Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Hier kan je over dingen praten die niets met de Sims te maken hebben.
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door ElvisFannetjeh »

Aan de grammatica erger ik mij soms ook wel. Zeker als leerkracht heb ik steeds de neiging om mensen te verbeteren.
Ik wil gerust een topic maken met de meest frequente fouten die ik tegenkom en zaken om op te letten in het algemeen.
(Te beginnen met de DT-regel eens deftig uit te leggen.)

Wat woordenschat betreft, vind ik niet dat iedereen ABN moet praten. Als ik in mijn vrije tijd op een forum over mijn hobby wil praten, dan gebruik ik spreektaal. Ik spreek meer Vlaams dan Nederlands. Dat is geen dialect. De taal soms gewoon anders. Maar overdrijven moet natuurlijk niet.

Ik vind niet dat het forum inactief is. Ik bezoek het nog regelmatig, maar ik heb gewoon geen tijd om alle nieuwe berichten te lezen, laat staan te antwoorden.
Ik vind het dus juist wel heel actief.
Als ik bij snelle links naar "ongelezen berichten" ga, heb ik wel moeite om hoofdzaak (vragen over de spellen die ik zou kunnen helpen beantwoorden) van bijzaak (berichten in het subforum "stel je even voor") te onderscheiden, waardoor ik soms wel wat berichten mis.
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Sven »

Met algemeen beschaafd Nederlands (ABN) bedoel ik gewoon normaal Nederlands, zoals je het op school leert. Heeft niet per se met woorden te maken, meer met de vorm van de zinnen, zoals de grammatica.
DT fouten zijn irritant, maar kan je wel negeren. Berichten die zo slecht geschreven zijn dat ze niet meer duidelijk zijn... dat zijn de berichten die niet op dit forum thuishoren. Dingen als "Mijn sims doet het niet meer ik kreeg een foutmelding en zwart scherm maar sloot af en ik kon het niet lezen"... probeer daar nou maar het probleem uit te halen... sloot de Sims te snel af? Sloot de foutmelding af? Was de foutmelding slecht te lezen?
Mijn handen prikkelen ook als ik "beter als mij" zie, of "helpden", maar het is te overzien... zolang het bericht nog "leesbaar" is dan is dat wel goed zo. Ten slotte is niet iedereen goed in Nederlands ;)
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door ElvisFannetjeh »

Ik begrijp die ergernissen wel.
Maar zoals je eerder al zei, zijn er veel jonge mensen op dit forum.
En misschien ook wel mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben of vanuit dialect grammaticafouten typen en als ze normaal Nederlands willen praten, nemen ze die zaken mee. Dat is ook wat ik bedoel met spreektaal. (Bv.: Ik maak veel fouten in het Frans omdat ik de Nederlandse grammatica te veel overneem. "Ik ben geweest" - "Je suis été")

Mijn aanbod om zo'n topic te openen, blijft wel geldig.
Anders kan je gerust een PB sturen om mij verdere instructies te geven en dan weet ik meteen welke zaken ik zeker moet opsommen.
Gebruikersavatar
garapoes
Gebruiker
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2014, 13:08
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door garapoes »

Jongens het is geen ABN meer maar AN. Ja kom ik ook nog even met mijn taalergernissen. :P
Gebruikersavatar
tiktokchick
Gebruiker
Berichten: 474
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:17
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door tiktokchick »

@Elvisfannetjeh Ik hoop echt dat je zo'n topic mag openen, het zou echt fijn zijn als het forum wat makkelijker begrijpbaar wordt.

Grammatica kan erg pittig zijn, misschien kunnen we er een topic over maken om erover te gaan zeuren?
Does the name Gleda ring a bell? The star beauty of my farm? Kidnapped by a drunk and sold to a Giant?
I'll never breed another prize-winning goat like Gleda!
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door tarac »

Je mag van mij een dergelijk topic openen in Praten, mits:

1. Het hier puur het gebruik van de Nederlandse taal betreft
2. Niemand wordt aangevallen op gebrekkig Nederlands
3. Geen exacte quotes van berichten op het forum worden gebruikt als "voorbeeld" van hoe het wel of niet moet.

Bedenk dat dit forum voor iedereen, jong, oud, elk opleidingsniveau, autochtoon en allochtoon, bestemd is en dat perfect Nederlands GEEN vereiste is.

