Laptop start niet meer op

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Laptop start niet meer op

Bericht door BanaanZombie »

Hoi hoi,

Ik heb hier nog een ietwat oude HP laptop staan die ik nauwelijks gebruik. Ik laat hem nooit updaten omdat hij altijd vastloopt tijdens het updaten en de boel weer terugdraaid.

Nu heb ik hem laatst wel gebruikt en hij is toch gaan updaten zonder dat ik het door had en tijdens dat uitgevallen omdat hij niet aan het stroom zat.

En nu kan ik hem niet meer opstarten. Ik krijg het HP logo te zien met een laad cirkel, dan krijg ik een zwart scherm voor een nano seconde waar hij nog iets lijkt te openen maar dat springt direct weg. Daarna zegt ie installatie herstarten, na minder dan een seconde springt dat naar 'wijzigingen ongedaan maken'. Dan weer terug naar het hp logo en zo blijft de cirkel nu al 1.5 uur door gaan

Ik krijg het niet voor elkaar om er tussen te komen, veilige modes op te starten. Wat kan ik doen? Windows 10 btw.
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door WALUIGI96 »

Probeer de laptop eens 3x aan te zetten, maar tijdens het opstarten de aan/uit-knop in te houden zodat deze weer afsluit. Als het goed is opent er dan een menu waarin onder andere veilige modus bereikbaar is. Maar ook een optie om Windows 10 opnieuw te installeren.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door tarac »

Maak op een andere computer een herstel-station aan (zie https://support.microsoft.com/nl-nl/hel ... very-drive)
Start je HP laptop en als die met starten bezig is, tik op Del of F10 of welke andere toets op dat moment aangegeven wordt on in de bios te komen.
zie https://support.hp.com/nl-nl/document/c00839136
Wijzig de opstart volgorde zodat je usb stick met het herstel als eerste wordt gekozen.

Bijkomend voordeel van deze methode: Je laptop krijgt Windows 10 incl. de laatste updates.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door BanaanZombie »

@waluigi het enige wat dat doet is de laptop afsluiten. Ik krijg geen menu

@tarac ij heb nog een usb met windows 10 omdat ik hier ook een laptop heb liggen met een kapotte harde schijf die niet meer wil starten (alleen heeft die usb dus niet gewerkt toen).
Alleen daar kon ik in de bios komen. Ik kom bij deze met geen mogelijkheid in de bios. Ik kan op knoppen drukken wat ik wil, er gebeurt niks, alleen de loop waar ik het over had
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door tarac »

Bij mijn HP (PC) moet ik op F12 drukken tijdens het starten om in de boot-volgorde te komen.
Helaas zijn de tegenwoordige CD's van Windows geen "self-starters" meer. Ik meen dat XP de laatste versie was.
Wanneer je die in de CD-speler plaatste en je computer startte dan werd automatisch vanaf de CD geboot.

Ik heb op DEZE SITE diverse Windows-versies in .daa vorm staan.
Open de map voor Windows XP en download de .daa versie voor XP en brand het met Poweriso op een CD.
Hopelijk lukt het dan om met die CD in je laptop om op te starten en XP te installeren. Staat dat er eenmaal op dan kun je verder gaan met nieuwere versies van Windows.

EDIT: Ik heb bovenstaande even gedaan, het werkt wel maar je moet de boot-volgorde aanpassen en dat is nu juist bij jou het probleem.
Windows 10 laat je niet opnieuw XP installeren maar je kunt wel het systeem controleren/aanpassen.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door BanaanZombie »

F12 werkt ook niet, ik heb elke F knop al wel geprobeerd.

Ik kan geen CD branden want ik heb geen computer om dat mee te doen. En nouja je zegt zelf al dat het niet werkt omdat ik imniet in de bios kan komen?
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door WALUIGI96 »

Probeer anders eens de Esc toets. Volgens de website van HP is dat ook een mogelijke toets om toegang te krijgen tot de bios.

https://support.hp.com/nl-nl/document/c00219137
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door BanaanZombie »

Oke die Escape toets heeft gewerkt. Ik kan de bios in. Ik moet zo nog werken dus ik doe dit verder morgen wel even. Want ik ben bang dat er niks anders op zit dan windows opnieuw installeren zeker? Dat formateerd de boel ook toch? Dat wasr het mis ging met mijn andere computer, ik kan die schijf namelijk niet formateren tijdens de installatie.

Ik kan ook systeem herstel komen
Daar kan ik oa een ander besturingssysteem kiezen maar ook de pc vernieuwen of terug zetten naar fabrieksinstellingen
Nou dat vernieuwen lukt dus niet. Ik ben hard aan het nadenken if er iets op staat wat ik wil bewaren, volgens mij niet.

Watraden jullie aan? Fabriekinstellingen of via usb windoes 10 herstellen/opnieuw installeren?
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Laptop start niet meer op

Bericht door BanaanZombie »

OKEEE het is opgelost haha.
Ik heb gekozen voor de kltie om een ander besturingasysteem te kiezen. Nouja ik heb daar gewoon op windows 10 geklikt dus niks anders aan. Maar daardoor ging hij verder met updaten. Dat heeft hij succesvol afgerond (hij stond op 95%, net niet genoeg stroom dus)
En nouja, hij doet het weer haha

Bedankt voor de hulp beide!
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”