Hoe een duidelijke vraag formuleren

Hier kan je over dingen praten die niets met de Sims te maken hebben.
Plaats reactie
ElvisFannetjeh
Gebruiker
Contacteer:

Hoe een duidelijke vraag formuleren

Bericht door ElvisFannetjeh »

Edit 2015-05-01: Excuses dat het zo lang duurt eer ik verder werk aan dit topic. Het is hel druk geweest op het werk en de vader van mijn vriend is ernstig ziek geweest. Hij is deze morgen overleden. Ik zal proberen zo snel mogelijk werk te maken van dit topic, maar hierbij weten jullie dus de reden waarom ik de laatste tijd niet veel online was op het forum.

Dit topic zal over verscheidene zaken gaan die te maken hebben met een goede vraag te formuleren. Dus ook over grammatica en taalgebruik.
Allereerst wil ik dan ook zeggen dat het niet nodig is om perfect Nederlands te schrijven op dit forum (dat kan ik ook niet). Ik wil alleen helpen om een zo duidelijk mogelijke vraag te stellen. Vergeet niet dat de vragen gelezen worden en niet gehoord waardoor twee verschillende mensen een vraag verschillend kunnen interpreteren als deze niet goed geformuleerd is.
Bovendien kan je door dit topic door te lezen jezelf in grammatica wat verbeteren, wat alleen maar ten goede zal komen voor je school- en latere werkcarrière.

Wat moet je in een vraag verwerken?
Dit hangt sterk samen met waarover je vraag juist gaat.

Wat voor informatie moet je sturen (DxDiag, schermafbeelding etc.)?
Als je een foutmelding krijgt, is het best om deze niet meteen weg te klikken. Maak er een screenshot van (de knop prtsc op je toetsenbord indrukken) en voeg deze toe aan je bericht of typ de melding letterlijk over.
Er zijn veel mensen op dit forum. Ook al post je zeer frequent berichten, het is niet mogelijk om van iedereen te onthouden wie welke computer heeft.
Plaats het DxDiag bestand van je eigen computer op je bureaublad of een andere plaats die je snel terugvindt en upload die bij je vraag, toch zeker als het over een hardware probleem gaat. (Grafische problemen, installatieproblemen,...)

Hoe zorg je ervoor dat de vraag "te begrijpen" is?
- Eén van de belangrijkste zaken hierbij zijn leestekens.
- Tussen twee werkwoorden komt altijd een komma.
- Voor het woord "maar" en "want" komt altijd een komma.
- Beëindig je zin steeds met een punt.
- Kortere zinnen zijn altijd duidelijker.
- Als je spreekt, moet je ook eens ademhalen. Gebruik daarvoor een komma.
- Elke zin begint met een hoofdletter.

Taal
Spoiler: Open
Tegenwoordige tijd
Ik-vorm (eerste persoon) + stam vinden
Om te weten of het een t of een d is bij de ik-vorm, moet je kijken naar de infinitief -en. De stamletter staat steeds in het vet.
Bijvoorbeeld:
Vinden: stam is "vind" --> "Ik vind" en niet "ik vint"
Verhuizen: stam is "verhuiz" --> "Ik verhuis"
Leven: stam is "lev" --> "ik leef"
Stoten: stam is "stoot" --> "ik stoot"
Raden: stam is "rad" --> "ik raad"

Zoals je ziet, wordt de laatste letter van de stam soms veranderd (v-f, z-s) en wordt de stam ook iets aangepast om correct te zijn (rad-raad, lev-leef). Dit is ook een beetje taalgevoel. Als Nederlands je moedertaal is, zal je hier niet snel fouten in maken, volgens mij.

Tweede persoon
"jij" stam + t
Bijvoorbeeld:
Vinden: stam is "vind" --> "Jij vindt"
Verhuizen: stam is "verhuiz" --> "Jij verhuist"
Leven: stam is "lev" --> "Jij leeft"
Stoten: stam is "stoot" --> "Jij stoot"
Raden: stam is "rad" --> "Jij raadt"

"gij/hij/zij" stam + t
Bijvoorbeeld:
Vinden: stam is "vind" --> "Gij/hij/zij vindt"
Verhuizen: stam is "verhuiz" --> "Gij/hij/zij verhuist"
Leven: stam is "lev" --> "Gij/hij/zij leeft"
Stoten: stam is "stoot" --> "Gij/hij/zij stoot"
Raden: stam is "rad" --> "Gij/hij/zij raadt"

Volgens deze regels moet je het volgende doen bij "stoot": stam + t dus "jij stoott"
Twee keer dezelfde medeklinker op het einde van een woord komt echter niet voor in het Nederlands.

