Opschonen laptop

Hier kan je algemene technische vragen stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Hii,
Ik heb een tijdje AVG TuneUp gebruikt met een licentiecode die ik had gevonden via Youtube, helaas is deze ongeldig gemaakt en kan ik ook geen enkele andere code meer vinden die het doet (Avg geeft constant de melding dat er iets is misgegaan terwijl ik de licentiecode invoer), nu zoek ik een alternatief om mijn laptop op te schonen en eventueel te updaten etc op dezelfde manier als AVG TuneUp dat deed. Voor het regelmatig schoonmaken van mijn laptop gebruikte ik ook al BleachBit, maar ik vroeg me af of er misschien iemand hier is die een alternatief heeft voor AVG TuneUp of eventueel een manier om AVG TuneUp weer te laten werken? :) Mijn laptop is namelijk best traag geworden en AVG Tuneup in combinatie met Bleachbit hielp mijn laptop vaak ook een stuk eind vooruit.

Groetjes,
Mara
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Beide programma's zou ik verwijderen als ik jou was.

Als je Windows 10 hebt:
Ga naar Instellingen (Tandwieltje in Startmenu)
Ga naar Systeem (Eerste knop, linksboven)
Kies Opslag in het menu links
Bovenaan staat een linkje naar Slim opslaan configureren of nu uitvoeren, klik daarop
Zet Opslaginzicht aan en kies zelf hoe vaak dit moet gebeuren (bij mij is het iedere maand)
Onder Tijdelijke bestanden, zet het vinkje aan bij 'Tijdelijke bestanden verwijderen die niet door mijn apps worden gebruikt'

Deze instellingen kunnen al een boel 'rommel' voorkomen.

Een ander programma wat ik vaak aanbeveel is CCleaner. Deze is gratis en haalt vaak ook veel rommel weg.
Mocht je de geschiedenis, cookies en cache in de browser belangrijk vinden, zorg dan wel dat je deze uitvinkt in de lijst links.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Hoi! Ik ga dit even proberen. Wat is er mis met BleachBit als ik vragen mag???
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Eigenlijk niet zoveel nu ik er meer over bekijk. Dacht even dat het onder dezelfde categorie viel als AVG TuneUp.
Dus op zich ziet Bleachbit er ook prima uit.
Ik zou zeggen probeer CCleaner eens en kijk wat het beste bevalt.
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Ahh oke! Ja ik heb CCleaner er ook even op gezet. Is er iets verkeerd met AVG TuneUp? ben een beetje een leek qua die dingen dus ben wel benieuwd eigenlijk haha
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door tarac »

maralicious schreef: 24 mei 2020, 02:51 Ahh oke! Ja ik heb CCleaner er ook even op gezet. Is er iets verkeerd met AVG TuneUp? ben een beetje een leek qua die dingen dus ben wel benieuwd eigenlijk haha
Niks mis met AVG Tuneup alleen jammer dat je er nu voor moet betalen.
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Wellicht met het programma niet veel mis, behalve dan dat het geld kost.
Heb eerder een probleem met hoe het op veel pc's komt, namelijk via andere software. Wat dan vaak een probeerversie is, wat ook nog eens automatisch opstart bij het opstarten van de pc en ook nog eens 26 pop-ups toont. (Althans, dat is mijn ervaring ermee)
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

WALUIGI96 schreef: 24 mei 2020, 13:28 Wellicht met het programma niet veel mis, behalve dan dat het geld kost.
Heb eerder een probleem met hoe het op veel pc's komt, namelijk via andere software. Wat dan vaak een probeerversie is, wat ook nog eens automatisch opstart bij het opstarten van de pc en ook nog eens 26 pop-ups toont. (Althans, dat is mijn ervaring ermee)
Die vervelende pop ups heb ik inderdaad ook gehad toen ik de proefversie had waar je eigenlijk niks mee kon. Pas toen ik hem werkende kreeg met een licentiecode was het vervelende van het programma af, dus geen irritante pop ups meer. Heb hem nu in ieder geval verwijderd want hij werkt op geen enkele manier meer wat ik heel apart vind, maar ja, het zij zo. Ik heb de manier via Windows 10 geprobeerd en daar kreeg ik al 1gb mee vrij.