Ik denk dat een cursus "Hoe een vraag te stellen" een beter alternatief zou zijn.
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Margot »

ElvisFannetjeh schreef: Wat woordenschat betreft, vind ik niet dat iedereen ABN moet praten. Als ik in mijn vrije tijd op een forum over mijn hobby wil praten, dan gebruik ik spreektaal. Ik spreek meer Vlaams dan Nederlands. Dat is geen dialect. De taal soms gewoon anders. Maar overdrijven moet natuurlijk niet.
Ik spreek altijd Vlaams. Het enige verschil tussen het Nederlands wat in Nederland gesproken wordt en het Nederlands wat in België gesproken wordt, zijn verschillen in woorden, verschillen in uitspraak van woorden en het 'accent' waarmee gesproken wordt (waar niemand iets aan kan doen, natuurlijk, je hebt geleerd om zo te praten). In België vinden we dat jullie (Nederlanders dus) met een 'vreemd' accent spreken, en het zou me niet verbazen moesten jullie hetzelfde over ons (Belgen) denken.

Om eerlijk te zijn zou ik het belachelijk vinden moest iedereen hier ABN praten, zo spreek je toch ook niet tegen je vrienden en familie? Ik alleszins niet... Ik gebruik ook niet altijd A(B)N, zoals bijvoorbeeld da's in plaats van dat is. En voor zover ik weet begrijpen jullie mij toch perfect? Zo niet, laat het dan even weten hé! ;)
Over afgekorte vormen, zelfs de Romeinen gebruikte dit al in het Latijn, ik zou het echt belachelijk vinden moesten wij het niet mogen gebruiken op een forum.

Ik heb geen klachten over het forum (behalve dat ik het logo nogal klein vind, maar ik weet dat jullie er niets aan kunnen doen).
Afbeelding
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door tarac »

Margot schreef: Ik spreek altijd Vlaams. Het enige verschil tussen het Nederlands wat in Nederland gesproken wordt en het Nederlands wat in België gesproken wordt, zijn verschillen in woorden, verschillen in uitspraak van woorden en het 'accent' waarmee gesproken wordt (waar niemand iets aan kan doen, natuurlijk, je hebt geleerd om zo te praten). In België vinden we dat jullie (Nederlanders dus) met een 'vreemd' accent spreken, en het zou me niet verbazen moesten jullie hetzelfde over ons (Belgen) denken.

Om eerlijk te zijn zou ik het belachelijk vinden moest iedereen hier ABN praten, zo spreek je toch ook niet tegen je vrienden en familie? Ik alleszins niet... Ik gebruik ook niet altijd A(B)N, zoals bijvoorbeeld da's in plaats van dat is. En voor zover ik weet begrijpen jullie mij toch perfect? Zo niet, laat het dan even weten hé! ;)
Over afgekorte vormen, zelfs de Romeinen gebruikte dit al in het Latijn, ik zou het echt belachelijk vinden moesten wij het niet mogen gebruiken op een forum.

Ik heb geen klachten over het forum (behalve dat ik het logo nogal klein vind, maar ik weet dat jullie er niets aan kunnen doen).
Persoonlijk vind ik het taalgebruik van Vlamingen puurder dan dat van Nederlanders, zeker op het gebied van de grammatica en zinsbouw.
Ik kijk vaak wielrennen op Sporza en daar vallen die verschillen me vaak op.
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Margot »

tarac schreef: Persoonlijk vind ik het taalgebruik van Vlamingen puurder dan dat van Nederlanders, zeker op het gebied van de grammatica en zinsbouw.
Ik kijk vaak wielrennen op Sporza en daar vallen die verschillen me vaak op.
Hoe bedoel je 'puurder'? Ik kijk soms Nederlandse tv (vooral omdat NOS meer internationaal nieuws heeft dan Vlaamse zenders) en meestal begrijp ik alles wel goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door tarac »

Margot schreef:
Hoe bedoel je 'puurder'? Ik kijk soms Nederlandse tv (vooral omdat NOS meer internationaal nieuws heeft dan Vlaamse zenders) en meestal begrijp ik alles wel goed.
Puur, wat meer naar zoals het Nederlands van oorsprong bedoeld was.
In het Nederlands worden werkwoorden vaak uit elkaar getrokken.
Voorbeeld: Nederlands "Hij heeft de puzzel op kunnen lossen"
Vlaams: "Hij heeft de puzzel kunnen oplossen"
Het Vlaams is daardoor voor een buitenlander makkelijker te begrijpen.

