Netwerk problemen

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Netwerk problemen

Bericht door Skai »

Wat is het toch fijn dat er hier zo veel computerdeskundige mensen zijn, kan ik mooi mijn vragen weer kwijt :p

Ik heb dus een nieuwe laptop, een Lenovo. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar mijn vader heeft het geregeld bij een voor ons bekende computerzaak. Nu is mijn enige probleem dat internet echt gigantisch sloom is. Soms moet ik echt een kwartier wachten tot er een mailtje geopend is - en dat vind ik toch wel iets te veel van het goede ;)
Maar serieus, het is echt om gek van te worden, ik krijg er echt moordneigingen van haha. Het is dat ik weet dat ik hem niet mag slaan, omdat hij nieuw is, maar anders... :grijns:
Maar hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Aan het wifi kan het niet liggen, want hij is nog steeds sloom, ook al zit ik pal naast de router. Misschien een hele dom vraag, maar kan het komen omdat er geen virusscanner op zit (tenminste, naar mijn weten zit die er niet op)?

Of moet ik hier echt mee terug naar de zaak?
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door tarac »

Skai schreef:Wat is het toch fijn dat er hier zo veel computerdeskundige mensen zijn, kan ik mooi mijn vragen weer kwijt :p

Ik heb dus een nieuwe laptop, een Lenovo. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar mijn vader heeft het geregeld bij een voor ons bekende computerzaak. Nu is mijn enige probleem dat internet echt gigantisch sloom is. Soms moet ik echt een kwartier wachten tot er een mailtje geopend is - en dat vind ik toch wel iets te veel van het goede ;)
Maar serieus, het is echt om gek van te worden, ik krijg er echt moordneigingen van haha. Het is dat ik weet dat ik hem niet mag slaan, omdat hij nieuw is, maar anders... :grijns:
Maar hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Aan het wifi kan het niet liggen, want hij is nog steeds sloom, ook al zit ik pal naast de router. Misschien een hele dom vraag, maar kan het komen omdat er geen virusscanner op zit (tenminste, naar mijn weten zit die er niet op)?

Of moet ik hier echt mee terug naar de zaak?
Moeilijk om hier een afdoend antwoord op te geven.
Is het internet op alle computers traag, of alleen op die van jou ?
Doe eens een speedtest
Check de internet-adapter van je computer (klik met rechtermuisknop rechts onder op de taakbalk op het symbooltje van je internet, soort panfluit), klik op netwerkcentrum openen.
netwerkverbinding.PNG
klik op het plaatje voor een vergroting
Daar waar bij mij (plaatje) ethernet staat zal bij jou zoiets als draadloos staan.
Klik daar op
Nu zie je de maximale snelheid van jouw adapter, sneller dan dat zal je internet NOOIT werken.
adapter.PNG
Bij mij staat daar dus 100 Mbs, dus dat is de maximale snelheid voor het internet voor mijn computer.

Geef de resultaten van de speedtest en van de adapter even door, dan kunnen we verder kijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lurania
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 nov 2014, 18:43
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door Lurania »

Dat is interessant.. hoe zit dat met Windows 8.1? Ik heb namelijk alleen de verbinding, zie plaatje:

Afbeelding

Waar zie ik dan mijn snelheid van de adapter? :P

In de snelheid van de verbinding zelf klopt trouwens ook iets niet, want hij zegt dat de snelheid 55-65 Mb/s is, maar ik kom niet verder dan 1,5 Mb/s met downloaden :P
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door tarac »

Dus op Wi-Fi (SMC) klikken, dan zie je de adapter.

Internetproviders geven hun snelheden altijd op in bits dan lijkt het wat mooier.
Downloaden gaat echter in bytes (8 bits = 1 byte}
Dus als de speedtest aangeeft dat de snelheid 50 mbs is, dan is dat in werkelijkheid 50/8, iets meer dan 6 mbs.
Ik ervaar dit zelf ook als heel verwarrend en misleidend.

Maar terzake:
Jij hebt jouw adapter ingesteld als openbaar netwerk.
Wijzig dit ZO SNEL MOGELIJK in een thuisnetwerk, tenzij jij natuurlijk opzettelijk iedere passant die langs jouw huis loopt met een mobieltje toegang tot jouw Wifi wilt geven.
Lurania
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 nov 2014, 18:43
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door Lurania »

Ja.. dat zag ik dus ook.. maar hoe verander ik dat? :o

Edit: Ik had al het vermoeden dat er mensen meeliften op ons netwerk (want hij staat ook aan als er geen apparaten verbonden zijn, oftewel als alles echt uit staat - dan knippert te router) maar we kwamen er niet achter of dat echt zo was.. maar met een openbaar netwerk is de kans natuurlijk groot dat er mensen mee liften. De schavuiten. :roll:
Het vreemde is alleen wél dat er een wachtwoord op de router zit..
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door tarac »

Lurania schreef:Ja.. dat zag ik dus ook.. maar hoe verander ik dat? :o

Edit: Ik had al het vermoeden dat er mensen meeliften op ons netwerk (want hij staat ook aan als er geen apparaten verbonden zijn, oftewel als alles echt uit staat - dan knippert te router) maar we kwamen er niet achter of dat echt zo was.. maar met een openbaar netwerk is de kans natuurlijk groot dat er mensen mee liften. De schavuiten. :roll:
Het vreemde is alleen wél dat er een wachtwoord op de router zit..
Het, meestal oranje lampje, op je router knippert ALTIJD.
Ook al staan alle computers en netwerk-apparaten uit