Ik heb naast een C schijf ook een D schijf in mijn laptop zitten van 1TB die ik eigenlijk gebruik als opslag. Echter dacht ik dat mijn systeem niet draaide op die D schijf, ik had GTA op mijn D schijf geinstalleerd en dat nam al gauw 90gb in beslag en nu ik dat heb verwijderd gaat mijn laptop aanzienlijk sneller, wat ik best apart vind? Is hier een verklaring voor? Ik heb ook mijn sims op de D schijf maar daar heb ik geen last van. Ik dacht er over na om eventueel de Sims en GTA te gaan installeren op een externe harde schijf als dat mogelijk is. Ik weet niet of de Sims daar sneller van wordt
Laatst gewijzigd door maralicious op 24 mei 2020, 18:10, 3 keer totaal gewijzigd.
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Het kan zijn dat Windows de D schijf gebruikt als wisselbestand. Dat betekent dat wanneer Windows niet voldoende RAM heeft, het gebruik gaat maken van de harde schijf, wat wel een stuk trager is. Als de schijf ook nog eens voller is en/of niet optimaal is gefragmenteerd kan dat de prestaties beïnvloeden.
Dit is te controleren via: Windows Verkenner > Rechtsklik op Deze pc > Eigenschappen > Geavanceerde systeeminstellingen > Tabje Geavanceerd > In het vak Prestaties op 'Instellingen...' klikken. > Tabje Geavanceerd > In het vak 'Virtueel geheugen' op 'Wijzigen...' klikken. > Als het goed is is een lijstje met schijven te zien en ook hoe groot het wisselbestand is. > Klik op Annuleren om het venster weer te sluiten (zodat er geen wijzigingen plaatsvinden)
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Ik heb sinds ik GTA heb geïnstalleerd via EpicGames continu deze pop-up. Ik moet hem handmatig wegklikken nadat hij niet verder gaat. Ik heb ook geen idee hoe ik dit weg kan krijgen/kan oplossen, want ik heb het idee dat sinds deze popup & dat ik gta heb geinstalleerd mijn laptop aanzienlijk trager is geworden.
Afbeelding

Als ik de stappen volg van jou, zie ik dit:
Afbeelding
Ziet dat er goed uit?
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Ziet er in principe goed uit. Ik zie ook dat de D schijf niet als wisselbestand wordt gebruikt. Hoe groot is de C schijf?
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

WALUIGI96 schreef: 24 mei 2020, 18:31 Ziet er in principe goed uit. Ik zie ook dat de D schijf niet als wisselbestand wordt gebruikt. Hoe groot is de C schijf?
De C schijf is 120gb met nog 55 gb vrij
De D schijf is 1TB met nog 700gb vrij ongeveer
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Hmm, C schijf is al aardig vol aan het raken, maar zou geen probleem moeten vormen. Ik weet wel dat GTA V een vrij veeleisend spel is. Heb je toevallig een dxdiag van je laptop?
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Nee klopt, ik had ook geen problemen eigenlijk voor de rest met mijn laptop tot ik GTA V begon te installeren. Sindsdien heb ik die irritante pop-up van de opdrachtenpomp die ik zelf moet weg klikken en heb ik écht het idee dat mijn laptop trager is. Ik heb met revo GTA V + epicgames verwijdert en het hielp een beetje, maar die opdrachtenpomp blijft in beeld komen en ik heb het idee dat ik echt wat heb verknald aan m'n laptop terwijl ik alleen maar een spelletje heb geprobeerd te installeren haha.
Hier is mijn dxdiag:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Wellicht kan deze pagina je verder helpen...
https://techcafe.nl/besturingssystemen/ ... t-is-dit-2
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door tarac »

maralicious schreef: 24 mei 2020, 23:11 Nee klopt, ik had ook geen problemen eigenlijk voor de rest met mijn laptop tot ik GTA V begon te installeren. Sindsdien heb ik die irritante pop-up van de opdrachtenpomp die ik zelf moet weg klikken en heb ik écht het idee dat mijn laptop trager is. Ik heb met revo GTA V + epicgames verwijdert en het hielp een beetje, maar die opdrachtenpomp blijft in beeld komen en ik heb het idee dat ik echt wat heb verknald aan m'n laptop terwijl ik alleen maar een spelletje heb geprobeerd te installeren haha.
Hier is mijn dxdiag:
Bedoel je dit met opdrachtprompt ?
opdrachtprompt.JPG
In dat geval niet wegklikken met kruisje maar achter de > exit intikken.

Verder zie ik dat jouw Nvidia grafische kaart er een beetje voor spek en bonen bijhangt, ingesteld als render-only.
Klik met rechts op een open plek op je bureaublad, selecteer Nvidia -> 3d instellingen en stel je Nvidia kaart is als standaard. (tenzij je de laptop vaak zonder stroom gebruikt).

Installeer een goede virus-verwijderaar Spyhunter 5 free (https://www.spyhunter.com/2Oas81d/). Wanneer het gratis programma geinstalleerd is gebruik mijn licentie. Gegevens heb ik per PM naar je gestuurd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

tarac schreef: 25 mei 2020, 11:08
maralicious schreef: 24 mei 2020, 23:11 Nee klopt, ik had ook geen problemen eigenlijk voor de rest met mijn laptop tot ik GTA V begon te installeren. Sindsdien heb ik die irritante pop-up van de opdrachtenpomp die ik zelf moet weg klikken en heb ik écht het idee dat mijn laptop trager is. Ik heb met revo GTA V + epicgames verwijdert en het hielp een beetje, maar die opdrachtenpomp blijft in beeld komen en ik heb het idee dat ik echt wat heb verknald aan m'n laptop terwijl ik alleen maar een spelletje heb geprobeerd te installeren haha.
Hier is mijn dxdiag:
Bedoel je dit met opdrachtprompt ?
opdrachtprompt.JPG
In dat geval niet wegklikken met kruisje maar achter de > exit intikken.

