZombie »

Dat is nice! Sims 4 liep al aardig lekker maar dan zal hij echt goed gaan lopen, ondanks mn intel kaartje :)
Ze kunnen het wel, daar bij ea haha
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door Bee »

Hadden ze dat ook maar voor sims 3 gedaan want dat is en blijft een regelrechte ramp voor toch zeer gangbare laptops en PC's.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door tarac »

Bee schreef:Hadden ze dat ook maar voor sims 3 gedaan want dat is en blijft een regelrechte ramp voor toch zeer gangbare laptops en PC's.
De ontwikkelingen op computergebied gaan natuurlijk razendsnel.
Vergeet niet dat de Sims 3 uit 2009 stamt waar (bijna) alle computers nog ongeschikt waren voor 64-bits.
Daarnaast was tot niet zo gek lang geleden een geheugen van 4 GB nog een uitzondering.
Nu is bij vrijwel elke nieuwe computer/laptop 8 GB al het minimum en alles is 64-bits.

Het is ook voor programmeurs even wennen aan de nieuwe mogelijkheden met van mijn zijde de kanttekening dat hierdoor "slordig programmeren" zal toenemen.

Toen ik in de jaren 80 van de vorige eeuw begon met programmeren was de limiet 64 KB (commodore 64, 1982) zodat je elke variabele onmiddellijk na gebruik moest terugzetten op NUL, een datum werd genoteerd zonder de eeuw ervoor te vermelden, 21-11-86 ipv 21-11-1986) want dat scheelde weer een paar bytes. (hetgeen weer leidde tot de gevreesde millennium-crisis, dat achteraf ongegrond bleek).
Rond 1987 beschikte ik over een computer (tevens server) met 2 satellietstations als netwerk met 1 MB RAM en een harde schijf van 4 MB, werkend onder CCPM - heerlijk om mee te werken, helaas verdrongen door Windows.
Zo'n computer kostte destijds enkele duizenden Engelse Ponden, omgerekend naar Euro's in deze tijd ca. € 12000.-

Daarna ging het allemaal in sneltreinvaart, computers werden goedkoper, geheugen kostte "bijna" niks, door "slordig programmeren" werden de programma's groter en groter - waarom zou je een geheugenadres van een variabele nog opnieuw gebruiken, plaats genoeg, maak gewoon een nieuwe.
Voor 4 GB aan RAM-geheugen heb je 65536 Commodore 64 computers nodig !
Op 1 tegenwoordige CD passen 737 plastic floppy-discs (wie kent ze nog ?) van 1 MB - om de echt oude kartonnen floppies van 256 kb maar even te vergeten - Op 1 DVD passen 4485 plastic floppies.
Maar CD en DVD zijn ook al weer vervangen door USB-sticks en externe HDD, want zeg nu eerlijk, wie gebruikt er nog CD/DVD om iets op op te slaan ?
Maar ja, zelfs nu schrijf ik hele planning programma's voor transportbedrijven binnen de 4 MB. Waarom niet nog kleiner ? - toen hadden we nog geen muis-besturing en geen kleurenscherm.


Ik vrees dus dat de programma's voor de Sims nog groter gaan worden, nog meer schijfruimte zullen innemen - maar ja iedereen heeft tegenwoordig toch al minimaal 1 TB aan schijfruimte. (Mijn destijds gigantische opslag van 4 MB is nog niet eens genoeg om 5% van een sims-3 wereld als riverview op te slaan).
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door Bee »

tarac schreef: De ontwikkelingen op computergebied gaan natuurlijk razendsnel.
Vergeet niet dat de Sims 3 uit 2009 stamt waar (bijna) alle computers nog ongeschikt waren voor 64-bits.
Daarnaast was tot niet zo gek lang geleden een geheugen van 4 GB nog een uitzondering.
Nu is bij vrijwel elke nieuwe computer/laptop 8 GB al het minimum en alles is 64-bits.
Natuurlijk helemaal waar - 2009 was een heel ander tijdperk. Toch kennen wij als geen ander de ellende van die 32bits uitvoering die sims 3 nu eenmaal heeft. Het vervelende vastlopen en laadproblemen als er dan wat meer sims op en kavel zijn of - nog leuker - als er dan ook nog eens een regen- of sneeuwstorm woedt tegelijkertijd ... Het spel zou dan wat meer beperkingen kunnen toevoegen aan hoeveel sims je bv uit kunt nodigen tegelijkertijd.