Ga weer naar netwerkcentrum en klik op Openbaar netwerk (dus waar bij mij in het plaatje Thuisnetwerk staat)
netwerk1.PNG
Je ziet dan weer dit plaatje
netwerk 2.PNG

Wijzig het dus naar een thuisnetwerk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lurania
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 nov 2014, 18:43
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door Lurania »

Bij mij is dat zwart en niet-klikbaar.. help?
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door tarac »

Lurania schreef:Bij mij is dat zwart en niet-klikbaar.. help?
En komt zelf niet op het lumineuze idee om een regel daaronder te klikken op nieuwe verbinding maken.
Lurania
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 nov 2014, 18:43
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door Lurania »

Eigenlijk niet nee. Ik kwam wel op het geweldige idee om het te googlen maar daar raakte ik nog meer van in de waar ;)

Maar met het klikken op het desbetreffende knopje kwam er ook niet achter. Uiteindelijk met de verbinding verliezen en verbinden (geen idee meer hoe, maar hij herkende het netwerk niet meer) ben ik erin geslaagd dat hij het netwerk ziet als "Particulier", maar nog altijd niet als "Thuisnetwerk". Ik weet niet of dit normaal is voor Windows 8.1 of dat ik toch iets anders moet doen.. maar goed, hij is niet meer openbaar.

Misschien is het ook verstandig om deze berichten te splitsen van dit topic en er een topic van te maken in "Algemeen - technisch spreekuur" of iets dergelijks, want ik heb het idee dat we behoorlijk off-topic gaan ;)
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door Skai »

Oei, niet gezien dat het gesplitst is hier. Ik zal mijn reactie zo even kopiëren!

Ah Tarac, je bent echt een held dat je iedereen zo goed wil helpen :)

Ik heb even gekeken:
Internet snelheid: 150 mbps
Latency: 114 ms
Download speed: 2.45 mbps
Upload speed: 068 mbps

Geen idee wat die getalletjes inhouden, maar kennelijk kan je er wat mee haha.
En het is trouwens echt alleen mijn laptop. Ik ga op dit moment nog liever op internet op onze vaste computer van jaren oud - dat is nog sneller.
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door tarac »

2.45 mbps down en 0.68 up zijn natuurlijk belachelijke scores.
Voer de speedtest eens uit op die oude computer.
Als die nu VEEL beter scoort, dan is er toch iets mis met de adapter in je nieuwe laptop.
Gebruikersavatar
Skai
Gebruiker
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:25
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door Skai »

tarac schreef:2.45 mbps down en 0.68 up zijn natuurlijk belachelijke scores.
Voer de speedtest eens uit op die oude computer.
Als die nu VEEL beter scoort, dan is er toch iets mis met de adapter in je nieuwe laptop.
Ik heb die oude computer geprobeerd én de laptop van mijn vader die vorige week helemaal is nagekeken - en de scores zijn echt net zo laag! 3 mbps download en 0,71 upload.
Dus dan ligt het aan het internet? Op zich geen hele rare gedachte, want we wonen in het bos en hebben ook vaak een slechte telefoonverbinding. Maar dan vind ik het vreemd dat alleen mijn laptop zo vreselijk sloom is en de rest van de pc's niet...
Unë jam kuq e zi, kuq e zi jam unë dhe ti
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door tarac »

Hebben jullie nog een ouderwetse inbel-verbinding met zo'n piepende modem dan ?

Ik zou toch maar eens contact opnemen met je internetprovider want dit zijn echt onaanvaardbare snelheden.
De halve wereld zit al minimaal op 50mbs en jullie halen nog niet eens de 5.

Verder, hoe meer computers bij jou thuis zijn verbonden met het internet, hoe langzamer het zal gaan.
Je moet dan de beschikbare ruimte eerlijk delen.
Als je met je laptop naar internet gaat en de oude PC staat ook aan, ja dan kom je dus in de buurt van die eerdere cijfertjes van 1,5 mbs
Als de PC uit staat haal je op jouw laptop waarschijnlijk een iets hogere snelheid.
Maar zoals al gezegd, de totale verbinding die jullie hebben is volstrekt onacceptabel.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Netwerk problemen

Bericht door tarac »

Ik heb gemerkt dat bij Windows 10 standaard een Cloud-service actief is.
Hierbij wordt voortdurend de inhoud van bepaalde mappen vergeleken met de opgeslagen gegevens op de OneCloud.
Hierdoor is het netwerk bijzonder traag.

Oplossing:
Ga via Verkenner naar de linker kolom, open Cloud en verwijder daar alles zodat Cloiud leeg is.
Nu wordt er niets meer gesynchroniseerd en is je internet weer op volle snelheid.

Alternatief:
Als je toch wilt dat mappen gesynchroniseerd worden met Cloud en je hebt toch even een snelle toegang nodig, ga dan rechts onder naar het ^ teken, klik met rechts op het icoontje van Cloud en kies Uitschakelen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”