Nog een voorbeeld van 1 van jouw eigen zinnen zoals wij die in Nederland nooit zouden vormen maar die taaltechnisch wel beter zijn.
Wij zouden het woordje moesten vervangen door als en juist het woordje moesten drukt uit dat er een dwang achter zit.
ik zou het echt belachelijk vinden moesten wij het niet mogen gebruiken op een forum.
of de zin
Om eerlijk te zijn zou ik het belachelijk vinden moest iedereen hier ABN praten
Zo vind ik
Ik alleszins niet...
ook een typerend voorbeeld van verschillend taalgebruik. Wij zouden zeggen "Ik in elk geval niet"


Toen ik nog in Engeland woonde verbaasde ik me altijd er over dat er wel cursussen Vlaams aangeboden werden en eigenlijk nooit cursussen Nederlands.
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Margot »

tarac schreef: Puur, wat meer naar zoals het Nederlands van oorsprong bedoeld was.
In het Nederlands worden werkwoorden vaak uit elkaar getrokken.
Voorbeeld: Nederlands "Hij heeft de puzzel op kunnen lossen"
Vlaams: "Hij heeft de puzzel kunnen oplossen"
Het Vlaams is daardoor voor een buitenlander makkelijker te begrijpen.

Nog een voorbeeld van 1 van jouw eigen zinnen zoals wij die in Nederland nooit zouden vormen maar die taaltechnisch wel beter zijn.
Wij zouden het woordje moesten vervangen door als en juist het woordje moesten drukt uit dat er een dwang achter zit.
ik zou het echt belachelijk vinden moesten wij het niet mogen gebruiken op een forum.

Toen ik nog in Engeland woonde verbaasde ik me altijd er over dat er wel cursussen Vlaams aangeboden werden en eigenlijk nooit cursussen Nederlands.
Ah zo, ja, je hebt wel gelijk. Ik zeg nooit echt "op kunnen lossen", ik zou eerde het laatste zeggen :lol: Maar ik zou het wel begrijpen, dat is zoals bij Brits Engels en Amerikaans Engels.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pomerani
Gebruiker
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:56
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Pomerani »

ABN praten vind ik erg onzinnig eerlijk gezegd. Ja, praten zodat het duidelijk is wat je bedoeld is logisch. Maar de juiste spelling en grammatica op een forum over De Sims is echt niet nodig.
~ Soy la puta ama ~
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door ElvisFannetjeh »

In het topic dat ik erover zal maken, zal ik een paar tips geven hoe duidelijk te zijn in schrijftaal. Maar een echt grammatica topic zal het niet zijn.
Behalve de dt-regel. Die wil ik wel zo kort en duidelijk mogelijk uitleggen. Niet omdat er zo geen fouten mogen gemaakt worden op het forum, maar omdat sommigen "ik vindt" schrijven en ze er zeker iets aan zullen hebben om minder fouten te maken op school.

P.S.: Die regel heb ik zelf ook pas echt begrepen toen ik in mijn tweede jaar lerarenopleiding zat.
Gebruikersavatar
Margot
Gebruiker
Berichten: 212
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:21
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Margot »

^Heel gemakkelijk trucje voor ;)
Ik drink nooit t(hee)
Jij drinkt soms t(hee)
Hij drinkt altijd t(hee)

Komt erop neer dat:
-ik nooit een t heeft als uitgang tenzij de infinitief een t heeft als uitgang.
-jij soms een t heeft, dit heeft te maken met inversie staat het werkwoord achter de "je" dan schrijf je het met t, staat het werkwoord voor de "je" heb je geen t, tenzij de infinitief een uitgang met een t heeft.
-Hij heeft altijd een t (dus 3e persoon enkelvoud).
Afbeelding
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door ElvisFannetjeh »

Margot schreef:^Heel gemakkelijk trucje voor ;)
Ik drink nooit t(hee)
Jij drinkt soms t(hee)
Hij drinkt altijd t(hee)