Bij Studententijd bv loop je steevast je graad en nieuwe 'Uni'-eigenschap mis doordat er teveel sims tegelijkertijd aan komen rennen, er woedt een sneeuw-regenstorm, de verstoppingen bij de deuren ... (Als oplossing hiervoor doe ik zelf: 'testingcheatsenabled true' - op sims klikken en 'voorwerp verwijderen', kan ongestraft want de sims blijven gewoon in het spel. Het weer veranderen in ' zonnig', etc. Te gek voor woorden maar alleen zo lukt het om normaal je diploma-uitreiking te beleven, een nieuwe eigenschap te krijgen en het baan-aanbod). En zo zijn er talloze idiote fouten in de sims 3 en moet je als speler je in van allerlei fora verdiepen en kunstjes uithalen om het enigszins 'normaal' te kunnen spelen. Zo hoort het gewoon niet te zijn.

Wat ik bedoel te zeggen is dat EA toch in de loop van het uitbrengen van de uitbreidingen allang eens had kunnen denken: Zou het misschien een idee zijn om de mogelijkheid te bieden om met een update de sims 3 64-bit te kunnen maken? De laatste uitbreiding is toch van 24 oktober 2013. En eerlijk is eerlijk, wil je alle uitbreidingen tegelijkertijd spelen dan heb je echt wel meer nodig dan 32-bit. Ik had geen updates meer verwacht voor de sims 3 maar nu komen ze toch nog met een update die helemaal nergens op slaat:
https://help.ea.com/nl/article/new-laun ... he-sims-3/
Dat had dan beter een 64-bit versie van het spel kunnen zijn. Voor sims 4 lukt dat kennelijk wel, dus waarom dan niet voor sims 3?

Dat zijn even mijn gedachten erover.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door tarac »

Bee schreef: Wat ik bedoel te zeggen is dat EA toch in de loop van het uitbrengen van de uitbreidingen allang eens had kunnen denken: Zou het misschien een idee zijn om de mogelijkheid te bieden om met een update de sims 3 64-bit te kunnen maken? De laatste uitbreiding is toch van 24 oktober 2013. En eerlijk is eerlijk, wil je alle uitbreidingen tegelijkertijd spelen dan heb je echt wel meer nodig dan 32-bit. Ik had geen updates meer verwacht voor de sims 3 maar nu komen ze toch nog met een update die helemaal nergens op slaat:
https://help.ea.com/nl/article/new-laun ... he-sims-3/
Dat had dan beter een 64-bit versie van het spel kunnen zijn. Voor sims 4 lukt dat kennelijk wel, dus waarom dan niet voor sims 3?

Dat zijn even mijn gedachten erover.
Ze werden natuurlijk nog steeds overstroomd met klachten over de Sims 3.
In hun "honger" naar inkomsten hebben ze eigenlijk TE VEEL uitbreidingen en accessoires gemaakt, nu hebben ze dus een "schakelaar" gemaakt waarmee je pakketten kunt uitschakelen en - om toch nog weer wat extra inkomsten uit de Sims-3 te kunnen peuteren - kan die mogelijkheid alleen via Origin op originele pakketten worden toegepast.
Deze methode was voor EA de goedkoopste manier om de klachten te ondervangen, immers elke uitbreiding/accessoire heeft een eigen registervermelding dat een regeltje bevat dat startprogramma's van eerdere uitbreidingen genegeerd moesten worden.
Het in- of uitschakelen van pakketten kan dus rechtstreeks in het register worden aangepast en vereist geen enkele wijziging van de afzonderlijke pakketten.
Om de Sims 3 geschikt te maken voor 64-bits zou elk pakket opnieuw geschreven moeten worden of een Sims-3-all-in-one waarvoor de kosten vrij hoog zouden zijn en het maar de vraag is hoeveel mensen een dergelijke nieuwe uitvoering zouden kopen.
Bedenk ook dat een 64-bits uitvoering een 64-bits Windows vereist en om van de voordelen van 64-bits te kunnen profiteren ook méér dan 4 GB aan RAM-geheugen. De huidige systeemeisen voor Sims-3 zijn nog steeds minimaal 2 GB RAM.

