Handleiding - Haar recouleren

Hier kunnen handleidingen geplaatst worden.
Gebruikersavatar
tarac
Forumbeheerder
Berichten: 4706
Lid geworden op: 15 nov 2014, 23:06
Contacteer:

Handleiding - Haar recouleren

Bericht door tarac »

Geplaatste door Fran op het oude forum

Hier ga ik stap voor stap voor je beschrijven hoe je haar kan veranderen/recolouren met bodyshop en paintshop pro (psp)


Echt de vorm veranderen gaat niet, maar je kunt je sim wel een kleurtje geven die JIJ wilt!

Met paint zou het mogelijk moeten zijn, maar dat is teveel werk en ziet er niet echt hoopvol uit helaas...


1. Start bodyshop op
Je moet naar start > eagames en dan het mapje van de laatste/hoogste uitbreiding openen die je hebt en daarin staat ook bodyshop. Open die versie.

2. Kies onderdelen creeren en 'nieuw project beginnen'
Afbeelding
3. Kiezen
kies 'genen' (1) en dan 'kapsel' (2) en klik op de kleur waarmee je wilt beginnen (3). Kies vervolgens het soort kapsel dat je wilt gaan veranderen (4) en als laatste moet je nu op 'geselecteerde textures exporteren' klikken (5)
Afbeelding
4.Naam geven aan je project
Ik heb mijn project maar 'haarfran' genoemd :+
nu opslaan en dan krijg je meteen de locatie van waar het bestandje opgeslagen is.

Afbeelding
5.Bewerken
Ga naar het bestandje toe (in mijn documenten)
In het mapje 'haarfran' heb ik 37 bestandjes staan.
Afbeelding
Je moet het 1e bestandje openen (in mijn geval dus [text]afhair_Casual1~alpha3~stdMatBaseTextureName)
[/text] vanaf nu noem ik het bestandje alpha 3

Open dat bestandje met paint shop pro (of een ander bewerkingsprogramma)
Met paint is het echt teveel gedoe en wil het bijna niet.

6. Kleuren
Ok, je hebt nu paintshop pro (psp) open, alpha3 open... nu open je een nieuw psp bestandje die net zo groot is als het alpha3 bestandje wat je net hebt geopend.
512 x 512 moet ie zijn.

Nu geef je dat 'lege' nieuwe bestand een kleur met het emmertje, ik doe groen (zie ook plaatje voor layers en properties voor duidelijkere weergave van psp buttons).
Nu klik je op het handje links in het menu (omcirkeld met rood)
Klik nu met je rechtermuisknop op het groene plaatje en kies 'copy'
klik nu met je rechtermuisknop op het alpha3 bestandje en kies 'paste as new layer'
Afbeelding

klik nu in het menu op layers en dan 'properties'
Afbeelding

Zet nu de opacity op iets van 60 of 50% (totdat je een mooi transparant iets krijgt waarmee je de haar structuur die het originele alpha3 bestandje had weer ziet)
Afbeelding
klik op ok

Nu het alpha3 bestandje opslaan, en je kunt nu meteen bekijken wat voor effect het heeft in bodyshop. Hoe? Klik eventjes een aantal keren terug of start bodyshop opnieuw op en zoek je project op.
Dit is mijn effect met dit kapsel:
Afbeelding
De onderste laag is groen geworden! :)

Ok, nu gaan we aan het alpha5 bestandje kleuren, op dezelfde manier als het alpha 3 bestandje. Ik kleur het blauw.
Afbeelding

Nu het laatste bestandje nog... [text]afhair_Casual1~hair~stdMatBaseTextureName[/text] Heb het roze gekleurd...
Afbeelding
en als je goed kijkt zie je dus dat daarachter onder het roze is.

Nu weet je zo ongeveer wat voor effect het heeft in dit geval met de bestandjes als je ze kleurt. Dit is natuurlijk verschillend per kapsel!
Maar als je kijkt welke bestandjes ik heb gekleurd, zou je er op zich zelf ook moeten uitkomen bij een ander kapsel.

Je hoeft natuurlijk niet allemaal 1 kleurige kapsels te maken, je kan zo creatief zijn als je wilt! Het kost dan alleen wel ietsje meer tijd ;)

7. Importeren naar het spel
Ok, je bent nu in bodyshop, je hebt je projectje geopend en het ziet er goed uit!
Afbeelding
klik op 'importeren naar het programma' (map icoontje, [small]ja ik weet dat mn fotootje er niet helemaal goed uit ziet, soms als ik teveel dingen doe heeft mn bodyshop daar last van [/small])

Afbeelding

Waar kun je het terugvinden?
Bij familie aanmaken:
Dan bij haar even op het sterretje (aangepast materiaal) klikken, dan staat het daartussen
Bij uiterlijk veranderen in het spel zelf:
Ook weer bij aangepast materiaal (sterretje)

Mijn uitprobeersel:
Afbeelding
Te bedenken dat ik dit binnen 2 min voorelkaar had... kan je nagaan dat wanneer je er ietsje meer tijd insteekt er best leuke kapsels/recolours van kan maken!
Plaats reactie

Terug naar “Sims 2 - Handleidingen & FAQ's”