Komt erop neer dat:
-ik nooit een t heeft als uitgang tenzij de infinitief een t heeft als uitgang.
-jij soms een t heeft, dit heeft te maken met inversie staat het werkwoord achter de "je" dan schrijf je het met t, staat het werkwoord voor de "je" heb je geen t, tenzij de infinitief een uitgang met een t heeft.
-Hij heeft altijd een t (dus 3e persoon enkelvoud).
- Bij ik moet je niet kijken naar de uitgang van de infinitief, maar naar de stam van het werkwoord. De stam is de infinitief zonder "en".
Dus bijvoorbeeld: infinitief "vinden", dan is de stam "vind", dus "ik vind" zonder extra t.
---- Kort gezegd: ik + "stam"
- Bij je: je/jij + "stam+t"
---- Bij inversie: "stam" + je/jij
- Je uitleg is goed, maar als iemand nu "Vind je broer" schrijft, gaat die wel zeggen dat het correct is volgens je uitleg, want het werkwoord staat voor de "je". (Mijn leerlingen maakten daar veel fouten tegen.)
- Als het onderwerp "u" is, worden ook nog veel fouten gemaakt. "u" valt onder de regel van derde persoon.

En het allerbelangrijkste bijna vergeten: Deze regels gelden alleen als het gaat over de tegenwoordige tijd. "Ik vondt" kom ik soms ook nog tegen.

Ik ga er ook de uitleg van voltooid deelwoord bijschrijven in dat apart topic dat ik ga schrijven.

Voor de uitleg die jij gaf, heb ik nog een heel simpel trucje: vervang het werkwoord in de zin door het werkwoord "smurfen".
Dat kan nl. alles betekenen.

Maar nu genoeg grammatica. Ik leg het in een apart topic nog wel eens beter uit. Beter terug on topic gaan.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door tarac »

Slaan we niet een beetje door ?
Ik vind niet dat we op een forum op alle slakken zout moeten leggen wat taalfouten betreft.
Niet iedereen heeft een taalkundige achtergrond of lang gestudeerd.

Waar ik me veel meer aan erger zijn onbegrijpelijke vragen en opmerkingen zoals "Het werkt niet, help" zonder er bij te vermelden WAT er dan niet werkt.

Een cursus "Zinnige vragen stellen" zou ik beslist prefereren boven een cursus Nederlandse taal.
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Sven »

Als we het hierop houden:
  • Wat moet je in een vraag verwerken?
  • Wat voor informatie moet je sturen (DxDiag, schermafbeelding etc.)?
  • Hoe zorg je ervoor dat de vraag "te begrijpen" is? Hier komt dus het gedeelte over taal.
ElvisFannetjeh heeft zelf aangegeven dit te gaan doen, als jullie haar tips willen geven, kan je haar een PB sturen maar doe dat dan niet in dit topic!

@ElvisFannetjeh: volgens mij moet dit allemaal wel lukken. Wees creatief, en als je vragen hebt, horen we het wel. Veel succes!
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door ElvisFannetjeh »

Heel mooi samengevat Sven!
Alle hulp en tips zijn zeker welkom (via een PM)
Vandaag gaat het toch niet meer lukken om aan het topic te beginnen, maar zeker deze week nog wel.
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Bee »

tarac schreef:Slaan we niet een beetje door ?
Ik vind niet dat we op een forum op alle slakken zout moeten leggen wat taalfouten betreft.
Niet iedereen heeft een taalkundige achtergrond of lang gestudeerd.

Waar ik me veel meer aan erger zijn onbegrijpelijke vragen en opmerkingen zoals "Het werkt niet, help" zonder er bij te vermelden WAT er dan niet werkt.

Een cursus "Zinnige vragen stellen" zou ik beslist prefereren boven een cursus Nederlandse taal.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ja, het is handig als mensen iets willen leren over de Nederlandse taal en benieuwd zijn of er een d of een t aan het eind moet komen.
Een topic over Nederlands in board 'praten' is dan leuk, voor de mensen die dat waarderen.
Het is niet de bedoeling dat mensen verplicht wordt om eerst een taaltopic te lezen voordat ze een vraag kunnen stellen. Het is ook zeker niet de bedoeling dat we elkaar gaan corrigeren hier op het forum.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
BanaanZombie
Staflid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 16 nov 2014, 11:40
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door BanaanZombie »

Zeker niet elkaar overal op gaan lopen corrigeren! Ik snap dat de mensen die goed zijn in nederlands het misschien irritant kunnen vinden. En tuurlijk zie ik ook wel eens de en het fouten die ik ook wel wil verbeteren maar ik doe het niet. Je kunt er mensen behoorlijk mee kwetsen. Ik word heel vaak verbeterd bij d en t fouten en sorry het is heeel erg irritant, zeker als ik een serieus bericht plaats (is me een paar keer gebeurt op facebook)

Dus houd er gewoon rekening mee dat je mensen kunt kwetsen en zeker op een forum kan het helemaal verkeerd over komen
Music and Love are the most powerful things in the world

When you're with the ones you love, It's not hard to smile. It's hard not to smile
Gebruikersavatar
Joyce
Gebruiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 nov 2014, 12:10
Contacteer:

Re: Wat vind je niet fijn aan het forum?