Voor de Sims-4, dat een heel andere registerstructuur heeft, ligt dat stukken eenvoudiger om het om te bouwen naar 64-bits. Je gebruikt immers altijd het bestand TS4.exe om je spel te starten.
Nieuwe uitbreidingen zullen dus bij installatie kijken welk systeem je hebt en aan de hand daarvan bepalen welke TS4 (32 of 64 bits) gebruikt moet worden.
Ik verwacht dat het team van Reloaded vrij kort na het uitkomen van de 64-bits versie met een aangepaste crack zal komen waarbij je zelf zal moeten kiezen of je de 32 bits of de 64 bits crack installeert.
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door Bee »

Bedankt voor je uitleg Tarac! Het is helemaal duidelijk waarom sims 3 dan niet is om te bouwen naar 64-bit.
Inderdaad is het bij sims 4 niet zo dat je met het laatst uitgekomen pakket moet opstarten.

Nu is er ook een '4GB-patch' die je kunt gebruiken voor de sims 3 en die ervoor zou zorgen dat je spel meer geheugen gebruikt voor de sims. Bij mij heeft dat nooit goed gewerkt. Is dat ook om bovenstaande reden of werkt dat weer anders?
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door tarac »

Bee schreef: Nu is er ook een '4GB-patch' die je kunt gebruiken voor de sims 3 en die ervoor zou zorgen dat je spel meer geheugen gebruikt voor de sims. Bij mij heeft dat nooit goed gewerkt. Is dat ook om bovenstaande reden of werkt dat weer anders?
Programma's die gemaakt zijn voor 32-bits computers vind je terug in Program Files(x86), programma's voor 64-bits vind je in Program Files.

x86-bestanden gebruiken maximaal 2 GB aan RAM.
De 4GB patch maakt een nieuwe .exe van je startbestand (en een backup van het oude). Hiermee KAN, afhankelijk van de verdere programmatuur, het programma op een 64-bits computer 4 GB RAM gebruiken ipv de oorspronkelijke 2 GB. In het geval van de Sims-3 heb ik zo mijn twijfels of die extra RAM ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Ik vrees van niet anders had EA wel voor deze simpele oplossing gekozen.

De 4GB patch heeft dus geen enkel nut bij 32-bits computers.

Zoals ik al eerder schreef verwacht ik dus ook dat de nieuwe uitbreidingen van de Sims-4 uitgerust zullen zijn met 2 aparte startbestanden, 1 voor 32-bits machines en 1 voor 64-bits.
Op 64-bits zal, waarschijnlijk, na installatie van de Sims-4 je map in Program Files komen en niet meer in Program Files(x86).
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door Bee »

Dus als je wilt dat de (aankomende) 64-bit versie van sims 4 werkt moet je het weer installeren op de C: schijf in Program Files?
Meestal installeer ik alles op de D: schijf, zowel sims 3 als sims 4.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: nieuwe Sims-4 versie voor 64 bits Windows

Bericht door tarac »

Bee schreef:Dus als je wilt dat de (aankomende) 64-bit versie van sims 4 werkt moet je het weer installeren op de C: schijf in Program Files?
Meestal installeer ik alles op de D: schijf, zowel sims 3 als sims 4.
Nee hoor, je mag het installeren waar JIJ het wilt.
Nieuwe installaties zullen waarschijnlijk by default in Program Files worden geïnstalleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”