Verder zie ik dat jouw Nvidia grafische kaart er een beetje voor spek en bonen bijhangt, ingesteld als render-only.
Klik met rechts op een open plek op je bureaublad, selecteer Nvidia -> 3d instellingen en stel je Nvidia kaart is als standaard. (tenzij je de laptop vaak zonder stroom gebruikt).

Installeer een goede virus-verwijderaar Spyhunter 5 free (https://www.spyhunter.com/2Oas81d/). Wanneer het gratis programma geinstalleerd is gebruik mijn licentie. Gegevens heb ik per PM naar je gestuurd.
Super bedankt voor die van Spyhunter! Alleen probeer ik nu mijn NVIDIA kaart in te stellen als standaard en zie ik zoveel instellingen dat ik eigenlijk te bang ben om er wat aan te veranderen. Ik heb ook even op Google gekeken maar waar moet ik precies op klikken als ik hem als standaard wil instellen? :)
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben trouwens ook van de pop-up af van de opdrachtpomp. Ik heb de tekst van de screenshot overgenomen en gegoogeld, en verrassend genoeg waren er meer mensen die eens zo'n pop-up hadden gehad? Blijkbaar had ik een driver updater van Acer op 1 of andere manier op mijn laptop gekregen, maar ik heb een Asus. Die heb ik verwijderd met Revo en sindsdien heb ik er geen last meer van.
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Hoi, ben ik weer.
Ik heb mijn Intel kaart geupdate, mijn NVIDIA kaart, CCleaner gebruikt, Bleachbit, onnodige dingen van mijn D schijf verwijderd, mijn C schijf aardig opgeruimd dat er nu 60 gb vrij is, met eusing free registry cleaner bezig geweest en alsnog is mijn laptop ongelofelijk traag en zit een beetje met mijn handen in het haar wat ik heb gedaan waardoor hij zo traag is. Internet laadt ook langzaam, ik kan niet veel tegelijk open hebben staan terwijl ik dat eerst wel kon. Heeft er iemand nog een suggestie wat ik eventueel zou kunnen doen? Want ik denk dat terug brengen naar de fabrieksinstellingen niet echt zou helpen en ik wil dat eigenlijk ook vermijden. Ik hoor mijn laptop ook heel hard blazen alsof hij heel hard moet werken, zelfs al heb ik hem gewoon op een platte ondergrond zoals mijn tafel en niet op bed èn doe ik relatief weinig wat hem zo hard aan het werk zou moeten hebben.

Groetjes,
Mara
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door Bee »

Heb je nog een 'Windows Old' map?
Toen ik die van mij verwijderd had scheelde dat enorm. Moet wel op een speciale manier.
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Bee schreef: 28 mei 2020, 22:48 Heb je nog een 'Windows Old' map?
Toen ik die van mij verwijderd had scheelde dat enorm. Moet wel op een speciale manier.
Hoe zou ik daar achter kunnen komen? :)
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
WALUIGI96
Staflid
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 feb 2015, 23:43
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door WALUIGI96 »

Die map zou op de C schijf moeten staan. Let op: dit is dus niet de map Windows
Beantwoord (ook) technische vragen.
Gebruikersavatar
Bee
Staflid
Berichten: 3549
Lid geworden op: 17 nov 2014, 10:14
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door Bee »

maralicious schreef: 28 mei 2020, 23:14
Bee schreef: 28 mei 2020, 22:48 Heb je nog een 'Windows Old' map?
Toen ik die van mij verwijderd had scheelde dat enorm. Moet wel op een speciale manier.
Hoe zou ik daar achter kunnen komen? :)
Ik heb even gegoogeld. Hier vind je meer info over de map en hoe je deze eventueel kunt verwijderen:

https://www.profscomputers.nl/nl/tips_e ... windows_10
Don't let anybody tell you what you cannot do ...
Gebruikersavatar
maralicious
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 feb 2015, 00:57
Contacteer:

Re: Opschonen laptop

Bericht door maralicious »

Ik heb via de instructies van Bee nog een keer mijn laptop opgeschoond. Er was geen andere Windows map aanwezig maar ik heb wel iets van 2,5 gb opgeruimd op mijn C schijf.
Helaas is mijn laptop nog steeds tergend langzaam. Sites die op Flash Player draaien gaan ongelofelijk traag, mijn Skype is traag, alles is traag, eigenlijk. Ik heb geswitcht van Google Chrome naar Firefox en dat hielp een klein beetje naar mijn idee, maar dat kan ook gewoon tussen mijn oren hebben gezeten haha.
Dit is een overzicht van programma's die ik heb gebruikt/gebruik:
Afbeelding
Ik weet niet of de gegevens in mijn dxdiag nog zijn verandert maar deze heb ik net gemaakt en weer bijgevoegd.

Als iemand nog ideeën heeft voor wat ik kan doen, hoor ik het graag, anders denk ik dat ik mijn laptop laat nachecken bij de computerwinkel. Ik twijfel ook of ik mijn laptop gewoon terug zal zetten naar de fabrieksinstellingen, maar ik weet niet of dat nut zou hebben en dat is natuurlijk best een gedoe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I wanna cry and I wanna love, but all my tears have been used up on another love
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen - Technisch spreekuur”