Bericht door Joyce »

Ik ben het hier met Banaan eens, op het vorige forum is het bij mij veel verbeterd, ik ben er nou eenmaal geen ster in maar alles van mij blijft wel leesbaar, maar door dat gecorrigeer heb ik dus een flinke periode niks willen posten omdat ik dus bang was dat ik weer gecorrigeerd werdt..
"Monsters are real, and ghosts are real too. They live inside us, and sometimes, they win." -Stephen King
Gebruikersavatar
Sven
Forumbeheerder
Berichten: 2172
Lid geworden op: 15 nov 2014, 22:30
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Sven »

Ik heb even de berichten verplaatst, het werd een beetje offtopic.
"καὶ ἐνθάδε καὶ ἐν τῇ χιλιέτει πορείᾳ, ἣν διεληλύθαμεν, εὖ πράττωμεν." -Plato, Politeia
Gebruikersavatar
Pomerani
Gebruiker
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:56
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Pomerani »

Als mensen constant worden gewezen op hun taalfouten en minder geholpen worden met hun problemen, zullen ze hier niet snel terugkomen.
Het is een belachelijk iets. Wil je zo graag een lesje Nederlands aan de internetgebruikers leren, maak dan een website of youtube filmpje of weet ik veel.
~ Soy la puta ama ~
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door Bee »

Pomerani schreef:Als mensen constant worden gewezen op hun taalfouten en minder geholpen worden met hun problemen, zullen ze hier niet snel terugkomen.
Het is een belachelijk iets. Wil je zo graag een lesje Nederlands aan de internetgebruikers leren, maak dan een website of youtube filmpje of weet ik veel.
Het is al opgelost :normalelach:
Even op een rijtje:
1. Verbeteringen aan andermans teksten zijn NIET toegestaan.
2. Verwijzingen naar het topic over Nederlands (dat er nu nog niet is) zijn ook NIET toegestaan.
3. Niemand gaat aangesproken worden op zijn Nederlands op wat voor manier dan ook. Er komt wel een topic over Nederlands in Board 'Praten' (Als Elvisfannetje nog zin heeft om dat te maken en ik hoop echt dat ze dat nog wil doen!), maar dat is alleen voor de belangstellenden. Het is dus absoluut geen verplichting om dat te lezen 'alvorens' je je vraag kunt stellen.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 nov 2014, 21:25
Contacteer:

Re: Berichten over topic m.b.t. de Nederlandse taal

Bericht door ElvisFannetjeh »

Ik wil dat zeker nog doen, als het maar heel duidelijk is dat ik ook niemand op de vingers wil tikken als die een dt fout ofzo maakt.
Ik heb het gewoon altijd erg jammer gevonden dat ik in het middelbaar niet zo'n duidelijke uitleg kreeg over de Nederlandse taal en steeds zoveel fouten maakte.
Nu ik zelf leerkracht ben (ook al oefen ik het beroep niet uit), wil ik echt zoveel mogelijk jongeren helpen om zelf geen fouten te maken.
Hier kan dat misschien geen kwaad en op school verlies je alleen maar punten, maar ik heb nog op een personeelsdienst gewerkt: Men begint een sollicitatiebrief te lezen tot aan de eerste schrijffout. Dan wordt de brief verticaal geklasseerd (vuilbak).
Iemand die nu maar 14 is ofzo, zal daar misschien nog niet aan denken, maar het is nu de moment om de taal te leren die je later perfect moet kunnen in je professioneel leven.
Nogmaals op dit forum is dat niet nodig en niet de bedoeling dat je perfect Nederlands gaat leren. En het topic dat ik ga schrijven zal niet alleen/nauwelijks over taal gaan, maar wat je hier opsteekt, kan je alleen maar helpen later.
Gesloten

Terug naar “Praten”