"u" stam + t
Bijvoorbeeld:
Vinden: stam is "vind" --> "U vindt"
Verhuizen: stam is "verhuiz" --> "U verhuist"
Leven: stam is "lev" --> "U leeft"
Stoten: stam is "stoot" --> "U stoot"
Raden: stam is "rad" --> "U raadt"

Inversie
stam "jij"
Bijvoorbeeld:
Vinden: stam is "vind" --> "Vind jij"
Verhuizen: stam is "verhuiz" --> "Verhuis jij"
Leven: stam is "lev" --> "Leef jij"
Stoten: stam is "stoot" --> "Stoot jij"
Raden: stam is "rad" --> "Raad jij"

stam + t "gij/hij/zij"
Bijvoorbeeld:
Vinden: stam is "vind" --> "Vindt gij/hij/zij"
Verhuizen: stam is "verhuiz" --> "Verhuist gij/hij/zij"
Leven: stam is "lev" --> "Leeft gij/hij/zij"
Stoten: stam is "stoot" --> "Stoot gij/hij/zij"
Raden: stam is "rad" --> "Raadt gij/hij/zij"

stam + t "U"
Bijvoorbeeld:
Vinden: stam is "vind" --> "Vindt u"
Verhuizen: stam is "verhuiz" --> "Verhuist u"
Leven: stam is "lev" --> "Leeft u"
Stoten: stam is "stoot" --> "Stoot u"
Raden: stam is "rad" --> "Raadt u"

Uitzonderingen op "stam + t"
Op de "stam+t"-regel zijn er twee uitzonderingen:
  • Werkwoorden waarvan de stam op een -t eindigt, zoals hinten, mesten, lanterfanten en neerzetten. Volgens de stam+t-regel zou te verwachten zijn dat er, net zoals bij (hij) loop+t ook (hij) mestt zou ontstaan. Er is echter afgesproken dat een medeklinker aan het eind van een woord niet wordt verdubbeld in de spelling.
  • De onregelmatige werkwoorden. Hierboven hebben we ons steeds beperkt tot werkwoorden waarbij de stam bij de ik-, de jij-, de hij- en de u-vorm niet verandert. Dit zijn de zogenaamde "regelmatige werkwoorden". Het Nederlands kent echter ook zeven onregelmatige werkwoorden, waarbij de stam wél verandert. Twee voorbeelden zijn de werkwoorden "zijn" en "kunnen". In plaats van "ik is, jij ist, hij ist, wij issen" en "ik kun, jij kunt, hij kunt, wij kunnen" hebben deze woorden hun eigen vervoegingen namelijk "ik ben, jij bent, hij is, wij zijn" en "ik kan, jij kunt, hij kan, wij kunnen".
  • Het werkwoord willen. In de derde persoon enkelvoud wordt de -t niet aan de stam toegevoegd. Het is dus "hij wil" en "zij wil". In delen van Nederland is de vorm "wilt" desondanks gebruikelijk, maar "wil" wordt als correct gezien.
Ik heb nog een heel simpel trucje om wat meer zeker te zijn: vervang het werkwoord in de zin door het werkwoord "smurfen".
Dat kan nl. alles betekenen.
Dat trucje werkt alleen bij de tegenwoordige tijd!

Verleden tijd
In de verleden tijd kan "dt" NOOIT voorkomen.
tt of t of d of dd

Voltooid deelwoord
Voor het voltooid deelwoord (d of t) kijk je naar de stamletter van de infinitief. Dat is dus infinitief-en
Bijvoorbeeld:
Verhuizen --> De stamletter is een z
Het topic is nog niet volledig af. Ik zal het later verder afwerken.
Moesten er opmerkingen zijn om het duidelijker te maken of als je een fout ziet, stuur me gerust een PM.

!
Note: Er mag onder geen beding een verwijzing naar dit topic gemaakt worden als iemand 'niet goed een vraag stelt'. Dit topic staat dan ook niet voor niets in het Praten board.
Elke vorm van verbetering is niet toegestaan! Je kan daarvoor een waarschuwing krijgen!
-De staff
Laatst gewijzigd door ElvisFannetjeh op 01 mei 2015, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
tarac
Forumbeheerder
Contacteer:

Re: Hoe een duidelijke vraag formuleren

Bericht door tarac »

Duidelijke vraag stellen:
1. Waar gaat de vraag over - welk spel of welke Sims-versie
2. Wat is het probleem, dus "het werkt niet" brengt ons geen steek verder.
3. Omschrijf je probleem zo uitvoerig mogelijk
4. Krijg je foutmeldingen, maak daar dan een screenshot van (knop print screen, liever via het knipprogramma)
5. Zijn het computer-problemen (hardware van je PC of laptop), stuur dan een dxdiag bij.

Voorbeeld van een correcte melding:
Spel: Sims-4 - Uitbreiding Aan het Werk
Na installatie via de downloads mis ik werelden en objecten

In dat geval zal je een terugmelding krijgen:
Start je computer opnieuw op.
Dat is noodzakelijk na installatie van Aan het Werk en dat heb je waarschijnlijk niet gedaan
Heb je de fout nog steeds, meldt het dan.
sasaverrnner
Gebruiker
Contacteer:

Re: Hoe een duidelijke vraag formuleren

Bericht door sasaverrnner »

Hoi! Een vriend in Nederland vertelde me over de demoversie van dit spel, dus ik besloot het te proberen via https://plinkos.nl/demo. Het was geweldig om te experimenteren zonder iets te riskeren. Ik leerde hoe ik de instellingen kon aanpassen en welke strategieën het beste werken. Deze voorbereiding gaf me vertrouwen toen ik overstapte naar het echte spel, en het voelde geweldig om mijn eerste winst te behalen.
Plaats reactie

Terug naar “Praten”